صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » فنی و مهندسی » عمران  »  دانلود مقاله بتن خود تراکم

دانلود مقاله بتن خود تراکم

دانلود تحقیق و مقالات رشته عمران با عنوان دانلود مقاله بتن خود تراکم به همراه عکس در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۶۱ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

دانلود مقاله بتن خود تراکم

دانلود مقاله بتن خود تراکم به همراه عکس

مقدمه:
سالهای زیادی است که از بتن بعنوان یک ماده ساختمانی مهم و با تحمل فشارهای بالا جهت ساخت و ساز انواع سازه‌ها استفاده می‌شود. ضعف این ماده مهم و پر مصرف ساختمانی در مقابل کشش با قرار دادن آرماتور تا حد زیادی جبران شده است. در سالهای اخیر و با بررسی دوام سازه‌های بتنی مسلح بویژه در مناطق خورنده و سخت برای بتن نظر اکثر کارشناسان و دست‌اندرکاران کارهای بتنی به این مسأله جلب شده است که مقاومت به تنهایی نمی‌تواند جوابگوی کلیه خواص مربوط به بتن بخصوص دوام آن باشد و لازم است در طراحی بتن برای مناطق مختلف علاوه بر مسأله مقاومت و تحمل بارها در طول مدت بهره‌دهی، پایایی و دوام آن نیز مد نظر قرار گیرد. در حال حاضر با اضافه نمودن مواد مختلف بتن و تغییرات در طرح اختلاط می‌توان به بتن‌هایی دست یافت که بدون تغییر قابل ملاحظه در مقاومت آنها از نقطه نظر دوام به بتن‌هایی با دوام بالا دست یافت. مسأله محیط زیست وآلودگی آن نیز در سالهای اخیر نظر جهانیان را بخود معطوف ساخته است. کاربرد مواد و مصالحی که در ساخت آن آلودگی کمتری به محیط منتقل گردد و همچنین برداشت مصالح طبیعی که کمتر محیط را تخریب نماید، مورد توجه خاص قرار دارد. در این راستا محدودیت کاربرد سنگدانه‌ها، دستیابی به مواد جدید و نیز استفاده از مواد زائد کارخانه‌ها و آلاینده‌های محیط زیست در بتن در رأس برنامه‌های تحقیقاتی پاره‌ای از کشورهای جهان قرار گرفته است.

علاوه بر خود بتن و مصالح تشکیل‌دهنده آن در سالهای اخیر بر روی آرماتور مصرفی در سازه‌های بتنی مسلح نیز تحولاتی صورت گرفته است. بعنوان مثال و برای پرهیز از خطر خوردگی آرماتور، از فولادهای ضد زنگ و نیز آرماتورهای ساخته شده با الیاف‌ مختلف پلاستیکی و پلیمری در محیط‌های بسیار خورنده استفاده می‌شود. کار بر روی عملکرد دراز مدت چنین موادی هنوز ادامه دارد.

صنعت scc ابتدا درژاپن تولید وهم اینک در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده .آزمایش و بررسی میباشد . این صنعت هم به صورت بتن درجا وهم به صورت بتن پیش ساخته کاربرد وسیعی دارد .

تعاریف :
• قابلیت روانی: توانایی scc برای جاری شدن و عبورازبین فضاهای کوچک شبکه آرماتور بدون توقف ویا جداشدگی.
• قابلیت پراکندگی:توانایی sccبرای برای جریان و پر کردن تمام فضاهای قالب تحت اثر وزن خود .
• مقاومت در اثر جداشدگی دانه بندی:توانایی scc برای یکنواخت و هموژن ماندن در طول حمل. قالب ریزی و …
• کارایی:میزان راحتی بتن تازه برای قالب ریزی و فشرده شدن. این این موضوع وجه مختلف چسبندگی انتقال و فشردگی را در بر میگیرد .
• بتن خود تراکم(scc) :بتنی است که توانایی جریان تحت اثر خویش را داردو بطور کامل و بدون نیاز به ویبره و حتی تحت تراکم شدید آرماتور در قالب جای گرفته بطوریکه در کلیه مراحل یکنواختی خود را حفظ نماید.

(معرفی بتن خودتراکم (SCC) و تحقیقات انجام شده در مورد آن در ایران)
بتن خودتراکم ((Self Compacting Concrete یک فن آوری نوپا در عرصه ساخت و ساز دنیاست. این نوع بتن که کارایی بسیار بالایی دارد میتواند تحت اثر وزن خودش و بدون جداشدن دانه ها در میان انبوه اجزای سازه ای جریان یابد. به عبارت دیگر این نوع بتن بدون نیاز به لرزاننده (ویبره) و به خاطر وزن خودش متراکم میشود. با توجه به فراگیرشدن این صنعت در دنیا و روی آوردن دست اندرکاران عرصه ساخت و ساز به استفاده از بتن خودتراکم، بر آن شدیم تا در طی یک روند ادامه دار به معرفی و ذکر نتایج تحقیقات انجام شده در مورد آن بپردازیم.
بخش مهندسی عمران دانشگاه شهید باهنر کرمان اولین تجلی گاه جدی ظهور بتن خودتراکم در ایران است. تحقیقاتی که توسط دانشجویان کارشناسی ارشد و زیر نظر دکتر مقصودی عضو هیئت علمی این بخش صورت گرفته و میگیرد شایان توجه و قابل تحسین است. در ادامه اولین فصل از این مقوله که به معرفی بتن خودتراکم اختصاص دارد میپردازیم.

تاریخچه :
برای ایجاد سازه های بتنی بادوام، به تراکم کافی تأمین شده توسط نیروی کار ماهر نیاز است. بحران کاهش نیروی کار ماهر در صنعت ساخت و ساز ژاپن در اوایل دهه ۸۰ میلادی از یک سو، تراکم نامناسب ناشی از افزایش حجم آرماتورهای مصرفی به منظور بهبود عملکرد سازه ای و همچنین تمایل به استفاده از آرماتورهای با قطر کمتر به منظور کنترل ترک خوردگی از طرف دیگر باعث کاهش کیفیت کارهای اجرائی انجام گرفته گردید[۱]. این موضوع برای چندین سال مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا اینکه نظریه بتن خودتراکم (Self Compacting Concrete) به عنوان راه حلی برای رفع مشکل دوام سازه های بتنی توسط Okamura در سال ۱۹۸۶ مطرح گردید[۱].
بتن خودتراکم (SCC)، بتنی است که تحت اثر وزن خود متراکم شده و نیاز به هیچ لرزاننده ای (ویبره) برای ایجاد تراکم ندارد. این مسأله باعث صرفه جویی اقتصادی و کاهش زمان ساخت و ساز و در نتیجه بالارفتن راندمان نهایی می شود. بتن خودتراکم با عمر کمتر از ۲۰ سال زمینه‌ساز حل بسیاری از مشکلات سازه های بتنی به خصوص در مقاطع با تراکم زیاد میلگرد گردیده است. از دیگر خصوصیات ویژه این بتن میتوان به کارایی بالا، مقاومت زیاد در برابر جداشدگی و تسریع در عملیات ساخت و ساز اشاره کرد. چنین مشخصاتی باعث شده است تا کاربرد آن به خصوص در اعضا با تراکم بالای آرماتور روز به روز بیشتر گردد.
بتن خودتراکم علاوه بر استفاده فراوانی که در سازه های با تراکم بالای آرماتور دارد گاهی نیز بصورت غیرمسلح، مثلاً در خاکریزها مورد استفاده قرار می گیرد. از مزایای دیگر استفاده از آن میتوان به کاهش آلودگی صوتی ناشی از سر و صدای لرزاننده ها، کاهش نیروی انسانی، جلوگیری از بیماریهای ناشی از استفاده از لرزاننده ها و حفظ سلامت کارگران و بالارفتن کیفیت محصولات نهایی اشاره کرد.
در مقایسه با ژاپن، تحقیقات در اروپا و آمریکا چندی پیش آغاز گردیده و در حالیکه اکنون در ژاپن به بتن خودتراکم از نقطه نظر بتن با مقاومت بالا نگاه می شود، در اروپا بتن خودتراکم با مقاومت متوسط همچنان مورد نظر می باشد. این در حالی است که تا قبل از شروع فعالیت ها در بخش مهندسی عمران دانشگاه شهید باهنر کرمان، در ایران هیچگونه گزارش تحقیقاتی در مورد چنین بتن هایی مشاهده نشده بود.
در بخش مهندسی عمران دانشگاه شهید باهنرکرمان، تحقیقات در قالب مقاله کارشناسی ارشد سازه در مورد طراحی، ساخت و بررسی بعضی خواص مکانیکی بتن خودتراکم زیر نظر استاد راهنمای مقاله (مهندس علی اکبر مقصودی) آغاز گردید و در دفاع از مقاله مزبور از داوری اساتیدی چون دکتر رمضانیانپور و دکتر فدائی بهره گرفته شد.
در حال حاضر تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد بخش مزبور مشغول بررسی خواص آزمایشگاهی و تئوریک بتن های خودتراکم با مقاومت بالا (HSSCC) بوده و تعداد دیگری از دانشجویان ارشد به طور همزمان درگیر تحقیق در مورد نانو بتن ها (nano-concrete)، از دو دیدگاه تکنولوژی بتن و سازه میباشند.

منابع:
۱- بررسی خواص بتن خود تراکم(SCC)
(یازدهمین کنفرانس دانشجویان عمران سراسر کشور CESC 2004 – دانشگاه هرمزگان – )
(Self Compacting Concrete) 2- بتن خود متراکم(مولف:هرمز فامیلی – دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ایران)
۳ – بررسی رفتار خمشی تیرهای ساخته شده از بتن خود متراکم
(مرتضی حسینعلی بیگی، استادیار دانشکده فنی و مهندسی بابل، دانشگاه مازندران
جواد واثقی امیری، استادیار دانشکده فنی و مهندسی بابل، دانشگاه مازندران
پیام شفیق، عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی شمال – آمل
رضا مولوی، کارشناسی ارشد عمران – سازه دانشگاه علوم و فنون بابل، مازندران)
۴- ویژگی های بتن خود تراکم( SCC) و جنبه های کاربردی آن (دومین کنفرانس بین المللی بتن و توسعه ۱۰-۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۴ تهران – ایران)


به همراه ۵ مقاله PDF

۱- بررسی خواص بتن خود تراکم (SCC) 12 صفحه
چکیده:
امروزه در پی گسترش صنعت ساخت و ساز در کشور و به دنبال زیانهای جانی و مالی گسترده که در اثر حوادث طبیعی همچون زلزله هر از گاهی از گوشه و کنار این سرزمین به گوشمیرسد، افزایشدقت و ایمنی در تولید و سپساجرای سازه های مهندسی امری ضروری میباشد. از جمله راهکارهای مناسبمیتوان به دستیابی به ترکیبات جدیدی از مصالح ساختمانی جهت تسهیل مقالههای پیچیده به منظور افزایشضریب اطمینان و ایمنی ساخت آنها از طریق مکانیزه کردن امور و کاهشدخالت نیروی انسانی اشاره نمود و همچمنین به نظر میرسد که در تقلیل هزینه های مالی در طرحهای پرخرج مؤثر واقع گردد. بتن از جمله پرمصرفترین مصالح ساختمانی در دنیا شناخته میشود. با گسترش استفاده از بتن، ویژگیهایی همچون دوام، کیفیت، تراکم و بهینه سازی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار بتنی بسیار سیال و روان و مخلوطی همگن است که بسیاری از مشکلات بتنمعمولی ( SCC) میشوند. بتن خودتراکم نظیر جداشدگی، آب انداختن، جذب آب، نفوذپذیری و… را مرتفع نموده و علاوه بر آن بدون نیاز به هیچ لرزانندهی ( ویبره) داخلی یا ویبره ی بدنه ی قالب، تحت اثر وزن خود متراکم میشود. این ویژگی کمکشایانی به اجرای اعضای ساختمانی با فشردگی زیاد آرماتور خواهد نمود.
این بتن که برای اولین بار توسط محققین و مهندسین ژاپنی ابداع گردید، در طول عمر ۱۳ ساله ی خود، تحت آزمایشهای گوناگونی قرار گرفته است. بتن خود تراکم در طرح اختلاط و ساختارشتفاوت چندانی با بتن معمولی ندارد. البته موادی برای بهبود خواصآن به جهت نیل به خودتراکم شوندگی به آن افزوده میشود, خواصبتن تازه وبتن سخت شده ی خودتراکم بستگی زیادی به طرح اختلاط آن دارد. از آن جهت که امروزه از این بتن در مقاله های مهم عمرانی و در حجم وسیع استفاده میشود، مطالعه و تحقیق پیرامون بتن خودتراکم به جهت رفع نواقص ومشکلات تولید وکاربرد آن وپیشبرد نقاط قوت و تواناییش در آیندهای نه چندان دور ضرورتی آشکار و هدفی دستیافتنی است

۲- بتن خود تراکم و ویژگی های آن ۶ صفحه
چکیده
بتنی است با روانی و کارایی بسیار بالا که تحت اثر وزن خود و بدون صرف هیچ گونه ( SCC) بتن خود متراکم انرژی تراکم می شود.
این بتن به راحتی در اعضای سازه ای جای گرفته و در مواردی که ویبره کردن در آن محل کار دشواری است با استفاده از این بتن در کار بسیار تسهیل حاصل می شود. علیرغم چندین سال استفاده از این نوع بتن در کشورهای بسیار پیشرفته لیکن در ایران کاربرد چندانی ندارد و کمتر به آن توجه شده است. در این مقاله در ابتدا به معرفی بتن خودتراکم پرداخته و مزایای استفاده از این نوع بتن و بکارگیری روان کننده ها در بتن خودتراکم و طرح مخلوط این بتن مورد بررسی قرار گرفته است.در پایان به ذکر مشکلات موجود در بکارگیری از بتن خودتراکم در ایران پرداخته شده است.
کلید واژگان : بتن خود مترا کم ( scc ) ، افزودنی , فوق روان کننده , روانی, سنگدانه , پر کننده ,

۳- بتن خود متراکم ۹ صفحه
چکیده
بتن خود متراکم (S.C.C) یکی از دستاوردهای نوین تکنولوژی بتن بوده است که سالها است در اروپا ، آمریکا و ژاپن  مورد استفاده قرارگرفته و روز به روز کاربرد خویش را بین مهندسین پیدا می کند. متاسفانه به دلایل نامعلوم تا کنون این صنعت در ایران رواج نیافته است. امیداست با آشنایی بیشتر مهندسین عمران با این تکنولوژی ، این صنعت جای خویش را در ایران باز کرده و مشکلات اجرایی کارگاهی ایران را کاهشدهد. دلایل اقتصادی پیشرفت روز افزون کاربردی (S.C.C) به شرح زیر می باشد:

۴- بتن های فوق سنگین با مقاومت زیاد برای محافظت در برابر اشعه ۸ صفحه
۵- بررسی رفتار خمشی تیرهای ساخته شده از بتن خود متراکم ۹ صفحه


تعداد صفحات : 61 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود