صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » دانلود رایگان  »  درمان سرماخوردگی با ویتامین ث افسانه یا واقعیت؟

درمان سرماخوردگی با ویتامین ث افسانه یا واقعیت؟


درمان سرماخوردگی با ویتامین ث افسانه یا واقعیت؟

ویتامین ث تاثیر فراوانی بر جلوگیری از سرماخوردگی و درمان سریعتر آن دارد و می تواند به سرعت علائم بیماری را کاهش دهد.

آیا ویتامین C سرما خوردگی را درمان میکند؟
امروزه بیشتر افراد با مشاهده اولین علائم سرماخوردگی به سراغ ویتامین ث و مکمل های آن می روند.اما آیا ویتامین ث واقعا تاثیری در پیشگیری و درمان این بیماری دارد؟

سرماخوردگی شایع ترین بیماری عفونی در انسان ها است و هر شخصی ، به طور متوسط چندین بار در طول سال به آن مبتلا میشود.
اغلب ادعا میشود که ویتامین C یک درمان بسیار موثر است.در سال 1970 ،لینوس پاولئینگ که برنده جایزه نوبل شد، نظریه ای را مطرح کرد که ویتامین C میتواند به درمان سرماخوردگی کمک کند؛

خواص ویتامین ث برای درمان سریعتر سرماخوردگی
او همچنین یک کتاب ، درباره پیشگیری از سرماخوردگی با استفاده از مصرف ویتامین C منتشر کرد که مصرف روزانه آن را برای زنان 75 میلی گرم و برای مردان 90 میلی گرم توصیه کرد در آن زمان هیچ مطالعه موثق و قابل اعتمادی در این باره در دسترس نبود اما در دهه های بعد، تحقیقات بیشتری انجام شد.
29 بررسی و تجزیه و تحلیل بین 11/306 فرد انجام شد که روزانه 200 میلی گرم یا حتی کمی بیشتر مکمل ویتامین C مصرف میکردند، اما ریسک ابتلا به سرماخوردگی را در آنها کاهش نداد و مشخص شد استفاده از این مکمل و ویتامین تنها شایعه ای بوده که ریشه ی آن به دهه های 60 و 70 میلادی باز میگردد؛
زمانی که دانشمند مشهوری به نام لینوس پاولینگ به این نتیجه رسید که ویتامین ث در دوزهای بسیار بالای سالهای سال مانع ابتلای او به سرما خوردگی شده است در صورتیکه چنین نبوده است چراکه تحقیقات این را نشان نمیداد و جالب اینکه دانشمندان به این نتیجه رسیدند که مصرف مرتب آن حتی علائم سرماخوردگی را کم هم نمیکند.

تاثیر ویتامین ث بر بیماری سرماخوردگی
ویتامین ث سرماخوردگی
با این حال ،مصرف منظم مکمل ویتامین C دارای مزایایی بسیار است که عبارتند از:
– کاهش شدت سرما خوردگی:
مصرف آنها، علائم سرماخوردگی را کاهش میدهد و شدت آن را کمتر میکند.

آیا ویتامین ث سرماخوردگی را خوب می کند؟
– کاهش مدت زمان سرماخوردگی:
مکمل ها، زمان بهبودی را تا 8 درصد در بزرگسالان و 14 درصد در کودکان کاهش میدهند. مصرف متناوب دوز 1 تا 2 گرمی از این مکمل ها، برای کوتاه کردن 18 درصد زمان سرماخوردگی کافی است.
با سایر مطالعات در بین بزرگسالان مشخص شد که مصرف 6 تا 8 گرم در روز کافی و موثر است. به نظر می رسد که مصرف ویتامین C در افرادی که تحت استرس و فشار شدید فیزیکی قرار دارند ،تاثیر مثبت و فوق العاده ای دارد.
ویتامین C میزان مدت سرما خوردگی را در بین دوچرخه سواران و اسکی بازان به نصف کاهش میدهد.

ویتامین ث از سرماخوردگی جلوگیری می کند؟
ویتامین ث برای سرماخوردگی و فواید دیگر آن
ویتامین C آنتی اکسیدان است و برای تولید کلاژن در پوست ضروری می باشد و کلاژن، پروتئینی ضروری در پستانداران است.پوست و بافت های مختلف را سفت و انعطاف پذیر نگه میدارد.
کمبود ویتامین C موجب ایجاد یک بیماری شناخته شده به نام اسکوریت میشود، که امروزه یک مشکل رایج نیست ،زیرا اکثر مردم ویتامین C را از غذا ها به میزان کافی دریافت میکنند.
ویتامین C در سلول های ایمنی بسیار متمرکز است و عفونت را به سرعت کم میکند.
کمبود ویتامین C به طور قابل توجهی سیستم ایمنی بدن را تضعیف میکند و خطر ابتلا به عفونت را افزایش میدهد. به همین دلیل ، دریافت ویتامین c کافی، در زمان داشتن عفونت یک ایده خوب و مناسب است.

ویتامین ث برای سرماخوردگی و دیگر خواص آن
چه موادی علاوه بر ویتامین ث برای درمان سرماخوردگی مناسب است؟
سایر مواد مغذی و غذاهایی که می تواند به درمان سرماخوردگی کمک کنند، عبارتند از:
فلانوئید ها:
این ها انتی اکسیدان های هستند که در میوه ها و سبزیجات یافت میشوند.مطالعات نشان میدهد که مکمل های فلانوئید ها میتوانند خطر ابتلا به عفونت در ریه ها، گلو و بینی را تا 33 درصد کاهش دهد.
سیر:
سیر حاوی ترکیبات ضد میکروبی است که میتواند به مبارزه با عفونت های تنفسی کمک کند.اگر میخواهید ویتامین C را برای کاهش شدت و مدت زمان سرماخوردگی مصرف کنید، مطمئن شوید که بیش از حد نباشد زیرا مصرف بیش از حد ویتامین C عوارض جانبی نامطلوبی دارد.

چه چیزی به جز ویتامین ث سرماخوردگی را خوب می کند؟
نمونه های خوب و سالمی که دارای ویتامین C بالا هستند، عبارتند از:
پرتقال
کلم پیچ
فلفل دلمه ای قرمز