صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم پایه  »  دانلود مقاله اشعه ایکس و تهیه آن

دانلود مقاله اشعه ایکس و تهیه آن

دانلود مقاله اشعه ایکس و تهیه آن تحقیق دانلود مقاله اشعه ایکس مقاله ای در مورد اشعه ایکس مقاله کاربرد اشعه ایکس مقاله در مورد اشعه ایکس مقاله پراش اشعه ایکس مقاله اشعه ایکس تحقیق در مورد اشعه ایکس تحقیق درباره اشعه ایکس تحقیق راجع به اشعه ایکس تحقیق اشعه ایکس تحقیق درباره اشعه x تحقیق در مورد اشعه x تحقیق در مورد پرتو ایکس

Paper X

 

اشعه ایکس وتهیه آن
 
اشعهایکس درسال۱۸۹۵  توسط رونتگنRontgon   کشف شد . این دانشمندضمن آزمایش هایی که درباره  فلورسانس انجام می داد ، مشاهده نمودکه اگر جداره  لوله کروکس  را با کاغذ  سیاهی  بپوشاند ، تشعشع  حاصل  به هنگام تخلیه  الکتریکی در داخل  لوله کروکس ، صفحه و فیلم  عکاسی موجود درخارج لوله کروکس پوشانده شده با کاغذ سیاه را متأثر می سازد . یعنی دراثر بمباران  ماده  توسط  الکترون ، اشعه ای حاصل می شود که  از اجسام کدر عبور می نماید. چون در ابتدای امر طبیعت این اشعه مجهول بود آن را اشعه ایکس  نامید . امروزه اشعه ایکس را می توان توسط لامپ های یونی و لامپ های الکترونی تهیه نمود .

۱ـ لامپ های یونی: لامپ های یونی ازحباب شیشه ای که دارای دوالکترود  می باشد و فشار هوای  داخل  آن در حدود  ۰٫۵  میلیمتر  جیوه می باشد درست شده است . به طوریکه در صورت ایجاد اختلاف  پتانسیل نسبتا‏‎ً  زیاد بین دو الکترود یا دو قطب  اشعه کاتودیک حاصل شده و در اثر برخورد این اشعه کاتودیک بر آند ،که آن را آنتی کاتد می نامیم ،اشعه ایکس تولید می ـ شود . چون  قسمت اعظم  انرژی الکترون ها  به صورت حرارت درآنتی کاتد ظاهر می شود ، لذا  برای جلوگیری از ذوب آنتی کاتد  آن را از فلزات دیرگداز مانند  پلاتین و یا  تنگستن می سازند در شکل زیر نمونه ای از یک لامپ یونی را مشاهده می کنید .

۲ـ لامپ های الکترونی یا لامپ های کولیج  Coolidge  :
این لامپ  در   ۱۹۱۲توسط کولیج  ساخته  شده است .  مکانیسم  این لامپ مانند یک لامپ دو قطبی می باشد بدین ترتیب که یک فیلمان یا رشته سیم ازجنس تنگستن بااستفاده ازولتاژ  ۶٫۳ولت گرم شده و فلز دهنده الکترون را طبق پدیده  ترمویونیک گرم می نماید . الکترون های به وجود آمده تحت تاُثیر پتانسیل DC  بالا که بین  همین  فلز دهنده  الکترون (کاتد) و فلز آند (آنتی کاتد) الکترون ها سرعت نزدیک  به ثلث تا نصف سرعت نور به خود اختصاص می دهد ،که ضمن برخورد با آنتی کاتد نیز متوقف  شده و در نتیجه  تمام  انرژی آن  به حرارت  تبدیل  می شود  لذا  ضمن این که آنتی کاتد از فلزات دیر گداز  نظیر مس ـ آهن ـ کبالت ـ کُرم  ـ مولیبدن  ـ  تنگستن و نقره می سازند و آن را توسط جریان هوا یا آب خنک می نمایند …..


تعداد صفحات : 44 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود