صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی  »  دانلود مقاله راهکارهای عملی خلاقیت در نوشتن انشاء

دانلود مقاله راهکارهای عملی خلاقیت در نوشتن انشاء

دانلود مقاله راهکارهای عملی خلاقیت در نوشتن انشاء

دانلود مقاله راهکارهای عملی خلاقیت در نوشتن انشاء
بخشی از متن
هر فرد خلاقی تواناییها و ویژگیهای متفاوتی دارد. ویژگیهای متنوع افراد خلاق ممکن است در سنین پایین بروز کند و خلاق بودن به این معنی نیست که شخص تمام این ویژگیها و تواناییها را دارا باشد.
و از همه مهمتر این است که تواناییها و ویژگیهای خلاق را می توان فعال کرد و پرورش داد.
معلمان می توانند نقش به خصوصی را در این باره ایفا کنند و دانش آموزان را برای خوب نوشتن و خوب گوش دادن آماده سازند و از همان پایه اول دبستان از نظر روانی آنان را آماده سازند.
معلم قادر است دانش آموزان را با ایده های فراوان آشنا کند.
و در کلاس درس آنان را انعطاف پذیر بار بیاورد. ایده های آنان را گسترش بدهد و قدرت ابتکار را در آنان تقویت کند و آنان را آزاد بگذارد تا بتوانند از یک کلمه جمله مناسب بسازد. و با پرسش از دانش آموزان علاقه او را به موضوع های گوناگون تقویت کند.
یک روش دیگر آموزش برای نوشتن جمله:
با استفاده از سه کلمه بی ربط مانند:
موش – آبی – کلبه را به دانش آموز بدهد و از او بخواهد با استفاده از این سه کلمه و اضافه کردن چهارمین کلمه یک ارتباطی بین آنها به وجود بیاورد و یک جمله کامل بسازد.
آموزش برای مرتب کردن جملات در هم ریخته:
در دوره ابتدائی باید اطلاعات لازم را به دانش آموز داد سپس با استفاده از آن اطلاعات کودک یا دانش آموز می تواند بین آن کلمات نامرتب ارتباط برقرار کند و جمله را مرتب کند بنابراین نتیجه می گیریم که «اطلاعات ماده خام تولید خلاقیت در کودکان است.»
توسعه یک جو کلاسی که منجر به تفکر خلاق و انتقادی می شود با رفتار معلمین کاملاً رابطه دارد. معلمین باید اصول زیر را در کلاس درس مورد توجه قرار دهند.
۱- گسترش آزادی روانی در کلاس.
۲- توسعه ارتباطات عاطفی و عقلانی.
۳- ایجاد جو همدلی و درک دیگران.
۴- توجه به استقلال و فردیت دانش آموزان.
۵- احترام به سوالات شاگردان و هدایت سوالات بی ربط به سوی موضوع اصلی برای نوشتن انشاء یا مطلب دانش آموزان باید به اطراف خود عمیق تر نگاه کند و تخیل بسیار رنگارنگ داشته باشد.
معلم انشاء باید در آغاز کار موضوع های بسیار ساده و آسان را برای دانش آموزان برگزیند و رفته رفته هر قدر دانش آموزان در کار نوشتن پیش می روند به اشکال و پیچیدگی موضوعها بیفزایند. مثلا توصیف یک خیابان و می توانند آنچه را که با چشم دیده است به خاطر بیاورد و روی کاغذ نقل کند و سعی کند از موضوعهای تکراری خودداری کنیم و نکات دستوری را رعایت کند انشایی خوب از آب در خواهد آمد.
با خواندن جملات زیبا هم می توان خلاقیت او را تقویت کرد. مثلاً
حسود از چاقی دیگران لاغر می شود.
بنابراین خلاقیت عمیق تر نگاه کردن و خارج شدن از پشت درهای بسته است و تخیل بسیار رنگارنگ و سیال است.


تعداد صفحات : 8 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود