صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » مقاله » حقوقی و قضائی  »  دانلود کارتحقیقی ولایت پدر و جد پدری در ازدواج دختر باکره

دانلود کارتحقیقی ولایت پدر و جد پدری در ازدواج دختر باکره

دانلود کارتحقیقی ولایت پدر و جد پدری در ازدواج دختر باکره اجازه ازدواج دختر باکره مقاله تحقیق اذن پدر در ازدواج دختر باکره اذن ولی در ازدواج دختر باکره اذن پدر برای ازدواج دختر باکره اجازه پدر در ازدواج دختر باکره ازدواج دختر باکره بدون اجازه پدر ازدواج دختر باکره بدون اذن پدر ازدواج دختر باکره با مرد مطلقه ازدواج موقت با دختر باکره ازدواج موقت با دختر باکره مکارم ازدواج دختر غیر باکره

Province of fathers and grandfathers in marriage for virgins

 

ولایت پدر و جد پدری در ازدواج دختر باکره
فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول
الف –در باب نکاح
ب- اهمیت ازدواج و نظریه متفاوت
ج ) غریزی بودن اصل نکاح
نظریه برتراند راسل
نظریه علامه طباطبایی
د – بررسی تحلیلی دو نظریه مشهور
ه – نگاهی به سنت پیشینیان
ی- زناشویی ناپسند
و _ امور محجورین در قرآن
ر _ حکمت ازدواج در اسلام
ز- منع زنبارگی در قرآن
د- ازدواج بر اساس حفظ کرامت انسانی
فصل دوم
الف- حوزه های تحت تسلط و تصدی یک والی
ب- ولی چه کسی است ؟
ج – ولایت در نکاح و مراتب آن
د- حدود ولایت پدر و جد پدری در ازدواج
فصل سوم
الف – ولایت پدر و جد پدری در ازدواج بالغه رشیده
ب- ادله قول , استقلال باکره رشید
فصل چهارم
الف – تعریف اجازه
ب- حدود اجازه
ج – اجازه ولی در نکاح صغیر و صغیره
و – اوصاف اجازه ولی دختر کبیره
هـ- مقام مصالح جهت تشخیص اجازه ناموجه ولی در نکاح
ی – ضمانت اجرای ازدواج ناموجه
فصل پنجم
الف- مضایقه ولی از دادن اجازه
ب- تاثیر زوال بکارت در سقوط ولایت
ج- سقوط اجازه ولی محجور
نتیجه گیری
منابع
مقدمه
در نظام اسلامی به پاکیزگی روح و روان اعضای جامعه بسی با اهمیت تلقی می شود و همواره به عنوان یک اصل مورد توجه قرار می گیرد . از جمله اقدامات مهمی که باید دولتمردان و مردم ما به آن اهتمام ورزند مهیا نمودن زمینه ازدواج برای دختران وپسران جوان است .
تمهیدات لازم اقتصادی در جهت سهل نمودن امر ازدواج پایین آوردن سطح توقع مادی دختران و پسران و مهمتر از همه عدم سخت گیری زیاده از حد والدین از وظایف اصلی والدین و مسئولین امر می باشد.
نکاح و خانواده پیش از آنکه سازمان حقوقی باشد , پیروزی اخلاقی و مذهبی است . پیمانی مقدس است که تجاوز از آن آسان نیست . خانواده با این که یک گروه اجتماعی به شمار می آید در بحث حقوقی ما فاقد شخصیت حقوقی است و تعهداتی که برای اعضای خانواده پدید می آید , تعهداتی فردی است , خانواده با این که قوانین ما آن را تعریف نکرده است و برای آن شخصیت حقوقی قائل نشده است , قدیمی ترین و مهمترین گروه اجتماعی است .
پیمان زناشویی هر چند قرار دادی بین زن و شوهر است , اما با قراردادهای دیگر فرق بسیار دارد , ممکن است پسر یا دختر خانواده ای معامله ای انجام دهند , مثلا چیزی را بخرند و یا بفروشند که در آن ضرر کنند و خانواده از این که چنین معامله ای صورت گرفته ناراحت باشند اما اثر آن محدود به مسائل مالی و کوتاه مدت است . برعکس ازدواج که پیوندی است برای همه عمر .
با این همه آیا می توان ازدواج را فقط رابطه بین زن و شوهر دانست و اظهار نظر خانواده را درباره آنها نادرست شمرد ؟
جواب این سوال نه کاملا مثبت است و نه کاملا منفی , در برخی از کشور ها اجازه پدر و مادر جنبه تشریفاتی داشته و فقط از نظر احترام آنها , این اجازه درخواست می شود , و تصمیم اصلی با دختر و پسری است که می خواهند با هم ازدواج کنند .
در کشور ما بین آداب و رسوم جامعه و قانون در این زمینه تفاوت آشکاری وجود دارد , بدین معنی که از نظر قانونی ازدواج پسر تا زمانی که صغیر به حساب می آید و دختر تا زمانی که برای اولین بار شوهر کند نیازمند اجازه پدر و جد پدری می باشد .
بنابراین پسری که دیگر صغیر نیست و دختری که صغیر نبوده و برای دومین بار ازدواج می کند موظف نیست برا ی ازدواج خود کسب اجازه کند , علاوه بر آن هیچ کس جز پدر و یا جد پدری لازم نیست , اما آداب و رسوم اجتماعی همواره بصورت فوق نیست .
در برخی از خانواده ها , پدر و مادر حتی در موارد ازدواج پسر و یا دختری که از نظر قانونی نیاز به اجازه هیچ کس ندارد اظهار نظر قطعی می کنند و گاه انتخاب اصلی به وسیله آنها صورت می گیرد .
و گاه برخی از افراد دیگر خانواده مانند برادر در این امر نقش مهمی ایفا می کنند , اظهار نظر اعضای خانواده هر گاه جنبه مشورت داشته باشد و زوجین را در تصمیم گیری یاری دهند , بسیار پسندیده است .
اما اگر جنبه تحمیلی و اجبار داشته باشد و آزادی انتخاب و تصمیم گیری را از طرف بگیرد نادرست و ناپسندیده است و چگونگی رفتار در این زمنیه بسته به فرهنگ خانواده دارد .
خانواده با فرهنگ در این مورد نقش مشاور و راهنما را بر عهده دارند و با ارشاد فرزندان خود تصمیم گیری نهایی را بر عهده خود آنها قرار می دهند .
در برخی از خانواده ها دیگران به جای فرزندی که می خواهد ازدواج نماید تصمیم گیر ی می کنند , این امر در گذشته از این که از نظر اخلاقی نادرست و ناپسند است , از نظر حقوقی و قانونی نیز به درستی ازدواج لطمه می زند , زیرا در مورد فرزندانی که صغیر نیستند اصولا حق دخالت خانواده محدود است


تعداد صفحات : 45 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود