دانلود مقاله اصطلاحات اقتصادی از نظر اسلام

دانلود مقاله اصطلاحات اقتصادی از نظر اسلام تحقیق عدالت اقتصادی از نظر اسلام توسعه اقتصادی از نظر اسلام اقتصاد سالم از نظر اسلام نقش زن در اقتصاد از نظر اسلام علم اقتصاد از نظر اسلام تعریف اقتصاد از نظر اسلام اهمیت اقتصاد از نظر اسلام مقاله اقتصاد اسلامی دانلود مقاله اقتصاد اسلامی مقاله در مورد اقتصاد اسلامی دانلود مقاله در مورد اقتصاد اسلامی مقاله لاتین اقتصاد اسلامی

Paper economic terminology of Islam

 

 

موضوع : اصطلاحات اقتصادی از نظر اسلام
اصلاح در لغت عرب ضد افساد شمرده و اصلاح شی‌ء بعد از آن افساد آن را به اقامه و برپاداشتن آن معنا کرده‌اند. در فرهنگ‌نامه‌ سیاسی و اقتصادی و نیز در لغت‌نامه دهخدا، اصلاحات به مجموعه تغییرهایی گفته‌ می‌شود که در جهت بهبود اوضاع اجتماعی، در چارچوب نظام تثبیت شده انجام می‌گیرد.
در قرآن کریم، واژه اصلاح و افساد و مشتقات این دو مکرر به کاررفته است. در اصطلاح قرآنی، اصطلاحات اجتماعی به کوشش برای تحقق آموزه‌ها و دستورهای اجتماعی اسلام اطلاق می‌شود و مصلح به کسی گفته می‌شود که در راه تحقق شریعت الهی بکوشد؛ از این رو، پامبران در قرآن مصلح نامیده شده‌اند. در مقابل، مفسد به کسی گفته می‌شود که از تحقق آموزه‌ها و احکام الهی جلوگیری کند. علامه طباطبایی در ذیل آیه ۲۰۵ سوره بقره: و اذا تولی سعی فی الارض لیفسدفیها؛ «و چون برگردد (یا ریاستی یابد) بکوشد تا در زمین فساد کند» – که درباره منافقان وارد شده – می‌نویسد:
مقصود از فساد، فساد در تشریع است؛ زیرا خداوند آن چه را در دین وجود دارد، برای اصلاح اعمال بندگان تشریع کرده است تا در نتیجه آن، اخلاق و ملکات نفوس آنان را اصلاح کند و به سبب آن، جان انسان و جامعه بشی اصلاح شود و انسان‌ها به سعادت در دنیا و آخرت دست یابند.
بر این اساس، اصطلاحات در قرآن نیز به معنای تغییر در جهت بهبود اوضاع اجتماعی است؛ با این تفاوت که از دیدگاه قرآن، بهبود وقتی پدید می‌آید که احکام خداوندا اجرا شود.
حضرت امیر (ع) نیز واژه اصلاح و مشتقاتش آن را در خطبه‌ها و کلمات خود مکرر به کاربرده و بیش‌تر به معنای لغوی آن را اراده کرده است؛ ولی در موار دی که مقصود وی به اصلاحات اجتماعی ناظر بوده، کلمه اصلاحات را در همان مفهوم قرآنی‌اش به کار برده است. امام هدف از حکومت خود را چنین بیان می‌دارد:
بار خدایا! تو می‌دانی، آن چه از ما سرزد، نه برای همچشمی بود و نه رقابت در قدرت و نه خواستیم از این دنیا ناچیز چیزی افزون به چنگ آوریم؛ بلکه می‌خواستیم نشانه‌های دین تو را که دگرگون شده بود، بازگردانیم و بلاد تو را اصلاح کنیم تا بندگن ستم دیده‌ات در امان مانند و آن تعطیل شده بود، جاری گردد.
حضرت، امنیت بندگان ستم دیده و برپا شدن حدود الهی را اثر بازگرداندن سنت‌های خداوند و اصلاح سرزمین‌های بیان کرده است. به طور مسلم، مقصود ازاصلاح در این سخن، اصلاح نظام اجتماعی حاکم بر سرزمین‌های مسلمانان با اجرای قرآن و سنت پیامبر است؛ زیرا چنین اصلاحی، چنان آثاری در پی‌ دارد و مقصود، اصلاح فیزیکی (عمران و آبادی) سرزمین‌ها نیست؛ لذا در کلام دیگری، هدف خود را از پذیرش حکومت، بر پاداشتن حدود الهی و تحقق شریعت اعلام کرده.
دانلود مقاله اصطلاحات اقتصادی از نظر اسلام
اصطلاحات اقتصادی از نظر اسلام
فهرست مطالب
واژه اصلاحات
واژه اصلاحات اقتصادی
انحراف‌ها و عرصه‌های اصلاحات اقتصادی امام علی ‍(ع)
انحراف در بینش‌ها
تقسیم شدن جامعه به دو طبقه فقیر و ثروتمند
عدم رعایت تقوا در داد و ستدها و معاملات
اصلاحات علوی
موعظه و برحذر داشتن مردم از خلاف
ارائه الگوی عملی به مردم
انحراف در رفتار خلفا و کارگزاران
الف. حکومت دنیا پرستان و توزیع ناعادلانه مناصب
اصلاحات علوی
عزل کارگزاران ناصالح و انتخاب عمال صالح
مراقبت‌ از کارگزاران و تنبیه خطاکار
استردادبیت المال
تقسیم بیت المال به طور مساوی
موانع اصلاحات علوی
اصلاحات علوی با دو مانع بزرگ روبه رو بود
نتیجه‌گیری
مراجع

فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 42

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط