دانلود مقاله آشنایی با خیام

دانلود مقاله آشنایی با خیام دانلود مقاله خیام تحقیق خیام نیشابوری دانلود مقاله در مورد خیام دانلود مقالات خیام دانلود مقاله درباره خیام مقاله در مورد خیام نیشابوری مقاله مثلث خیام پاسکال مقاله اندیشه خیام دانلود مقاله خیام مقاله خیام نیشابوری مقاله ای در مورد خیام نیشابوری تحقیق در مورد خیام نیشابوری تحقیق درباره خیام نیشابوری تحقیق درباره ی حکیم خیام نیشابوری

Article is to introduce Khayyam

 

آشنایی با خیام

مقدمه
حکیم غیاث‌الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خیام نیشابوری (زاده ۴۳۹ قمری، مرگ در ۵۱۷ یا ۵۲۶ قمری) [۱] به خیامی و خیام نیشابوری و خیامی النیسابوری[۲] هم نامیده شده است. او از ریاضی‌دانان، اخترشناسان و شُعرای بنام ایران در دوره سلجوقی است. گرچه پایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی اوست و دارای لقب حجهالحق بوده‌است،[۳] ولی آوازهٔ وی بیشتر به واسطهٔ نگارش رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد. افزون بر آنکه رباعیات خیام را به اغلب زبان‌های زنده ترجمه نموده‌اند. فیتزجرالد [۴] رباعیات او را به زبان انگلیسی ترجمه کرده که بیشتر مایه شهرت وی در مغرب‌زمین گردیده‌است. یکی از برجسته‌ترین‌ کارهای وی را می‌توان اصلاح گاهشماری ایران در زمان وزارت خواجه نظام‌الملک ،که در دوره سلطنت ملک‌شاه سلجوقی (۴۲۶-۵۹۰ هجری قمری) بود، دانست. وی در ریاضیات، علوم ادبی، دینی و تاریخی استاد بود. نقش خیام در حل معادلات درجهٔ سوم و مطالعات‌اش در بارهٔ اصل پنجم اقلیدس نام او را به عنوان ریاضی‌دانی برجسته در تاریخ علم ثبت کرده است.[۵]شماری از تذکره‌نویسان، خیام را شاگرد ابن سینا و شماری نیز وی را شاگرد امام موفق نیشابوری نوشته‌اند.همچنین از وی هم اکنون بیش از ۱۰۰ رباعی برجای مانده‌است.
فهرست مطالب
مقدمه
زندگی
مرگ خیام
خیام شاعر
تصحیحات رباعیات خیام
مضمون اشعار و مشرب فلسفی خیام
خیام و ریاضیات
مهمترین دست آوردها
چهره جهانی خیام
آثار
گوناگون
خیام (غیاث‌الدین ابولفتح عمربن ابراهیم نیشابوری)


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 19

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.