صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی  »  دانلود مقاله بررسی وضعیت خانوادگی و تحصیلی نوجوانان سارق

دانلود مقاله بررسی وضعیت خانوادگی و تحصیلی نوجوانان سارق

دانلود مقاله بررسی وضعیت خانوادگی و تحصیلی نوجوانان سارق

مقدمه :

« بزهکاری کودکان و نوجوانان »

بنظر (منصور) مسئله بررسی علمی بزهکاری سالهاست مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است . متخصصان رشته‌های مختلف خاصه روانشناسان ، جامعه‌شناسان ، پزشکان ، حقوقدانان و مربیان هر یک از دریچه‌ای به بررسی این مسئله همت گمارده‌اند . حاصل این کوششها و تلاشها اگر از یک سو کمک به روشن کردن این مسئله است از سوی دیگر نشان‌دهنده پیچیدگی‌ها و معضلات شناخت اعمالی است که با عناوین و اصطلاحات حقوقی مشخص می‌شوند ولی بر اثر عوامل گوناگون بروز می‌کنند و از انگیزه های متفاوت و هنوز در بسیاری از موارد ناشناخته سرچشمه می‌گیرند .

ترسیم تاریخچه این بررسیها آسان نیست چه برحسب آنکه بررسیها را در چه چهارچوبی قرار دهیم و چه عنوانی بر آنها نهیم باید به زاویه‌های متفاوتی توجه نمائیم .

مسئله : جنایت در سطح بزرگسالی به عنوان یک عمل غیراجتماعی و غیراخلاقی ، از زمانیکه مسئله کیفردادن در زندگی اجتماعی پایه‌های قانونی یافته است ، مورد توجه بوده است ، اما علت‌شناسی جنایتکاری از زمان « لمبروزو[۱]» جنایت‌شناس ایتالیایی که به عینی کردن مسئله تحقق بخشیده است آغاز می‌گردد . وی مسئله را از آسمان به زمین آورده است . اما « لمبروزو» و ادامه‌دهندگان مکتب وی تنها به یک زاویه گرایش یافته‌اند و تعیین پایه‌های بدنی و سرشتی جنایتکاری به نتایج جامع و قانع‌کننده‌ای منتهی نگردیده است .

با پیشرفت روانشناسی و روانپزشکی و کاوش در زمینه انگیزشی ، مسئله جنایتکاری از زاویه داده‌ها و یافته‌های جدیدی مورد توجه قرار گرفته است ، این داده‌ها خاصه وقتی از لحاظ «پسیکانالیز» یا بطور کلی «روانشناسی عمقی» مطرح می‌شوند با راهی که لمبروزو آن را گشوده است هماهنگ نیستند . جامعه‌شناسان و به معنای گسترده‌تر متخصصان علوم اجتماعی به عوامل مستقیم و غیرمستقیم محیط (تراکم جمعیت ، وضع سکونت و وسائل مردم رس و غیره) توجه کرده‌اند . نقش شرایط اجتماعی و تعارض‌هایی که در چهارچوب آن به وقوع می‌پیوندند انکارناپذیر است ، معذلک نه می‌توان جنایتکاری را تنها بر اساس عامل اجتماعی بررسی کرد و نه یافته‌های مستقل این زمینه با زمینه‌های قبلی همواره هماهنگ است .اما در هر حال پیشرفت‌هایی که در زمینه‌های مختلف به وقوع پیوسته‌اند ، نتایج متعددی ببار آورده‌اند که قدم به قدم مسئله جنایتکاری را در سطح بزرگسالی ، و بزهکاری کودکان و نوجوانان را از جنبه انحصاری جزائی بیرون کشیده‌اند :

۱-توجه به اختلالات بدنی و سرشتی و مسئله سلامت و عدم سلامت روانی سنت معاینات و کارشناسی جنایت و بزهکاری را در دستگاه‌های قضایی استقرار بخشیده است .

۲-پزشکی قانونی در این زمینه متدرجاً تحول یافته است به قسمی که مسئله جرم‌شناسی به اتکای پیشرفتهای روانشناسی و روانپزشکی از حالت خشک مشخص کردن عوامل و دلایل مستقل از خصوصیات عمیق جنایتکار یا بزهکار به صورت جرم‌شناسی بالینی یا کلینیکی درآمده است .

۳-توجه به مسائل انگیزشی و پرورشی و نقش زودرس محیط در کودکان و نوجوانان منتهی به ایجاد موسساتی گردیده است که اولین نمونه‌آن توسط «هیلی[۲]» در ۱۹۰۹ در آمریکا پی‌ریزی گردیده است ، متعدد شدن این موسسات تغییرات مهمی در وضع و مفهوم دارالتادیبها بوجود آورده است .

مجموعه این پیشرفتها نشان می‌دهند که توجه به مسئله بزهکاری و جنایتکاری از لحاظ روانی برخلاف تصور پاره‌ای از افراد به نوعی روانشناسی که آن را بتوان در حد علمی تحت عنوان روانشناسی جنائی پذیرفت منتهی نگردیده است ، بلکه از لحاظ روانشناسی بالینی می‌توان به بررسی جنایتکاری و بزهکاری پرداخت و از این لحاظ بررسیهای روانی درباره بزهکاری و جنایتکاری جزئی از روانشناسی بالینی را تشکیل می‌دهند . دیگر آنکه ، چه از لحاظ بررسی موارد فردی و یافتن علل و عوامل بزهکاری و یا جنایتکاری در فرد آدمی و چه از لحاظ پژوهش‌های بزرگ به منظور نتیجه گیریهای کلی با هدف تامین زمینه بهداشت روانی در جامعه، توجه به عوامل زیستی ، روانی و اجتماعی نخستین شرط یک بررسی صحیح و یا یک پژوهش علمی است .

فهرست

فصل اول : ۱

کلیات تحقیق.. ۱

مقدمه. ۲

بیان مساله : ۵

اهمیت و ضرورت تحقیق.. ۶

اهداف تحقیق : ۸

سوالات تحقیق : ۸

متغیرهای تحقیق.. ۸

تعریف عملیاتی مفاهیم : ۹

طلاق : ۹

سرقت : ۹

مردودی : ۹

ترک تحصیل : ۹

ناماداری یا ناپدری : ۹

محکومیت مادر یا محکومیت پدر : ۹

فصل دوم : ۱۰

ادبیات و پیشینه تحقیق.. ۱۰

مقدمه : ۱۱

« بزهکاری کودکان و نوجوانان ». ۱۱

مفهوم جنایتکاری و بزهکاری : ۱۴

وضع کنونی شناسائی‌ها : ۱۴

« علت‌شناسی بزهکاری ». ۱۶

۱-تحول بهنجار و سازگاری اجتماعی : ۱۶

۲-عوامل اجتماعی.. ۲۰

۳-عوامل بدنی و سرشتی : ۲۲

الف: پسیکوپات سرشتی : ۲۳

ب : نارسائیهای عقلی : ۲۴

ج ـ بیماریها و نقیصه‌های عضوی : ۲۵

۴-اختلالات رشد شخصیت : ۲۶

الف-عیوب کیفی فرامن : ۲۷

ب : تأخیرهای جزئی رشد : ۲۷

ج – پسیکونورزها و نشانه‌های پسیکونورزی.. ۲۸

د ـ پسیکوزها و نمودار پسیکوزی.. ۲۹

۵-عوامل اجتماعی ثانوی.. ۲۹

انواع دزدها و دزدیها ۳۲

۱-دزدهای کند ذهن : ۳۳

۲-دزدی پرهیجان : ۳۳

۳-دزدهای وسواسی و آزاردهنده : ۳۴

۴-دزدهای بیقرار : ۳۴

۵-دزدهای برانگیخته : ۳۴

۶-دزدهای افسانه گرا : ۳۴

۷-دزدهای پارانوئیاک : ۳۵

۸-دزدهای شیزوئید : ۳۵

۹-دزدی‌های صرعی : ۳۵

۱۰-دردهای منحرف : ۳۵

۱۱-دزدهای باندها : ۳۶

جریان عمل دزدی : ۳۶

شخصیت کودکان و نوجوانان دزد. ۳۸

برخورد دیگران : ۴۲

« عوامل موثر در سرقت ». ۴۲

« خانواده و نوجوان ». ۴۴

الف ـ تعریف خانواده : ۴۴

ب ـ خانواده‌های متلاشی شده : ۴۶

اول ـ جدائی و طلاق : ۴۷

دوم : ناپدری و نامادری.. ۴۸

سوم ـ اختلافات خانوادگی : ۵۱

پیشینه و تحقیقات انجام شده. ۵۲

فصل سوم : ۵۷

روش و مراحل اجرای تحقیق.. ۵۷

روش تحقیق : ۵۸

آزمودنیها ۵۸

ابزار جمع‌آوری داده‌ها ۵۹

روش تجزیه و تحلیل داده‌ها ۵۹

فصل چهارم : ۶۰

تجزیه و تحلیل داده‌ها ۶۰

تجزیه و تحلیل داده‌ها : ۶۱

فصل پنجم : ۶۹

بحث و نتیجه‌گیری.. ۶۹

مقدمه. ۷۰

خلاصه تحقیق.. ۷۰

یافته‌های تحقیق در ارتباط با فرضیه‌ها ۷۱

تحصیلات نوجوانان سارق : ۷۲

نتیجه‌گیری.. ۷۳

ارائه پیشنهادات.. ۷۸

آموزش و پرورش… ۷۸

خانواده. ۷۹

آموزش خانواده. ۷۹

جرم و مجازات.. ۸۰

نحوه استفاده از اوقات فراغت.. ۸۰

محدودیت‌ها ۸۰

فهرست منابع.. ۸۲

پیوست‌ها ۸۳


تعداد صفحات : 89 | فرمت فایل : Word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود