دانلود مقاله در مورد ابراء

Article about the release

دانلود مقاله در مورد ابراء
چکیده
اصطلاح فقهی و حقوقی ابراء، به مفهوم گذشت ‏اختیاری داین از دین خود، و نیز بررسی ماهیت ‏و اوصاف آن، از دیر باز مورد توجه فقیهان ‏اسلامی بوده و حقوق‏دانان هم بر ابعاد بحث، ‏غنا و تنوع آن افزوده‏اند.‏
مقاله حاضر نیز این مهم را بررسی و با ‏مراجعه به متون فقهی معتبر عامه و خاصه و ‏نقل و نقد آراء و نظرات حقوق‏دانان ، به ویژه ‏از طریق مطالعه تطبیقی در حقوق سایر کشورها، ‏به صورت مستدل، پیرامون شرایط، طرق اثبات و ‏آثار این عمل حقوقی به بحث پرداخته است.‏

کلید واژه‏ها:‏
ابراء، ایقاع، ذمّه، دین، اختیار.‏

مقدمه: ‏
طرح موضوع و تقسیم مطالب
ابراءِ که مصدر و از باب اِفعال است، در لغت ‏عرب، از ریشه بُروء، بَراء و برائت گرفته شده ‏و به معنی خلاص کردن و رهانیدن از عیب و دین ‏به کار رفته است.(۱)در اصطلاح حقوقی، مطابق ‏با ماده ۲۸۹ ق. م: «ابراء عبارت از این است ‏که داین از حق خود، به اختیار، صرف نظر ‏نماید».‏

بر این تعریف – که به احتمال زیاد از قانون ‏مدنی فرانسه اقتباس شده(۲) ـ ایراداتی چند ‏وارد شده است؛ از جمله اینکه، در آن، به اثر ‏ابراء،یعنی «سقوط دین به اراده طلبکار،» قطع ‏نظر از سبب آن، توجه شده است. بنا بر این، ‏جای آن است که گفته شود: ابراء ممکن است به ‏شکل ایقاع باشد یا عقد؛ معوّض باشد یا رایگان ‏و ضمن عقد صلح، وصیت و تبدیل تعهد واقع شود ‏یا به طور مستقل؛ در حالی که، اگر تعریف، به ‏ماهیت و اوصاف عمل حقوقی می‏پرداخت و به اثر ‏ابراء قناعت نمی‏کرد، چنین اختلافی واقع ‏نمی‏شد.وانگهی، آوردن واژه «اختیار» در تعریف ‏ابراء، این احتمال را به وجود می‏آورد که ‏وجود رضا، در زمان انشاءِ ابراءِ، از ارکان ‏وقوع ابراء است و پیروی از این نظر، نظم در ‏اجرای قواعد را بر هم می‏زند.(۳)‏

ایراد نخست وارد نیست؛ چون، از سیاق عبارتی ‏که در ماده ۲۸۹ ق. م به کار رفته است، می‏توان ‏استفاده کرد که ابراء از دیدگاه قانونگذار ‏مدنی، عمل حقوقی یک طرفه است و مطابق با آن، ‏این داین است که با اراده خود ابراء را محقق ‏می‏سازد و این خود می‏تواند بر تبرعی بودن آن ‏نیز دلالت داشته باشد؛ زیرا، اگر ابراء در ‏مقابل دریافت عوض انجام گیرد، سقوط دین با ‏اراده دو نفر (داین و مدیون) صورت می‏گیرد، ‏نه اراده داین به تنهایی.مضافاً این که، از ‏عبارت «صرف نظر نماید» که در این تعریف به ‏کار رفته است، می‏توان استنباط نمود که ‏ابراء، اسقاط دین به طور مطلق و بدون انتظار ‏دریافت مالی از مدیون و ایجاد تعهد و ‏التزامی برای اوست؛ هر چند که، چنین تعهدی، ‏فرعی و به صورت شرط باشد.(۴)‏

ایراد دوم نیز نمی‏تواند مورد تأیید قرار ‏بگیرد؛ زیرا، آوردن شرط «اختیار» در تعریف ‏ابراء، که خود امری نامعهود از قانونگذار ‏است، بیانگر این معنی است که، رضای ابراء ‏کننده، در هنگام انشای ابراء، از ارکان این ‏عمل حقوقی است و ابراء، بدون اختیار ‏نمی‏تواند مؤثر واقع شود.‏

قانون مدنی ایران، در بند ۳ از ماده ۲۶۴، ‏ابراء را به عنوان یکی از اسباب سقوط تعهدات ‏ذکر کرده و ضمن مواد ۲۸۹ تا ۲۹۱ به بحث ‏درباره آن پرداخته است.‏

نگارنده در این مقاله، مطالب مربوط به ابراء ‏را در چهار قسمت: ماهیت ابراء، شرایط ابراء، ‏وسایل اثبات ابراء و آثار ابراء، مورد بررسی ‏قرار داده است.‏

۲٫ ماهیت ابراء
‏۲٫۱٫ ابراء در زمره ایقاعات است نه عقود
در فقه امامیه، مشهور و در فقه عامه، ‏حنفی‏ها، حنبلی‏ها و شافعی‏ها ابراء را ایقاع ‏می‏دانند. مطابق با این نظر، درستی ابراء، ‏متوقف بر قبول مدیون نبوده بلکه رد او نیز ‏به نفوذ و اعتبار آن لطمه‏ای وارد ‏نمی‏سازد.(۵)در مقابل، بعضی از فقیهان امامیه ‏از جمله شیخ طوسی،(۶) ابن زهره و ابن ‏ادریس،(۷) ابراء را عقد دانسته و قبول مدیون ‏را در تحقق آن ضروری می‏شمارند.‏

در حالی که، در فقه عامه، فقیهان مالکی و ‏زیدی به لحاظ غلبه معنی تملیک بر اسقاط در ‏ابراء، قبول مدیون را در تحقق آن، لازم ‏می‏دانند؛(۸) در فقه امامیه اساس استدلال بر ‏این است که ابراء دین در واقع منّتی است بر ‏مدیون که نمی‏توان وی را بر قبول آن اجبار ‏کرد.(۹) در پاسخ از این استدلال چنین گفته ‏شده است که، اسقاط حق و صرف نظر نمودن از آن ‏که با اراده صاحب حق و بدون تقاضا و درخواست ‏مدیون صورت می‏گیرد، منّتی بر وی محسوب نمی‏شود ‏تا تحمل آن برای او دشوار باشد.(۱۰)‏ و……..


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 30

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط