صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » اقتصاد  »  دانلود مقاله بورس و تاریخچه آن

دانلود مقاله بورس و تاریخچه آن

دانلود تحقیق و مقالات رشته اقتصاد و حسابداری با عنوان دانلود مقاله بورس و تاریخچه آن در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۲۵ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

دانلود مقاله بورس و تاریخچه آن

بورس و تاریخچه آن
بورس :
کلمه بورس که امروزه در بازار معاملات جایگاه ویژه‌اى پیدا نموده است در لغت (فرهنگ فرانسه به فارسى گلستانی) به معنى کیف یا کیسه پول، دانش‌آموزى به خرج دولت، بورس ( معامله اوراق بهادار) و محل و مدت آن به‌کار برده شده است. و در اصطلاح به معنى بازار معامله و مکانى گفته مى‌شود که در آنجا بعضى از کالاها و اوراق بهادار را تحت شرایطى قیمت‌گذارى نموده و مورد معامله قرار مى‌دهند و به آن بورس کالا مى‌گویند. مانند بورس نفت در کشورهاى صادرکننده نفت (اوپک). بورس چاى در سیلان، بورس قهوه در برزیل، و بعضى از بورس‌هاى دنیا عبارتند از: بورس لندن، بورس فرانسه، بورس زوریخ، بورس نیویورک، بورس توکیو…

معاملات بورس مؤسسات ایرانى :
در بورس معاملات فقط اوراق بهادارى که از طرف مؤسسات ایرانى صادر گردیده و مورد تصویب هیئت پذیرش اوراق بهادار واقع شده باشد معامله مى‌گردد. ضمناً باید اوراق مزبور در تابلوى نمایش محل رسمى خرید و فروش اوراق بهادار نوشته شود.

کارگزاران بورس :
کارگزاران بورس اشخاصى هستند که به موجب قانون به‌طور انحصارى حق معامله در بورس‌ها را دارند و سایر افراد و اشخاص باید معاملات خود را از طریق آنها انجام دهند و هیئت مدیره را کارگزاران از بین خود انتخاب مى‌نمایند و سازمان کارگزاران بورس داراى شخصیت حقوقى بوده و کسانى که به‌عنوان کارگزار انتخاب مى‌شوند علاوه بر اینکه باید فاقد هرگونه سابق سوئى باشند باید مدت سه سال به خرید و فروش اوراق بهادار نیز اشتغال داشته باشند چون منحصراً حق معامله در بورس را دارند حق اشتغال به معاملات دیگر را ندارند. و براى اینکه اگر از عملیات و فعالیت آنها خسارتى متوجّه هر یک از طرفین گردد جبران آن با اشکالى مواجه نشود تضمین نقدى یا ملکى به میزانى که شوراى‌عالى بورس تعیین مى‌نماید باید بسپارند. به‌علاوه قانون تأسیس بورس اوراق بهادار مصوب مرداد ۱۳۴۵ براى آنها شرایط و مقرراتى تعیین نموده و در موردى ‌که عملى برخلاف قانون از ناحیه آنها صادر شده باشد مجازات حبس و محرومیت از شغل و جریمه نقدى نیز براى آنان پیش‌بینى نموده است که به‌طور خلاصه به آن اشاره مى‌گردد.
۱. کارگزاران از جهت حقوقى مسؤولیت صحت آخرین امضاء اوراق مورد معامله خود را در بورس بر عهده خواهند داشت.
۲. کارگزاران موظف‌ هستند کلیه معاملات خود را در حدود شرایط و زمانى که دستوردهنده تعیین مى‌نماید، انجام دهند و در اسرع وقت ممکن است انجام آن را به دستوردهنده اطلاع دهند.
۳. هرگاه کارگزاران عمداً شرایط تعیین شده از جانب دستوردهنده را رعایت نکرده و با انجام دستورى که براى معامله داده شده به تأخیر بیندازند و با تاریخ و نوع معامله را به دستوردهنده اطلاع ندهند علاوه بر جبران خسارت به حبس از دو ماه تا یک‌سال محکوم خواهند شد
۴. هرگاه کارگزاران، اوراق بهادار یا وجوهى را که براى انجام معامله به آنها سپرده شده به نفع خود یا دیگران مورد استفاده قرار دهند عمل آنان خیانت در امانت محسوب و حسب مورد به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهند شد.
۵. کارگزاران مکلف و موظف به حفظ اسرار دستوردهندگان مى‌باشند و حق افشاء و بازگو نمودن آنها را ندارند چنانچه برخلاف آن عمل نمایند برابر قوانین مربوطه مجازات خواهند شد.
۶. کارگزاران مکلف‌‌ هستند در تنظیم و نگهدارى دفاتر و اسناد و مدارک مربوط به معاملات خود رعایت ضوابط مندرج در آئین‌نامه‌هاى مربوطه را نموده و هرگاه خلاف آنها را عمل نمایند به حبس از ۲ماه تا یک‌سال و جریمه نقدى از ده هزار ریال تا یک‌صد هزار ریال محکوم خواهند شد.
۷. کارگزاران بورس در قبال تحویل اوراقى که فروخته‌اند و پرداخت بهاى اوراقى که خریده‌اند مسؤول و جوابگو مى‌باشند
۸. معاملات بورس باید در جلسات رسمى انجام گیرد و هرگاه کارگزارى معاملات مزبور را خارج از جلسات رسمى انجام دهد علاوه بر محرومیت از شغل کارگزارى به دو الى شش ماه حبس و پرداخت جریمه نقدى از پنجاه هزار ریال تا یک میلیون ریال محکوم خواهد شد.

هیئت پذیرش اوراق بهادار:
چون اوراق بهادار داراى ارزش و اعتبار و جزء اسناد تجارتى و بانکى محسوب مىشوند لذا کلیه درخواستهائى که در مورد آنها بهعمل مىآید باید به نظر هیئتى برسد که به آن هیئت پذیرش اوراق بهادار مىگویند و داراى ترکیب مشخصى بهشرح زیر مىباشد:
۱. رئیس هیئت مدیره بورس یا قائم مقام قانونى او
۲. قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی
۳. یک نفر کارشناس به نمایندگى کانون بانکها
۴. یک نفر کارشناس به نمایندگى از اطاق بازرگانى تهران
۵. دو نفر حسابدار خبره به انتخاب شوراىعالى بورس
هیئت مزبور وظیفه دارند که به کلیه درخواستهاى واصله مربوط به اوراق بهادار که بهوسیله هیئت مدیره مورد بررسى قرار گرفته رسیدگى و در مورد رد یا قبول آنها اقدام نماید. و هیئت مدیره منحصراً از بین کارگزاران بورس انتخاب و از طرف آنها به شوراىعالى بورس پیشنهاد مىشوند و کلیه امورات مربوط به اداره بورس تنظیم و آگهى فهرست اوراق بهادار و ثبت و ضبط و غیره از وظایف آنها مىباشد.


تعداد صفحات : 25 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود