دانلود مقاله تاثیر متقابل جهان بینى و علم اخلاق

دانلود مقاله تاثیر متقابل جهان بینى و علم اخلاق مقاله جهان بینی مقاله در مورد علم اخلاق مقالات علم اخلاق مقاله علم اخلاق تعریف علم اخلاق تاریخچه علم اخلاق رابطه علم اخلاق با دیگر علوم تعریف علم اخلاق شناسایی علم اخلاق رابطه علم اخلاق با علم حقوق

 

Ethics

 

تاثیر متقابل جهان بینى و علم اخلاق

فهرست مطالب

تاثیر متقابل جهان بینى و علم اخلاق ۱
خاستگاه احکام اخلاقى ۴
بایدها و نبایدهاى اخلاقى ۵
بیمارى و درمان جان و تن ۶
واقعیت مسائل اخلاقى ۷
منشا کلى بودن اصول اخلاقى ۹
تجربى بودن مسائل اخلاقى ۱۰
نوعى دیگر از تجربه ۱۱
ضرورتى اجتناب‏ناپذیر ۱۲
ضرورت، امکان و امتناع ۱۳
جهات قضایا در حکمت نظرى و عملى ۱۴
حکمت نظرى و عملى و کمیت جهات ۱۶
عامل تعیین کننده بایدها و نبایدها ۱۸
نظر اشاعره و پاسخ آن ۲۰
جواز ترجیح بدون مرجح نزد اشاعره ۲۳
محور بایدها و نبایدها ۲۴
رابطه بین «هست‏» و «نیست‏» با «باید» و «نباید» ۲۵
طرح یک شبهه ۲۷
پاسخ به شبهه ۲۹
کتاب تذکره و هدایت ۳۲
علم اخلاق و شواهد عقلى و نقلى.. ۳۵
بین جهان‏بینى و علم اخلاق تاثیر و تاثر متقابل وجود دارد; زیرا از یک سواخلاقیات (علم اخلاق) مانند منطقیات، طبیعیات و ریاضیات از علوم جزئى‏است و زیر پوشش «علم کلى‏» (جهان‏بینى) قرار دارد; چون این علم موضوع‏خود راکه‏نفس و قواى آن است اثبات مى‏کند  ، چنانکه بخشى از اینها را هم‏علوم طبیعى اثبات مى‏کند، و از سوى دیگر علم اخلاق نیز درباره جهان‏بینى‏اظهار نظر مى‏کند; به این معنا که در علم اخلاق، ثابت مى‏شود جهان‏بینى توحیدى، خیر، ملایم با روح و امرى ارزشى و کمال روح است ولى‏جهان‏بینى الحادى، شر، زیانبار و قبیح است و براى روح پیامد ناگوارى دربر دارد.
در علم اخلاق، علوم نافع از علوم غیرنافع شناخته مى‏شود. پیغمبر اکرم‏صلى الله علیه و آله و سلم به ذات اقدس اله پناه مى‏برد و مى‏فرماید: «اعوذ بک من علم لا ینفع، وقلب لا یخشع، ونفس لا تشبع‏»چون علوم از نظر نفع و ضرر به چند قسم تقسیم مى‏شود، بعضى از علمها نافعند و بعضى نه; بعضى از علوم مانند علوم الحادى، نه تنها نافع نیستند بلکه ضرر هم دارند و بعضى از علوم نه نافع هستند و نه ضار، مانند تاریخ بعضى از اقوام جاهلى که هیچ نکته آموزنده‏اى در دانستن آن وجود ندارد و هیچ اثر فقهى هم بر آن مترتب نیست.
البته برخى از بخشهاى علم تاریخ و نسب، فواید فراوانى دارد و از علوم نافع به شمار مى‏آید اما آشنایى با قواعد علمى مربوط به انساب و تاریخ اقوامى که آثار علمى یا صنعتى و هنرى از خود به یادگار نگذاشتند، صرف بیهوده عمر و اتلاف وقت است و مصداق علمى است که رسول خداصلى الله علیه و آله و سلم و امام هفتم (علیه‏السلام) در باره آن فرموده‏اند: «لا یضر من جهله ولا ینفع من علمه‏»)


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 38

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط