دانلود مقاله موقعیت نفت و گاز کشور در بازارهای نفت و گاز جهان

مقاله در مورد نفت و گاز دانلود مقاله موقعیت نفت و گاز کشور در بازارهای نفت و گاز جهان دانلود مقاله خوردگی در صنایع نفت و گاز کنترل مقاله نفت و گاز مقاله تحقیق مدیریت مقاله نفت و گاز مقاله های نفت و گاز و پتروشیمی مقاله های نفت و گاز مقاله حسابداری نفت و گاز مقاله درباره نفت و گاز مقاله نفت و گاز مقاله در مورد حسابداری نفت و گاز

Local Oil and Gas

 

موقعیت نفت و گاز کشور در بازارهای نفت و گاز جهان


فهرست مطالب
میزان ذخایر بالفعل و بالقوه نفت خام کشور و تاثیر تزریق گاز بر آنها ۳
سیاستهای تزریق گاز و مقایسهای از ذخایر نفت و گاز ایران با ذخایر نفت عربستان ۴
فقدان سیاست روشن منطقه ای و جهانی در بخش نفت و گاز ۷
سوابق استعماری ۸
مروری بر موقعیت صنعت نفت ایران در سال های قبل از انقلاب و نحوه اعمال مقاصد شرکت های عامل نفت ۱۰
۱-۵- ایجاد محیط استعماری ۱۰
۲-۵- مقاومتها و تلاشها ۱۱
۳-۵- تغییر شرکتهای عامل نفت به شرکتهای خدمات ایران ( OSCO) 15
مروری بر ۲۲ سال گذشته ۱۸
اولین پیشنهاد سرمایه گذاری در ایران از طرف شرکت ژاپنی جپکس ۲۰
عدم توفیق برنامه افزایش تولید ۲۱
قرارداد سیری ـ توتال ۲۳
قرارداد « الف» درود ۲۴
مقاله نوروز ـ سروش ـ شل ۲۵
مقاله سلمان ۲۶
مقاله مسجد سلیمان ۲۸
مقاله LNG 29
مقاله ارتقاء سقف تولید به ۵ میلیون بشکه در روز ۳۱
مقایسه قرارداد شرکت سابق خدمات نفتی ایران ( OSCO) با قراردادهای بیع متقابل ۳۳
چگونه میتوان سقف تولید فعلی را ثابت نگه داشت ۳۵
جمع بندی و نتیجه گیری ۳۷
مقاله دوم: ضرورت تزریق گاز به میدانهای نفتی ۴۲
تحلیلی بر بخش بالادستی گزارش وزارت نفت تحت عنوان « نفت و توسعه ـ گزارش اهم فعالیتهای وزارت نفت ۱۳۷۹- ۱۳۷۶ » ۴۲
ضرورت تزریق گاز به میدانهای نفتی ۴۲
مبنای برنامه ریزی وزارت نفت ۴۶
روش اجرایی سیاست افزایش تولید و توسعه ظرفیت ۵۷
نگاهی به پروزههای انجام شده یا در دست انجام ۶۴
۱-۴٫ مقاله سیری «A» و «E» ۶۵
۲-۴٫ میدان درود ۶۵
۳-۴٫ میدان سروش ـ نوروز ۶۷
۴-۴٫ مقاله فروزان ـ اسفندیار ۷۰
۵-۴٫ مقاله سلمان ۷۲
۶-۴٫ مقاله پارس جنوبی ۷۳
۷-۴٫ مقاله مسجد سلیمان ۷۵
۸-۴٫ مقاله تبدیل میدان گازی سراجه جهت قله تراشی گاز تهران ۸۱
۵٫ جمع بندی و نتیجه گیری ۸۲
منابع اصلی ۸۷
میزان ذخایر بالفعل و بالقوه نفت خام کشور و تاثیر تزریق گاز بر آنها
میزان ذخایر« نفت خام در جای» کشور حدود ۴۵۰ میلیارد بشکه تخمین زده می شود. از این میزان، تا پایان سال ۱۳۸۰ جمعاً حدود ۵۴ میلیارد بشکه از مناطق خشکی و دریایی برداشت شده است.
میزان ذخایر بالفعل نفت خام کشور با توجه به ذخایر کشف شده جدید، حدود ۳۷ میلیارد بشکه است. این رقم بر اساس گزارش های ارائه شده از مناطق خشکی و اطلاعات نگارنده از مناطق دریایی است. ارقام رسمی ارائه شده با توجه به حجم میعانات گازی و حجم نفت خام بالقوه از حدود ۹۲ میلیارد بشکه تا ۱۳۰ میلیارد بشکه بوده است.
میزان ذخایر بالقوه نفت خام ( برداشت ثانویه) کشور حدود ۵۰ میلیارد بشکه است. این رقم، حدود ۵ میلیارد بشکه نفت قابل بهره برداری- که در ۵۰ تاقدیس شناخته شده کوچک، واقع شده است ـ را شامل می¬شود که هنوز حفاری اکتشافی در آنها شروع نشده است؛ ۴۵ میلیارد بشکه دیگر نیز در مخازن نفتی شناخته شده واقع شده است.
تنها راه بالفعل نمودن حدود ۴۵ میلیارد بشکه نفت موجود در مخازن ایران، تزریق گاز به میزان لازم و کافی در آنهاست. میزان گاز مورد نیاز جهت تزریق در این مخازن به منظور بالفعل نمودن این ذخایر، حدود ۲۰ میلیارد پای مکعب در روز است. چنین حجمی از گاز مورد نیاز را می توان از ذخایر پارس جنوبی، پارس شمالی ( مخازن گاز کشف شده G و F واقع در خلیج فارس)، گازهای همراه که قسمت اعظم آن سوخته می شود و سایر مخازن گاز ایران تامین نمود. بر اساس محسبات مهندسی مخازن انجام شده قبل و بعد از انقلاب، به ازای تزریق ۵/۲ تا ۴ هزار پای مکعب گاز می توان یک بشکه نفت اضافی از مخازن نفتی ایران به دست آورد.
بنابراین اگر قیمت نفت را حدود ۲۴ دلار برای هر بشکه فرض نماییم « قیمت سایه ای» هزار پای مکعب گاز، حدود ۶ تا ۱۰ دلار است. قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه بر اساس قیمت نفت ۲۴ دلار، کمتر از ۳ دلار برای هر هزار پای مکعب در نظر گرفته شده است، ضمن آنکه فاصله آن حدود ۱۰۰۰ کیلومتر دورتر از محل تزریق است. علاوه بر این، باید به این نکته توجه کرد که گاز تزریقی برای نسل های آینده باقی خواهد ماند.
ملاحظه می شود که تزریق گاز در مخازن نفتی، با صرفه ترین نحوه استفاده از آن است. در عین حال، این روش از نظر اصول، تنها راه صیانت از مخازن نفتی و تبدیل نفت بالقوه به نفت بالفعل برای نسل¬های آینده کشور است.
سیاستهای تزریق گاز و مقایسه¬ای از ذخایر نفت و گاز ایران با ذخایر نفت عربستان
ذخایر واقعی نفت عربستان حدود ۲۰۰ میلیارد بشکه است، در حالی که ذخایر نفت و گاز ایران ۳۷ میلیارد بشکه نفت بالفعل و ۵۰ میلیارد نفت بالقوه و حدود ۸۰۰ تریلیون پای مکعب گاز را شامل می¬شود. در نتیجه، مجموع حجم نفت و گاز ایران حدود ۲۲۰=۱۳۳+۳۷+۵۰ میلیارد بشکه ( معادل نفت خام) است. در صورتی که فرض شود ایران روزانه به طور متوسط ۵/۳ میلیارد بشکه نفت و عربستان به طور متوسط روزانه حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت بهره¬برداری می کند در نتیجه در ۱۵ سال آینده، ذخایر نفت ایران در حدود ۲۰۱=۱۹-۲۲۰ میلیارد بشکه و ذخایر نفت عربستان حدود ۱۴۵=۵۵-۲۰۰ میلیارد بشکه خواهد بود.
ملاحضه می شود که در ۱۵ سال آینده، ایران در مقام اول و عربستان در مقام دوم از نظر ذخایر نفت و گاز در خاورمیانه خواهند بود. لازم به تذکر است ذخایر گازی که احتمالاً در عربستان در …


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 91

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط