صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » مقاله » فرهنگ و معارف  »  دانلود مقاله نماز

دانلود مقاله نماز

تحقیق در مورد نماز مقاله در مورد نماز دانلود مقاله نماز دانلود مقاله نماز در قرآن دانلود مقالات نماز تحقیق دانلود مقاله درباره نماز دانلود مقاله در مورد نماز دانلود مقاله درباره ی نماز دانلود مقاله نماز pdf دانلود مقاله نماز جماعت دانلود مقاله نماز در نهج البلاغه مقاله در مورد نماز اول وقت مقاله در مورد نماز ظهر عاشورا مقاله در مورد نماز ظهر عاشورا

Prayer

نماز

فهرست مطالب
کلام نخست ۱
۱- عبادت ۲
۱-۱مفهوم عبادت : ۲
۱-۲ نماز بهترین عبادت: ۲
۱-۳سفارش موکد امامان بر نماز: ۲
۲- نماز در آینه حیات محمد (ص) ۲
۳- آثار نماز ۲
۳-۱ انواع نماز از حیث اثرگذاری ۲
۳-۲ آثار نماز در از بین بردن غم و اندوه ۲
۳-۳ آثار نماز در زنده کردن خصلتهای عالی انسانی ۲
۴- اصول اجتماعی نماز ۲
۵- نماز جماعت ۲
۶- نماز شب ۲
۷ – اضاعه نماز ۲
۱-۷ ضایع نماز کنندگان نماز ۲
۲-۷ استخفاف نماز ۲
۳-۷ اعراض از نماز ۲
کلام آخر ۲
منابع و ماخذ ۲

کلام نخست

نماز، اساسی‌ترین رشته الفت و عالی‌ترین عامل محبت بین بندگان و حضرت حق است. نماز، نور دل و صفای قلب و روح و جان است و سلامت روان و فروغ ذات عباد صالح است.
نماز همچون ریسمانی است که تمام هستی انسان را به ملکوت هستی پیوند می‌دهد. نماز، پناه بی‌پناهان، سنگر جهادگردان، گلستان روح افزای عاشقان، چراغ سحر مشتاقان، نور وجود عارفان، آرامش دل بینایان و سیر کمال آگاهان است.
نماز، زنده کننده جان، ظهور دهنده حیات جاودان، راز و نیاز دردمندان روشنی راه رهروان، نور دیده بیداران، دلیل گمراهان امید امیدواران، سر حقیقی سحر خیزان و دستگیره نجات انسان است.  
نماز برتر از همه عبادات، منبع برکات، تزکیه کننده صفات و حقیقت کاینات است. نماز،  عشق سالکین، عبادتی آتشین، امنیت جان غمین و رحمت واسعه حضرت ارحم الراحمین است.
نماز، واقعیتی روحانی، نغمه یزدانی و امر واجب حضرت سبحان است. نماز، حقیقت جهان، هویت ایمان و مایه بهشت رضوان است.
و انسان خاکی، پیوسته در پی آن بوده که با شهپر نماز، خود را به اوج ملکوت برساند و به خدای محبوب نزدیک سازد، زیرا نماز، معراج مومن است.
اهمیت ویژه نماز، باعث شده که در این رساله به جنبه‌های مختلف آن بپردازیم.
البته پر واضح است که سخن راندن در باب این سر الهی، کاری بس دشوار بوده و با این چند صفحه نمی‌توان حق مطلب را ادا نمود بنابراین در این رساله، به برخی جنبه‌ها و آثار نماز پرداخته شده و از بررسی دیگر جنبه‌های آن صرفنظر کرده‌ایم. امیدواریم که این مطالب برای تشنگان دانش و عاشقان نیایش، مفید و سودمند باشد.
انشاء الله
 
۱- عبادت
۱-۱مفهوم عبادت :  
هر جنبنده‌ای که در زمین و آسمان است خداوند را تسبیح می‌کند. قرب به خدا تنها به وسیله یا دو ذکر حاصل می‌شود و به وسیله نیایش اوست که حجابهای حائل بین او و بنده‌اش بر طرف می‌شود. خداوند در قرآن می‌فرماید رعد با حمدش خدا را  تسبیح می‌کندو و بدین جهت آواز هول انگیز رعد را تسبیح خوانده که زبانی گویا را مجسم کند. حتی گیاهان و درختان نیز خدا را ستایش می‌کنند.
از امام سجاد روایت شده: مرغان هر صبحگاه خدا را تسبیح نموده، قوت و غذای روزشان را مسئلت می دارند. و این همان تسبیح صبحگاهی است. خداوند در سوره ق آیه ۳۹ می‌فرمایند: پس در برابر  آنچه می‌گویند خویشتن داری کن و به حمد پروردگار خود تسبیح‌گوی، هم قبل از طلوع خورشید و هم قبل از غروب.
 این آیه دستور می‌دهد که خداوند را از آنچه درباره‌اش می‌گویند تسبیح کند و منزه بدارد. تنزیهی که توام با حمد او باشد. و حاصلش این است که می‌خواهد هر نقصی را از او دور بدارد. تسبیح قبل از طلوع آفتاب می‌تواند نماز صبح و قبل از غروب، نماز عصر باشد


تعداد صفحات : 40 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود