صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » مدیریت  »  دانلود مقاله در مورد تاریخچه تامین اجتماعی

دانلود مقاله در مورد تاریخچه تامین اجتماعی

دانلود مقاله در مورد تاریخچه تامین اجتماعی

دانلود مقاله در مورد تاریخچه تامین اجتماعی

گذری بر تاریخچه واژه تأمین
خداوند بهترین روزی دهندگان است
از بدو خلقت کره خاکی و پی بردن انسان به حیات خود و شناخت پیرامون آن، آدمی در تفکر عمیق به این نتیجه رسید که بایستی بفکر تامین نیازمندیهای خود جهت ادامه زندگی باشد آن انسان غارنشین نیز در تلاطم زندگی در آن باران های سیل آسا، طوفان های شدید در تفکر تامین و بدست آوردن نیازهای خود بود و دائماً در این ورطه غوطه خورده و برای نیاز غذایی به شکار می پرداخت و ذخیره سازی می نمود و در شرایط بحرانی جغرافیایی و آب و هوایی پیش بینی – برآورده و نگهداری را انجام میداد. فرشتگان باران ، باد به فرمان معبود عالم در حال تامین نیاز بشر هستند. تمامی اصطلاحات ؟؟؟ در ادوار مختلف زندگانی آدمی در پیکره هستی نقش بسته و در دوران های اولیه بصورت کم رنگ از نظر علمی و در دوران فعلی ما مد عصر اطلاعات و فن آوری است بصورت علمی مطرح است تامین در لغت یعنی تهیه نمودن – بدست آوردن و تامین یکی از زنجیرهای به هم پیوسته یک کار ؟؟؟ و پشتیبانی است بدون آن حرکت رو به جلو متوقف خواهد شد انسان با کمی اندیشه پی می برد که از صبحگاهان تا پاسی از شب دائماً در تلاش و تامین نیازها و خواسته های خود بوده و هست و انسانهایی موفق خواهند بود و بهتر کامیاب خواهند شد که در این پروسه و فرایند بتوانند با تلاش – هماهنگی – برنامه ریزی – برآورد وآگاهی و علم و اطلاعات بروز به خواسته ها و تمایلات خود پاسخ راضی کننده بدهند. ابتدا تامین باید انجام شود تا مراحل بعدی مثل نگهداری و ذخیره سازی انجام گیرد.
هر سازمانی پس از شناخت مقوله تامین حال بایستی به روشها و طرق تهیه اقلام و مایحتاج خود بیاندیشد. راههای گوناگون برای سازمانها و ادارات گوناگون بوجود آمده هر سازمان بنا به تشخیص خود – شرح وظایف – ماموریتها – جدول زمانی – نوع و تنوع سلیقه های کارکنان خود از راههای مختلف برای تامین نیازهای خود اقدام می نماید در نهایت همگی به دنبال رفع نیزامندی می باشند و در این فرایند فقط راهها- روشها- امکانات تامین – تفاوت اندک دارد.
بعضی ها تابع قوانین و مقررات دولتی عمل نموده و بعضی بر اساس مقررات خصوصی و غیردولتی عملیات تامین و تهیه اقلام خود را انجام می‏دهند.
ادارات و سازمانهایی در این فرایند موفق تر خواهند بود که ابتدا :
سامزان خود را شناخته باشند- بر ماموریتها و شرح وظایف سازمان خود آگاهی کامل داشته باشند – به امکانات ملزوم خود آگاهی داشته باشند – راههای تهیه و تامین را بخوبی شناخته باشند- اطلاعات و روابط – زمان – مکان – فناوری را درک نمایند.
به قدرت برنامه ریزی – تجزیه و تحلیل فعالیتها واقف باشند – قدرت استفاده از تجربیات – رایانه را داشته باشند.
در جنگ های جهانی اول و دوم و سایر حرف اول در پیروزی با شکست را لجستیک و نیروی انسانی زده و لجستیک را واژه و حرکت تامین معنا می بخشد وتامین و تهیه اقلام بموقع و توزیع آن به کمک فرماندهان می آید.
زنجیره تامین را می توان به روش های متعددی توقف نمودو از نظر عمل می توان گفت که : فرایند طراحی – پردازش – بهینه سازی مدیریت اجزای سیستم تامین شامل مواد- حمل و نقل مواد وئ توزیعی محصولات و خدمات به مشتریان ور سیدن به اهداف کلی سازمان می باشد.
زنجیره تامین هم می تواند ماند عوامل دیگر چون توزیع- حمل و نقل – محصولات خوب برای یک سازمان یک منبع رقابتی باشد. در محیطی که رقبای دیگر و متخصصین هر یک تلاش می کنند تا بوسیله تامین مناسب ، اهداف سازمان را روشن تر و رسیدن به آن را سریعتر نمایند ، یافتن راههای صحیح تامین موفقیت در کار است. از طریق تامین مناسب می توان به خدمت رسانی بهتر کمک کرد در حال حاضر تعداد تامین کنندگان خدمات لجستگی در سطح جهانی رو به رشد است.
افزایش کانالهای تامین باعث رشد و توسعه زنجیره تامین محصولات خواهد شد. برجسته ترین نیاز مستمر هر سازمان تخصصی در امر تامین است. تامین بر رشد و توسعه آینده لجستیک و هر سازمان تاثیر خواهد داشت. اکثر مدیریان اجرائی تاکید فراوان بر اصول اطلاعات و فن آوری – مدیریت زنجیره تامین دارند. مدیریت زنجیره تامین نیاز به کسب مهارتهای جدید دارد تا تفکر تامین در برنامه ریزی هماهنگ شود.
فرایند تامین نگرش به ارتباطات – مشارکت ها – اطلاعات – سنجش قیمتها و هزینه الزامی است.
کسانی که در امر تامین اقلام فعالیت دارند باید از سیستم های اطلاعاتی و از فن آوری اطلاعات در زمینه ارتباط با تامین کنندگان استفاده نمایند. استفاده از این ابزارها به کمک مدیران اجرائی تامین رسیده و به آنان مساعدت خواهد نمود که کدام محصولات در سازمان خود قابل مصرف و استفاده بهینه هستند و کدام محصولات به رضایت مندی کارکنان کمک و روحیه آنان را بالا می برد در اقتصاد هر کشور عامل تامین نقش بسیار مهمی در جذب سرمایه – رضایت مشتریان – ایجاد کار – پیشرفت و توسعه دارد اگر تمام عوامل تدارکاتی آماده بکار بوده لاکن مدیریت تامین بصورت ناقص و ناپخته عمل نماید باعث لطمه وارد شدن به کالا و عدم رضایت مندی کارکنان – صدمه دیدن ماموریت سازمان و زیر سوال رفتن زحمات دیگران خواهد شد.
زمانی مصرف کنندگان از عملیات آماری ابزار خرسندی خواهند نمود که تامین کننده وظایف خود را درایت و دوراندیشی و برنامه ریزی انجام داده یاشد تامین کننده باید پی برده باشد که خواست و نیاز مصرف کنندگان چیست به چه نوع کالائی ابراز رضایت می کنند و از چه کالاهایی استقبال می نمایند باید بین تقاضا و تامین هماهنگی وجود داشته باشد.
آنچه که کیفیت کالا را مشخص می کند میزان صحت آن با نیاز و انتظارات مصرف کنندگان است. عجیب است که بر هر زنجیره به هم پیوسته لجستگی که می نگریم و عمقی به آن برخود می‏کنیم در جلوی چشمانمان دنیائی از حرفهای گفته و ناگفته پدیدار می شود مثل فشاردادن دکمه رایانه که برای یک کلمه دنیائی از معنای برایمان پردازش و اراه می دهد هیچ یگ از این زنجیرها را نباید دست کم گرفت . این کار سنگین پس می طلبد که انسانهای متخصص و متعهد پا به عرصه آن گذاشته و آنان می توانند با تامین عالی و با کیفیت یک سازمان مرده را زنده نمایند و برعکس آن نیز هم هست.
با نگرش به کارخانجات پیشرفته و معروف دنیا می توانیم از آنان سوال کنیم که علت این همه پیشرفت چه بوده چه چیزی باعث شده که امروز حتی آن شخصی که در روستاهای کوهستانی و دورافتاده زندگی می کند از نام آن شرکت و از محصولات آن آگاهی داشته و احساس رضایت مندی نماید وقتی از بطن ماموریت و حرکت های اصولی افراد آن کارخانه و شرکت سوال می کنیم آنان اینگونه پاسخ می دهند که روند و حرکت ما قبل از هر گونه تامین به این صورت است که : ابتدا
۱-تجزیه و تحلیل وضع موجود و پیش بینی احتیاجات آینده را در نظر می گیریم. ۲- جمع آوری اطلاعات و تفسیر آنرا انجام می دهیم. ۳- برنامه ریزی تهیه و خرید و کنترل داریم.۴- ضوابط لازم – تکنیک لازم داریم ۵- وجدان کاری داریم.۶- تحقیق و پژوهش و طرح ریزیم داریم ۷- تحلیل گذشته – حال – آینده را انجام می دهیم ۸- احتیاجات آینده خودمان را در نظر می گیریم. ۹- سازماندهی امکانات انجام می دهیم ۱۰- اهداف اداره ما چیست ۱۱- ماموریت اداره ما چیست ۱۲- چه اقلامی را باید تهیه کنیم ۱۳- چه اقلامی را بطور یقین و صد درصد باید تهیه کنیم ۱۴- چه اقلامی را نباید تهیه کنیم. ۱۵- ما بصورت یک تیم عمل می کنیم. ۱۶- ما جرفه ای هستیم. ۱۷- ما خودمان را متعهد در کار می دانیم ۱۸- ما در کارمان صادق هستیم ۱۹- از قوانین و مقررات کاملاً آگاهی داریم و از آنها پیروی می کنیم ۲۰- در کارمان و تامین مسائل شخصی و منافع شخصی هیچ نقشی ندارند.
مدیریت و تعاریف زنجیره تامین
زنجیره تامین یک فرآیند است که در داخل هویت آن عواملی چون :
آگاهی و اطلاع داشتن از وضع موجود سازمان و محل های مانور تامین منبع یابی و تدارکات در زمان مناسب و اقدام به سفارشات جهت تامین و عوامل دیگری چون ذخیره سازی – نگهداری و انبارداری و در نهایت عرضه به مصرف کنندگان وجود دارند. فاکتورهای حساسی در فرآیند تامین مورد توجه صاحبنظران می باشد که این فاکتروها نقش بسیار مهم در مدیریت تامین دارند از جمله آگاهی و بهره برداری از اطلاعات روز در جهت تامین استفاده از اطلاعات صحیح موجب سرعت ، دقت و هماهنگی بهتر در چرخه تارکات خواهد شد چون محدود عرضه کالاها بسیار گسترده است می طلبد در زمینه تامین کالاها از این بازار بزرگ برنامه ریزی و تحلیل مناسب و انتخاب مناسب صورت گیرد.
مدیران تامین باید آشنائی کامل و صددرصد با مشتریان خود و تامین کنندگان داشته باشند در زنجیره تامین کنترل کیفیت کالا حرف اساسی دارد و نقش بسیار مهمی در رضایت مدی افراد و مصرف کنندگان دارند. این گروه جهت بهبود کار یا حل مشکلات و رفع نواقص عمل می کنند تامین بعنوان یکی از وظایف تخصصی و فنی هر سازمان می باشد که نیاز به مهارت دارد.
سطح گسترده بازار و مبادلات اقتصادی و تنوع اقلام و فروشندگان و کم و زیادشدن ارزش پولی . ضرورت آشنائی دست اندرکاران را با شیوه های تامین ایجاب می کند.
نقش مدیریت زنجیره تامین در هر سازمانی بسیار حساس و مهم است و ناآگاهی و سوء مدیریت در این زمینه ، باعث زیانهای سنگینی برای جامعه و خود سازمان شده است تامین و خرید وظیفه دشواری است که نیاز به دقت و بررسی و ارزیابی دارد. زنجیره تامین و مدیران خرید بایستی به عواملی چون مصلحت – اولویت – منفعت توجه داشته باشند. زنجیره تامین بایستی با توجه به ضرورتها و نیازها اقدام نماید در تعریف زنجیره تامین آمده است که قلب سیستم هر سازمان بشمار می رود. زنجیره تامین خون را در رگهای سازمان به گردش در آورده و سازمان را زنده و پویا نگه می دارد. تامین در سازمانهای نظامی دارای معانی گوناگونی است منجمله :
۱- به همه عملیاتی که منتهی به تولید و تهیه اقلام مورد نیاز می گردد.
۲- شناسایی منابع عرضه کننده کالا – تامین اعتبار – خرید و حمل و نقل
۳- اقداماتی که برای حفاظت نیرو در برابر غافلگیری و ادامه حیات به عمل
می آید.
۴- از نظر تاکتیکی یعنی تصرف یک محل یا منطقه حساس بوسیله نیر.
سالیانه میلیارها ریال از منابع مالی ناجا متوسط همین رده تامین هزینه می گردد که هدف آن حفظ وضع موجود و انجام و ادامه ماموریتها و تقویت بنیه انتظامی و امنیتی است.
می توان ادعا کرد که موضوع تامین امری کاملاً تخصصی و حرفه ای است و بر خلاف پندارهای عوامانه فعالیتی ساده و سطحی نیست که از عهده هر کس برآید لذا بایستی افراد زنجیره تامین دارای اطلاعات تخصصی ، اقتصادی ، حقوقی و فنی لازم باشند که اگر چنین نباشد سازمان با مخاطرات و بحران های مالی و ماموریتی مواجه خواهد شد.
مراحل تهیه کالاها و اقلام و خدمات مورد نیاز یک اداره – سازمان را در اصطلاح تامین کالا و به لاتین Supply می گویند. سازمانها برای برطرف ساختن نیاز مصرف کنندگان خود از سیاستها و روشهای مختلفی برای تامین استفاده می نمایند. تامین تنها از خارج سازمان صورت نمی گیرد بلکه ممکن است تامین یک یا چند نوع کالا و خدمات از درون یک سازمان تهیه و تامین گردد مثل بعضی از کارخانجات مواد خام یا کالای خاص در درون و حیطه مسئولیت یک اداره که می توان در نیروی انتظامی مثلاً به کارخانه واکس یا چاپخانه اوراق اشاره نمود که بنظر میرسد از تامین خارج از حیطه سازمان ارزانتر باشد.
در زنجیره تامین کلمات و اصطلاحاتی دارای مفهوم است و کاربرد دارد و می توان از آن بهره برداری کرد مثل هوای بارانی و چتر – هوای بارانی و کاپشن چرمی – هوای بارانی و کفش مناسب . لذا در تامین کالاها حتی در محیط خانواده بایستی در سیکل خود انجام شود که عبارتند از :
خرید یا تامین هر گونه کالا و اقلام و خدمات در زمان مناسب – با قیمت مناسب – مقدار و کیفیت مناسب – زمانی زنجیره تامین موفق خواهد بود که برنامه ریزی داشته باشد و بداند که چه جیزی را باید تهیه کند ؟
چه چیزی را باید تحویل بدهد ؟ چه وقت چه مقدار ؟
در زنجیره تامین بوده که انسانهائی بدون در نظر گرفتن استانداردهای لازم و بدون برنامه ریزی خیانتها به اموال نمودند بر حسب ظاهر کار آنان عمدی نبوده لاکن ثروت و انرژی خود را بیهوده تلف نموده و کالای تهیه شده به نفع مصرف کننده نبوده است که خود نتیجه کار برای انسانها دردآور و رنج آور بوده است. در ابتدا حرکت زنجیره تامین پس از پاسخ دادن به سوالات مطرح شده که اشاره شد سپس به تفکر مجدد در مورد سوالات بعدی پیش می اید و آن اینست که : آیا من بعنوان مدیر تامین توانسته ام تمام نیازمندی های سازمان خود را پشناسم. آیا توانسته ام از منابع اطلاع دریافت و جمع بندی نمایم و آیا زیر مجموعه اداری و ستادی و صفی من قابل اطمینان هستند.
پس از شناخت مشخصات و پاسخ دادن به سوالات فوق مدیریت تامین اقدام به بازاریابی و انتخاب عرضه کنندگان یا عرضه کننده می پردازد. سلامت کار در کلیه رده های لجستیکی خیلی مهم است بخصوص در زنجیره تامین
انتخاب عرضه کننده را می توان با کمک خرده فروشان – عمده فروشان – شرکت های رقیب – تبلیغات نمایشگاهها- شناخت و انجام داد.


تعداد صفحات : 42 | فرمت فایل : 4000

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود