صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » اقتصاد  »  دانلود مقاله مالیات در اقتصاد ایران

دانلود مقاله مالیات در اقتصاد ایران

دانلود تحقیق و مقالات رشته اقتصاد و حسابداری با عنوان دانلود مقاله مالیات در اقتصاد ایران در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۳۸ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

دانلود مقاله مالیات در اقتصاد ایران

مالیات به زبان ساده
تعریف مالیات
وجوهی که دولت برای تامین هزینه های خود از اشخاص اخذ می نماید مالیات نامیده می شود مانند مالیات بر ارث – حق تمبر – مالیات بر درآمد املاک – مالیات بر حقوق – مالیات بر درآمد- مشاغل مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی – مالیات بردرآمد اتفاقی.

تاریخچه مالیات در ایران
ایرانیان از زمان هخامنشیان برای دریافت مالیات و امور مالی کشور دفاتر و سازمانهای مرتبطی داشتند.در زمان ساسانیان اخذ مالیات صورت کاملتری بخود گرفت و سه نوع مالیات بنامهای اراضی ،سرشماری و سرانه دریافت می شد. پس از تسلط اعراب به ایران ،در زمان حجاج بن یوسف ثقفی دفاتر مالیاتی از فارسی به عربی برگردانده شد و در دوره سلجوقی با دستور عبدالملک کندری وزیر طغرل مجددا به فارسی بر گردانده شد. در زمان سلطنت صفویه تجارت خارجی و درآمد گمرکی به مالیات اضافه و در دوره افشاریان گسترش بیشتری یافت. در دوره قاجاریه وضع مالیه کشور بواسطه جنگها ،مسافرتها و ضعف پادشاهان رو به رکود گذاشت و با زحمات طاقت فرسای امیر کبیر گامهای سودمندی برداشته و برای وصول ، نگهداری و مصرف خزانه مقررات جدیدی وضع شد. قبل از مشروطیت شاهان تمام در آمدها و عواید کشوررا در اختیار داشته و تمام مخارج نیز به فرمان و تصویب شخص او صورت می گرفت. با انقلاب مشروطه در سال ۱۲۸۵ اولین کابینه قانونی تشکیل و ناصرالملک بعنوان نخستین وزیر مالیه از مجلس شورای ملی رای اعتماد گرفت. از سال ۱۳۰۰ به بعد دگرگونیهای زیادی در وزارت مالیه رخ داد . بالاخره در سال ۱۳۵۳ قانون تشکیل وزارت امور اقتصادی و دارایی با ۶ ماده به تصویب مجلس شورای ملی سابق رسید.

مالیات
برنامه های مالیاتی بعنوان یکی از ابزارهای توسعه شمرده می شود. در بسیاری کشورها شهروند معادل مالیات دهنده است. تقریبا همه جای دنیا برای هر فرد پذیرفته شده است که اگر در زندگی روزمره اش خدمتی دریافت می کند، باید هزینه اش را به طور مستقیم یا غیرمستقیم بپردازد. اکثر مالیات دهندگان تقریبا پذیرفته اند که چرا مالیات می دهند. آنها در ازای خدماتی که دریافت می کنند با رغبت مالیات خود را پرداخت می کنند و به همین دلیل با کم کاری و اسراف در بودجه کشور به شدت برخورد می کنند.

مالیات در جامعه اسلامی
با توجه به اینکه حکومت اسلامی از اهم احکام اسلام و حاکم بر بقیه احکام فرعی است ، لذا خداوند متعال برای حکومت ، منبع مالی قرار داده است که این منابع مالی همان مالیاتهای شرعی و اسلامی است . خمس و زکات دو مورد از عمده ترین مالیاتهای اولیه اسلام است که حکومت اسلامی با اخذ آن از مردم، به مصرف اداره جامعه و پیشرفت و توسعه کشور اسلامی می رساند. همچنین هزینه ها و مخارج تشکیلات حکومت اسلامی از محل همین مالیاتها تامین می شود.امیرمومنان علی علیه السلام درباره اثرات مالیات در اداره جامعه اسلامی می فرمایند : « ولم یستقم امره الا قلیلا » حکومت، با نبود مالیات جز اندکی دوام نمی آورد .
در نظام اقتصادی اسلام هدف از دریافت مالیات؛ اداره جامعه اسلامی، تامین نیازهای نیازمندان، حفظ سرمایه ها، اصلاح و تقویت نیروهای مسلح است.

کارکردهای مدرن مالیات در ایران امروز
موضوع مالیات یک بحث تخصصی و کلان کشوری بلکه جهانی است . چون در همه جهان رسم بر این است که هزینه خدمات عمومی را از طریق مالیات تأمین می کنند .

آشنایی با مالیات:
از آنجا که براى تامین هزینه هاى عمومى همانند هزینه هاى آموزش و پرورش، دانشگاه و یا بیمارستان نمىتوان فقط به درآمدهاى نفتى اتکا کرد ؛ بنابراین براى داشتن اقتصاد فعال باید مالیات وجود داشته باشد تا بتوان کشور را اداره کرد.
داشتن یک اقتصاد قوى حکم مى کند که حتما باید هزینه هاى عمومى دولت را از محل درآمدهاى مطمئنى مانند مالیات تامین کرد.
مالیات به عنوان یکى از ابزارهاى موثر در جهت اجراى سیاست هاى عدالت اجتماعى در کشورها است.
در صورت وجود فاصله طبقاتى در کشور و اختلاف بین دهک هاى پایین و بالاى جامعه مى توان از مالیات به عنوان ابزارى موثر براى حل این معضل استفاده کرد و با دریافت مالیات از افراد با درآمد بالا به دهک هاى پایین جامعه کمک کرد
همچنین با استفاده از ابزارهاى مالیاتى مى توان در برخى مناطق مختلف کشور که از نظر درجه توسعه یافتگى اختلاف وجود دارد کمک کرد و برای شهرهایى که نیاز به توسعه بیشترى دارند مشوقهای مالیاتی در نظر گرفت .

فهرست مطالب
مالیات به زبان ساده
تعریف مالیات
تاریخچه مالیات در ایران
مالیات
مالیات در جامعه اسلامی
کارکردهای مدرن مالیات در ایران امروز
روز مالیات در آمریکا:
روز مالیات در آلمان
آشنایی با مالیات بر ارزش افزوده
ضرورت اجرای مالیات بر ارزش افزوده
تعریف مالیات بر ارزش افزوده
تاریخچه مالیات بر ارزش افزوده
شیوه اجرایی مالیات بر ارزش افزوده
آستانه معافیت ا۱ا
رابطه مالیات بر ارزش افزوده با قانون تجمیع عوارض
تاریخ اجرای مالیات بر ارزش افزوده
سهم ناچیز مالیات در اقتصاد ایران
مالیات در ایران
چرا سهم مالیات در اقتصاد ایران ناچیز است
شش دلیل ناچیز بودن مالیات در اقتصاد ایران
توضیحات کردبچه
نظارت کم و مجلس هیچ کاره می‌شود
مغایر با قانون اساسی
تداوم چالش بین دولت و مجلس
ضررها بیش از منافع
چالش بودجه ۸۷
تثبیت نرخ تورم، مستلزم اجرای سیاست‌های جذب نقدینگی است
گزارش بانک جهانی: در میان ۱۵۰ کشور
اقتصاد ایران فاقد سیستم مالیات مجموع است
سهم ۱۷ درصدی مالیات های مستقیم در بودجه دولت
سهم کم مالیات ها به منابع درآمدی دولت
مالیات و صنعت در ایران
در پایان
منابع و مآخذ


تعداد صفحات : 38 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود





هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,