دانلود مقاله تاریخچه استفاده از گاز طبیعی

تاریخچه استفاده از سوخت گاز طبیعی در جهان دانلود مقاله تاریخچه استفاده از گاز طبیعی تحقیق مقاله در مورد گاز طبیعی مقاله انگلیسی درباره گاز طبیعی مقاله گاز طبیعی تحقیق در مورد گاز طبیعی تحقیق درباره گاز طبیعی تحقیق گاز طبیعی تاریخچه پیدایش گاز طبیعی تاریخچه گاز طبیعیتاریخچه گاز طبیعی در ایران تاریخچه شیرین سازی گاز طبیعی تاریخچه ی گاز طبیعی

Paper History of Natural Gas

تاریخچه استفاده از گاز طبیعی
در بسیاری از کتابهای قدیمی، خروج گاز از داخل زمین ثبت شده است. امروزه نیز در بعضی جاها چنین پدیده ای را گزارش می کنند. گاهی این گاز بر اثر رعد و برق و یا عوامل دیگر، شعله ور می شود. آتش جاویدان باکو در دریای خزر و یا چشمه سوزان در نزدیکی کارستون، در ایالت ویرجینیای غربی واقع در آمریکا نیر به همین شکل پدید آمده است. این حوادث که در گذشته معمولاً با ترس وبروزخرافات توأم بود، وجود گاز طبیعی را در آن منطقه مشخص می کرد. اما خرافات ناشی از ناآگاهی به قدری شدید بود که حتی تا سال ۱۶۵۹ میلادی همه فکر می کردند که ویکان در انگلستان (به دلیل این که گاز متصاعد شده از حباب های سطح آب باعث می شود تا آب مانند نفت بسوزد حاوی آب جادویی است.


اعتقاد بر این است که نخستین بارؤ چینی ها درسه هزار سال قبل برای تبخیر آب نمک، از گاز استفاده کردند. تاریخ نویسان درباره استفاده گاز توسط ایرانیان نوشته اند: «ایرانیان در استفاده از گاز بر دیگر اقوام جهان پشی داشته اند. برای مثال، وجود بقایای آتشکده ها و معابدی نظیر آتش جاویدتن در نزدیکی کرکوک که به مشعل بخت النصر معروف بود، در نزدیکی کی مخزن گاز طبیعی قرار داشت.


همچنین بقایای معابد زرتشتیان در نزدیکی مسجد سلیمان و روایات تاریخی از آتش جاویدان آتشکده آذر گشتاسب در آذربایجام، همگی گواه این مدعی است که: «ایرانیان باستان بنا بر اقتضای محیط مذهبی خویش، آتش را گرامی می داشتند.»


درفلات مرکزی و جنوبی ایران، درمناطقی که جنگل های انبوه وجود نداشت، برای روشن نگه داشتن آتش مقدس، از امکانات دیگری به جز چوب های جنگلی سود می بردند؛ زیرا طبیعت این مناطق به خاطر وجود ذخایر فراوان زیرزمینی، دستیابی به سوخت را برای آن ها آسان می کرد. مناطق غرب، جنوب وجنوب غربی ایران از دیرباز روی دریابی از نفت و مشتقات آن قرار داشتهاندودارند. درایران باستان هم بعضی از این منابع به دلیل عمق بسیار کمی که داشتند ودارند. در ایران باستان هم بعضی از این منابع به دلیل عمق بسیار کمی که داشتند، براثر فرسایش خاک، یا حرکت گسل ها ویا سایر عوامل طبیعی دیگر به صورت قطراتی ناچیز از آن دریای زیرزمینی خود به بیرون تراوش می کردند و انسان متفکر را به بهره برداری از آن وادار می ساختند.


در بعضی از اسناد تاریخی آمده است: «ایرانیان قبل از فلسطینی ها، سومری ها و حتی چینی ها از نفت و گاز به گونه بسیار ابتدایی، تصادفی وبدون برنامه ریزی استفاده می کردند و بیش ترین بهره ای که از آن می گرفتند، برای پایدار نگه داشتن آتش های مقدس بود. با این همه، درباره پیدایش نفت و گاز درایران چندان نمی توان سخن گفت، زیرا آنچه که از این صنعت با امکانات ابتدایی آن در روزگار کهن ایران خبر می دهد، بسیار اندک است.


در هر حال، استفاده صنعتی و اقتصادی ازگاز در جهان، از سال ۱۷۹۲ میلادی شروع شد. دراین سال ، شخصی به نام ویلیام مورداک از اهالی انگلستان برا نخستین بار توانست ب حرارت دادن زغال سنگ در ظرف سر بسته ای، گاز حاصل از آ“ را به وسیله لوله ای به یکی از اتاق های منزل مسکونی خود منتقل کند و آنرا بسوزاند.
با اینکه منابع عظیم گاز تا اوائل قرن ۲۰ کشف شده بود، ولی به علت عدم امکان انتقال آن از چاه ها، عملاً از آن استفاده عمومی و صنعتی نمی شد. تا این که در سال ۱۹۳۰ م. استفاده از گاز با توجه به انتقال آن، جنبه عمومی پیدا کرد.


فهرست مطالب
تاریخچه استفاده از گاز طبیعی ۱
پالایشگاه گاز ۵
پالایشگاه گاز ۶
الف) جمع آوری ۶
ب) فرآیند شیرین کردن گاز ترش ۶
پ) نم زدائی ۸
ت) اندازه گیری، کنترل، و ارسال گاز ۸
بوی بد گاز از چیست؟ ۹
گاز مایع ۱۰
گاز طبیعی ۱۱
۱-خطوط لوله انتقال اصلی ۱۱
ایستگاه های تقویت فشار ۱۴
کمپرسورهای محوری ۱۹
رگولاتور ۲۱
کنتور یا «جریان سنج» گاز ۲۵


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 31

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط