صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم پزشکی » پزشکی  »  دانلود مقاله سوختگی

دانلود مقاله سوختگی

دانلود مقاله سوختگی

دانلود مقاله سوختگی

مقدمه
سوختگی یکی از مهمترین علل مرگ و میر و ناتوانی در دنیا به حساب می آید . نگاهی اجمالی به آمار ارائه شده از طرف مراکز درمانی سوختگی در کشورهای پیشرفته مثل ایالات متحده نشانگر وسعت مشکل می باشد؛ سالانه دو میلیون نفر دچار سوختگی می شوند که پنجاه و یک هزار نفر آنها نیاز به بستری شدن و انجام اعمال ترمیمی دارند . علاوه بر آن یک میلیون نفر دچار ناتوانی دائمی می شوند و در واقع یک میلیون روز مفید کاری در هر سال به علت سوختگی از بین می رود .
بر اساس آمار اعلام شده توسط معاونت سلامت وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران (۱۳۸۱)، روزانه حداقل هشت نفر به علت سوختگی فوت می کنند که میانگین سنی آنها ۷/۳۵ سال است. یعنی سوختگی در حساس ترین سن مولد انسان ها را از جامعه می گیرد.
سوختگی عوارض جبران ناپذیر متعددی برای فرد، خانواده، جامعه و اجتماع پیش می آورد؛ شخص سوخته متوجه می شود که با وجود درمان و صرف هزینه های فراوان تغییر شکل و زشتی قسمتی از جسم را به خود اختصاص داده است، تصویر ذهنی از جسم خود، هویت، درک و اعتماد به نفس را مختل شده می یابد، لذا ترس، اضطراب و نگرانی مبنی بر طرد شدن از جانب خانواده، دوستان و جامعه در او شکل می گیرد، متعاقب آن شرم و خجالت در روابط بین فردی و اجتماعی ظاهر می گردد و در نهایت از دیگران و اجتماع فاصله می گیرد و این امر سبب بروز مشکلات روانی – رفتاری دیرپا و آزار دهنده چون می شود .
اختلال استرس پس از آسیب، اختلال روانی است که در اثر مواجهه با حوادث آسیب‌زا چون سوختگی ایجاد می‌شود.
بررسی عوارض روانی حاصل از سوختگی؛ اختلال استرس پس از آسیب نسبت به سایر عوارض روانی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد، از همین رو بعنوان یک مشکل بهداشتی مهم که بهداشت روانی افراد و سلامت عمومی جامعه را مورد تهدید قرار می‌دهد، در نظر گرفته می‌شود.‌
اختلال استرس پس از آسیب متعاقب وسعت سوختگی افزایش می‌یابد ، در سوختگیهای شدید تخریب جسمی، معنوی، اجتماعی و عاطفی مشاهده می‌شود، بدنبال آن اختلال استرس پس از آسیب شکل می‌گیرد (۸) آرین مهر در ترجمه کتاب شوارتز میزان آن را ۵۰% ذکر می کند(۹). این روند در سوختگیهای خفیف و متوسط نیز مشاهده می‌شود؛ درد، پانسمانهای مکرر زخم و ترس از بد شکلی حتی برای مدتی کوتاه تاثیر عمده‌ای بر کیفیت زندگی فرد مبتلا می‌گذارد (۱۰). تغییرات در برنامه‌ روزمره زندگی، فعالیت جسمانی، وضعیت اجتماعی،روانی وشغلی پیش می‌آید (۱۱). این تغییرات در قالب اختلال استرس پس از آسیب جای می‌گیرد (۱۲).
اهمیت اختلال استرس پس از آسیب در مبتلایان سوختگی شدید کاملاً شناخته شده است، اما اهمیت آن درمبتلایان سوختگی خفیف و متوسط که نیاز به چند روز بستری در بیمارستان دارند و یا حتی به احیای مایعات نیازی ندارند کاملاً شناخته شده نیست و منجمله توجه کمی به آن شده است در صورتیکه حجم زیادی از واحد‌‌های سوختگی را به خود اختصاص می‌دهد (۱۳) و با بالاترین میزان مراقبتهای ویژه پرستاری از نظر مراقبت زخم، کنترل عفونت، حمایت و اطلاعات تغذیه‌ای در این مصدومین گزارش شده است‌ (۱۴). آنچه مسلم است عامل وسعت و شدت سوختگی در کنار مجموعه عوامل قبل از آسیب مانند  بیماریهای روانی قبلی و رفتار‌های سازگاری فرد، ماهیت آسیب مثل وسعت و جایگاه سوختگی و پس از آسیب منجمله حمایت خانواده، دوستان و اجتماع می‌تواند میزان اختلال استرس پس از آن آسیب را مشخص سازد (۱۵).


تعداد صفحات : 5 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود