صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » اقتصاد  »  دانلود مقاله رشد و توسعه اقتصادی کره جنوبی

دانلود مقاله رشد و توسعه اقتصادی کره جنوبی

دانلود تحقیق و مقالات رشته اقتصاد و حسابداری با عنوان دانلود مقاله رشد و توسعه اقتصادی کره جنوبی در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۲۴ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

دانلود مقاله رشد و توسعه اقتصادی کره جنوبی

مقدمه
چگونگی تعامل رشد و توسعه در جوامع مختلف بشری اگر چه همواره منحصر به فرد و تکرار ناپذیر بوده است ، بررسی جامع هر تجربه ای به هنگام در پیش گرفتن مسیر ناگزیر آزمون و خطا در برقراری رابطه ای منطقی بین دو مقوله ، از تکرار و تعدد خطاها می کاهد . بررسی تاریخی و مطالعه ویژگی های رشد و توسعه اقتصادی در کره ی جنوبی چند ابهام کلی و اساسی را در خصوص رشد و توسعه در این کشور پاسخ می گوید ؛ ابهاماتی که کم و بیش در سایر نقاط جهان نیز وجود دارند :
۱٫ اولویت بخشیدن به جنبه های مختلف توسعه تابع شرایط مکانی و زمانی است و عدم شناخت به موقع این مقتضیات بحران زا بوده است و هزینه توسعه را افزایش می دهد .
۲٫ اگر نشانه های ضروری تعدیلات در زمان مطلوب جدی گرفته نشوند ، هزینه انجام دادن آن برای استمرار حرکت در مسیر توسعه پایدار افزایش خواهد یافت . زمان مناسب انجام گرفتن تعدیلات در سیستم اقتصادی کره ی جنوبی ، دهه ۱۹۸۰ میلادی بوده است . تأخیر زمانی ده ساله در انجام گرفتن اصلاحات به همراه تغییر فضای بین المللی ، موجبات تعمیق بحران ۱۹۹۷ را فراهم آورد .
۳٫ رشد اقتصادی کره ی جنوبی در سال های گذشته با توسعه همه جانبه همراهی نشده است .
در بحث چگونگی بروز چنین پدیده ای ، نقش عوامل خارجی جدی است ؛ ژاپن به دلیل اقتصادی و امریکا به سبب تنظیم استراتژی های بین المللی خود ، امکان رشد مستمر اقتصادی در کره ی جنوبی را فراهم آورده اند . لذا هر نوع تغییر جدی در این روند می تواند تعیین کننده باشد . در کشورهایی که سبب وقایع تاریخی موثر و متفاوت ، هر نسل تجربیات مختلف خود را دارد ، شکاف نسلی جدی است . در کره ی جنوبی ، استعمار ، جنگ دو کره ، رشد سریع وتنظیم استراتژی توسعه با الزامات یک نسل و تعمیم آن به سایر نسل ها موجبات عدم تحقق اهداف و اتلاف منابع را فراهم آورد . اثر حاضر از ابعاد مختلف ویژگی های رشد و توسعه اقتصادی کره را ضمن مرور تاریخ سیاسی و اقتصادی معاصر ، مورد بررسی قرار داده است .
کتاب حاضر اولین اثری است که درباره توسعه اقتصادی کره جنوبی از زبان کره ای به زبان فارسی برگردانده می شود و از چند جهت ارزش داشته و شایسته توجه است :
۱٫ اثر حاضر بعد از مطالعه و رای زنی فراوان با صاحب نظران عرصه دیپلماسی و دانشگاههای کره و همچنین ملاحظه صدها نوشته همسان انتخاب شده و در عین تحسین توسعه در آن کشور ، با نگاه انتقادی همراه است . جامعیت ، دقت و تسلط نویسنده بر مقوله توسعه از مزایای دیگر نوشتار حاضر است .
۲٫ نفس مطالعه و شناخت توسعه اقتصادی کشوری مانند کره جنوبی به مثابه کار صرف آکادمیک ، می تواند اصالتاً شایان توجه باشد ؛ لذا این امر ، به تنهایی کار پر مشقت ترجمه را توجیه می کند . مضاف بر اینکه کمتر کتاب و مقاله شایسته ای درباره توسعه اقتصادی کره جنوبی به نگارش در آمده است . مترجم دانشجویان و دانش پژوهانی را مشاهده کرده است که در پی انجام دادن پژوهش درباره مقوله مذکور هستند ، اما همواره از عدم وجود منابع کافی به ویژه به زبان فارسی گله مندند .
۳٫ این کشور یکی از مهمترین شرکای تجاری جمهوری اسلامی ایران است . حجم روابط دو کشور در ۲۵۰۰ میلادی ، در حدود ۶ میلیارد دلار و در ۲۰۰۶ میلادی ، ۶/۷ میلیارد دلار بود . باید علاوه کرد که با توجه به سیاست های دو طرف ، تبادلات تجاری فزاینده است .
۴٫ کره جنوبی یکی از کشورهی در حال خیزش در عرصه اقتصاد جهانی است . این کشور مقام سوم اقتصاد آسیا ، بعد از ژاپن و چین ، و مقام یازدهم اقتصاد جهان را داراست .
۵٫ پس از انقلاب اسلامی ایران ، مناقشات روشنفکری و سیاسی دامنه داری را در کشورمان بر سر الگوگیری از توسعه کشورهای دیگر شاهد بوده ایم . ترجمه این کتاب حدود و ثغور توسعه کره را در ارتباط یا در تعارض و اختلاف با توسعه کشورمان به نمایش می گذارد و دست کم موجب تعمق بیشتر در مقوله توسعه می گردد ؛ به ویژه اینکه مسائل مشترکی مانند جنگ ، بازسازی ، اصلاحات ، عدالت اجتماعی و …… از ذهن مشغولی عمده نخبگان فکری و اجرایی دو کشور بوده و هست .
لازم به ذکر است که مطالب فصل چهارم ،بخشی است که مترجم خود به کتاب حاضر افزوده است و در آن به تحول وضعیت و شاخص های عمده اقتصادی کره جنوبی پس از ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶ میلادی پرداخته است .
نویسنده کتاب ، آقای پروفسور لی گون یونگ ، متولد ۱۹۴۵ میلادی و فراغ التحصیل رشته اقتصاد در دانشگاه ملی سئول است . وی برنده نوزدهمین نشان تقدیر ، از مجله معتبر اکونومیست ، و استاد افتخاری دانشگاه هایآمریکا است که در محافل اقتصادی کره جنوبی اعتبار بالایی دارد . ویدر اکثر نشریات اقتصادی ، دارای مقالات معتبری است . کتاب حاضر نیز در دوران رکود اقتصادی کره ، یعنی ۱۹۹۷ میلادی ، به چاپ رسیده است .
مترجم متولد ۱۳۴۰ شمسی و صاحب نوشته ای متعددی درباره توسعه کره است . جناب آقای مرتضی سلطان پور ، دیپلمات و معاون اداره دوم آسیای شرقی و اقیانوسیه وزارت خارجه است . ویدارای مدرک لیسانس زبان و ادبیات کره ای از دانشگاه کیم ایل سونگ جمهوری دموکراتیک خلق کرده و فوق لیسانس زبان و ادبیات کره ای از دانشگاه معتبر یانسه کره جنوبی است.

فهرست مندرجات
مقدمه
مقدمه ای بر رشد و توسعه کره جنوبی
دوران رشد سریع اقتصادی کره جنوبی : ( ۱۹۴۵ – ۱۹۹۰ م )
ویژگی تحولات کره جنوبی در دوران رشد سریع
وضعیت جهان در نیمه دوم قرن بیستم
تحولات بین المللی و جهانی و تأثیر آن بر کره در پنجاه سال گذشته
وضعیت کره جنوبی در دوران رشد اقتصادی
وضعیت کره جنوبی برای شروع برنامه توسعه اقتصادی
کره جنوبی از رشد سریع اقتصادی تا توسعه همه جانبه
مخالفان رشد صرف
طرفداران رشد اقتصادی محض
منابع


تعداد صفحات : 24 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود