صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی  »  دانلود مقاله اهمیت مطالعه کردن در تعلیم و تربیت

دانلود مقاله اهمیت مطالعه کردن در تعلیم و تربیت

دانلود مقاله اهمیت مطالعه کردن در تعلیم و تربیت تحقیق مقاله در مورد اهمیت مطالعه مقاله درباره اهمیت مطالعه مقاله در مورد اهمیت مطالعه اهمیت مطالعه و تحقیق مقاله تعلیم و تربیت مقاله تعلیم و تربیت به زبان انگلیسی مقاله تعلیم و تربیت اسلامی مقاله تعلیم و تربیت کودکان مقاله تعلیم و تربیت دانش آموزان مقاله تعلیم و تربیت از دیدگاه قرآن مقاله تعلیم و تربیت در نهج البلاغه

 

The importance of reading in education

 

 

موضوع : تحقیق اهمیت مطالعه کردن در تعلیم و تربیت
کتابخوانی انسان را در تعیین سرنوشت خود و جامعه خویش شریک می‌کند حس همنوع‌دوستی و خیرخواهی را برمی‌انگیزد، قوه ابتکار و خلاقیت، روحیه آزادی‌خواهی و بزرگ‌منشی را تقویت می‌کند. خواندن و مطالعه در نزد انسان یک توانایی اکتسابی است که هر چه فرد در آن بیشتر تمرین کند تبحّر بیشتری کسب می‌نماید تمام کسانی که با سرعت و علاقه به خواندن می‌پردازند سالها تجربه مطالعه و کتابخوانی از همان دوران کودکی داشته‌اند بنابراین هر چه انسان بیشتر مطالعه کند و با کتاب و سایر مطالب خواندنی بیشتر سر و کار داشته باشد بر فنون و روشهای درست و تسریع مطالعه تسلط بیشتری پیدا می‌کند و بهتر می‌آموزد که چگونه بر مشکلات سریع‌خوانی غلبه کند همچنین ایجاد علاقمندی و عادت به مطالعه بایستی قسمتی از برنامه مؤسسات آموزشی، کودکستانها، مدارس ابتدائی و متوسطه باشد و در هر سنی مطابق با امکانات و احتیاجات همان سن کار مداوم و مطابق با برنامه معین انجام گیرد.
۲-۱ بیان مسئله
علاقه به مطالعه کتاب که ریشه در حس کنجکاوی انسان دارد امری فطری و هماهنگ با انگیزه‌های درونی افراد است و کم و بیش در تمام کودکان وجود دارد کودکان در صورتی که در خانواده‌ای با هر موقعیت فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی باشند حداقل به تماشای تصویر کتاب علاقه دارند اگر چه این امر می‌تواند سرآغاز علاقه به مطالعه کتاب در بزرگسالی شود اما به مرور زمان با توجه به موقعیت خانواده این علاقه در دو جهت مختلف شکل می‌گیرد در عده‌ای نگرش مثبت به کتاب رشد کرده و علاقه آنها روز به روز بیشتر می‌شود تا آنجا که طبق برنامه منظم و دقیق مطالعه کتاب را در برنامه روزانه خود جای می‌دهند و در عده‌ای نگرش منفی ایجاد می‌گردد و آنچنان از کتاب گریزان می‌شوند که کتابهای درسی را میز برای کسب حداقل نمره قبولی مطالعه می‌کنند و با کتابهای دیگر هیچ رابطه دوستی و نزدیکی ندارند از دلایل عدم استفاده از مطالعه را می‌توان گفت در کشور ما هنوز هیچ اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است دلیل اصلی این بی‌توجهی را می‌توان در این دید که مطالعه هنوز در ایران یک موضوع جدی تلقی نشده و نیاز به مطالعه هنوز برای مردم یک نیاز واقعی به حساب نمی‌آید.
نظر به اینکه گرایش و انگیزه به مطالعه در خانواده و از دوران کودکی شکل می‌گیرد قطعاً برای یافتن علت اصلی ابتدا باید سراغ خانواده و سپس به دنبال عوامل دیگر رفت که به نوبه خود دارای اهمیت ویژه‌ای هستند به همین دلیل به عنوان یک معلم که می‌تواند در تشویق دانش‌آموزان به مطالعه مؤثر باشد تحقیقی را در زمینه تاثیر مطالعات غیر درسی در کمک به تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدائی، موضوع پژوهش قرار داده تا قدم کوچکی در راه تعالی بخشیدن فرهنگ مطالعه در میان آینده‌سازان کشور برداشته شود.
۳-۱ اهداف تحقیق
هدفهای کلی تحقیق
۱- آگاهی از تاثیر مطالعات غیر درسی در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان.
۲- آگاهی از تأثیر کتابخانه مدارس در ایجاد عادت به مطالعه در دانش‌آموزان و زمینه‌سازی برای توسعه فرهنگی.
هدفهای جزئی تحقیق
۱- آگاهی از تأثیر تشویق والدین و معلمان در گرایش دانش‌آموزان به مطالعه
۲- آشنایی با عواملی که در مطالعه دانش‌آموزان نقش دارد.
۳- آگاهی از ضرورت تهیه کتابهای ادبیات کودکان مطابق با سن و فهم و احتیاجات فعلی آنها از سوی متخصصان.
۴- مشخص کردن میزان علاقه دانش‌آموزان نسبت به موضوعات مختلف مورد مطالعه
۵- تحریک قوه خلاقیت و ابتکار دانش‌آموزان و تقویت و پرورش نیروی تخیل آنان.
۶- آگاه نمودن والدین دانش‌آموزان به اهمیت مطالعات غیر درسی در کسب موفقیت‌های تحصیلی.
۷- آگاهی از تأثیر مطالعات غیر درسی در پیشرفت خواندن.
۴-۱ اهمیت موضوع تحقیق
انسان از زمانی که خط را اختراع کرد تا امروز که صفحه کامپیوتر منعکس کننده افکار و امیال و جولانگاه فکر بشر است هیچگاه از کتاب و کتابخانه بی‌نیاز نبوده است در دنیای معاصر که بوسیله وسایل ارتباطی مثل دهکده‌ای کوچک و محدود شده است و چهار گوشه آن هر لحظه روشن‌تر و واضح‌تر و قابل رویت می‌شود هنوز کتاب و مطالعه جایگاه رفیع فرهنگی خود را حفظ کرده و به عنوان سرآمدترین و بهترین وسیله انتقال پیام و اطلاعات محسوب می‌شود.
درباره اهمیت مطالعه و نقشی که در سازندگی فرد و اجتماع و سرنوشت بشری دارد و اینکه مطالعه می‌تواند چه نقش عظیمی در تعلیم و تربیت ایفا کند صحبت فراوان شده است و امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که با کتاب سر و کار نداشته باشد و به این نکته مهم واقف نباشد شکی نیست که علاقمندی به مطالعه خصلتی است که باید در افراد بوجود آید و مدام تقویت شود تا زمانی که فرد خود بتواند این کار را ادامه دهد عادت به مطالعه اکتسابی است و باید از همان دوران کودکی در شخص تقویت گردد.
با توجه به اینکه یکی از وظایف آموزش و پرورش ایجاد عادت به مطالعه مستمر در دانش‌آموزان است و از طرفی نقشی که مطالعه مدام در شکل‌گیری شخصیت انسان دارد به اهمیت نقش والدین و مدرسه و جامعه در این امر مهم پی می‌‌بریم هدف آموزش و پرورش به معنای واقعی گذشته از تعلیم و تدریس، جستجو و کنکاش در روح دانش‌آموزان برای درک ذوق و استعدادهای نهفته آنان و رهبری این استعدادها به سوی کمال است. در عصری که ما در آن زندگی می‌کنیم هدف آموزش و پرورش در آموزشگاهها به پایان رساندن برنامه درسی سالانه نیست امروز دیگر نمی‌توان دانش‌آموزان را محکوم و محدود به خواندن چند کتاب درسی کرد ذهن کنجکاو و جستجوگر آنان پاسخ پرسشهای بی‌شماری را که پیشرفت حیرت‌انگیز دانش و اکتشافات بی‌شمار امروز برای او بوجود آورده است، طلب می‌کند و برآوردن این نیازها دسترسی به منابع و خدمات کتاب و کتابخانه می‌باشد.
متأسفانه امروزه دانش‌آموزان به مطالعات جانبی به علل گوناگون رغبت و علاقه چندانی نشان نمی‌دهند و شمار قابل توجهی از اولیاء و معلمان نیز با غفلت و عدم آشنایی از اهمیت و نقش اینگونه مطالعات، دانش‌آموزان را در این جهت تشویق و راهنمایی نمی‌کنند گاهی بر این باورند که این مطالعات باعث اتلاف وقت و موجب افت تحصیلی می‌گردد در صورتی که کتاب بهترین دوست انسان و موجب باروری اندیشه و غذای روح بشر است بنابراین کودکان و نوجوانان به کتابهایی نیاز دارند که جذاب و عمیق و شیرین بوده و با تجربه‌های آنان و نیز نیازها و علایق و تواناییهای آنها هماهنگ باشد و همچنین وسیله‌ای باشد برای کنجکاوی‌های خودانگیخته و آرمانهای بلندپروازانه آنها، خوراکی باشد برای تخیل سرشار و سیّال آنان و بر وسعت تجربه‌های آنان بیافزاید به آنها لذت خواندن و عمیق شدن را ارزانی دارد و سرانجام لذت را به علاقه و علاقه را به عادت مبدل سازد.
در جوامع مترقی دنیا که اهمیت مطالعه و خواندن مطالب به علت پیشرفت علم و تکنولوژی بر مردم آشکار شده است بهبود وضع مطالعه و افزایش سرعت خواندن و درک مطالب یکی از اقدامات مهم آموزشی به حساب می‌آید در این جوامع روشهای درست مطالعه در ضمن آموزش دروس مختلف آموزشگاهها به یادگیرندگان آموزش داده می‌شود متأسفانه در کشور ما هنوز هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است بنابراین اهمیت تحقیق با توجه به موارد بالا و اهداف ، به خوبی آشکار است و نیازی به توضیح بیشتر ندارد.
اهمیت مطالعه کردن در تعلیم و تربیت
اهمیت مطالعه کردن در تعلیم و تربیت
 
 
فهرست مطالب
 
فصل اول مقدمه تحقیق
مقدمه
۲-۱ بیان مسئله
۳-۱ اهداف تحقیق
۴-۱ اهمیت موضوع تحقیق
۵-۱ فرضیه‌های تحقیق
۶-۱ تعریف عملیاتی مفاهیم و متغیرها
 
فصل دوم الف) ادبیات تحقیق
۱-۲ مقدمه
۲-۲- تاریخچه شروع کتاب‌نویسی برای کودکان در ایران
۳-۲ اشاره به مسئله کتاب و کتابخانه در دیگر کشورهای جهان
۴-۲ ادبیات کودکان و اهداف آن
۵-۲ اهمیت مطالعه
۱-۵-۲ اهداف مطالعه
۲-۵-۲ انگیزه‌های مطالعه
۳-۵-۲ روشهای مطالعه
۴-۵-۲ تأثیرات مطالعه
۵-۵-۲ ارتباط مطالعه و خواندن با دروس دیگر
۶-۲ ویژگی و معیارهای اساسی کتاب کودک
۱-۶-۲ اهم مطالبی که در خصوص قالب و محتوای کتاب کودک گفتنی است عبارتند از
۲-۶-۲ نکاتی در مورد چگونگی علاقمند کردن کودکان به کتابخوانی
۷-۲ راههای ایجاد عادت به مطالعه در کودکان
۸-۲ رغبتهای مطالعه در کودکان و نوجوانان چیست؟
۹-۲ کتابخانه‌ای برای کودکان فراهم کنیم
۱۰-۲ همکاری خانه و مدرسه
۱۱-۲ نقش مطالعه در توسعه فرهنگی
ب) پیشینه تحقیق
 
فصل سوم روش تحقیق
۱-۳ مقدمه
۲-۳ جامعه آماری
۴-۳ ابزار اندازه‌گیری
۵-۳ روش جمع‌آوری اطلاعات
۶-۳ روشهای آماری تحقیق
 
فصل چهارم تحلیل یافته‌های تحقیق
۱-۴ مقدمه
پرسشنامه تحقیقی
۳-۴ اجرای آزمون آماری خی دو ( )
۴-۴ بررسی وضعیت هر یک از فرضیه‌های تحقیق
 
فصل پنجم نتایج تحقیق
۱-۵ بحث و نتیجه‌گیری
۲-۵ محدودیتهای تحقیق
۳-۵ پیشنهادهای تحقیق
 
فصل ششم خلاصه تحقیق
منابع و مآخذ

تعداد صفحات : 105 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود