صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی  »  دانلود تحقیق مدیریت بازرگانی

دانلود تحقیق مدیریت بازرگانی

Research Business Administration

دانلود تحقیق مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی
رشته مدیریت بازرگانی در مفهوم عام آن شامل طیف ‏وسیعی از مدیریت‌ها می‌شود، زیرا بیشتر سازمانهای ‏تجاری ، صنعتی و خدماتی مثل بانکها، شرکت‌های بیمه و ‏یا کارخانجات صنعتی به دنبال سود هستند و در نتیجه ‏یک موسسه بازرگانی محسوب می‌شوند. و از همین‌رو در ‏کشور ما تا چند سال پیش، گرایش مدیریت بازرگانی شامل ‏گرایش‌های مختلف این رشته مانند مدیریت صنعتی ، ‏مدیریت بیمه و مدیریت جهانگردی و مدیریت بازرگانی ‏بود. اما امروزه با پیشرفت علم مدیریت و تخصصی‌تر شدن ‏این رشته ، مدیریت بازرگانی کاربرد محدودتری پیدا ‏کرده است. دروس تخصصی این رشته در زمینه شناخت ‏بازار، مسائل بازاریابی، تجارت ، داد و ستد، معاملات ‏بین‌المللی و صادرات و واردات است و در نهایت یک ‏دانشجوی مدیریت بازرگانی به عنوان یک مدیر تجاری ‏تحصیل کرده ، می‌تواند امور تجاری را تفکیک کرده و ‏اداره کند و به یاری قدرت خلاق خویش در ایجاد بازار ‏جدید، ارائه خدمات متنوع و تازه ، ابداع روشهای جدید ‏در عرضه و توزیع، کارآفرین باشد. برای مثال یک ‏فارغ‌التحصیل مدیریت بازرگانی باید بتواند برای ‏کالاهای موجود، بازار جدیدی پیدا کرده و یا روشهای ‏مطلوب توزیع را در سیستم دولتی طراحی کند. چون امروز ‏یکی از بزرگترین مشکلات کشور ما رساندن محصولات ‏کشاورزی مثل برنج، چای و مرکبات به بازار و به دست ‏مصرف کننده است. ‏
گرایش مدیریت بازرگانی به بررسی اصول، روشها و ‏مهارتهایی می‌پردازد که اداره کنندگان سازمانهای ‏اقتصادی، خدماتی و بازرگانی باید از آن اطلاع داشته ‏باشند. برای مثال نحوه تصمیم‌گیری در مورد روشهای ‏تولید، فروش ، سرمایه‌گذاری، بازاریابی ، جذب نیروی ‏انسانی و دهها مساله دیگر که در هر موسسه بازرگانی ‏برای یک مدیر مطرح می‌گردد، در این گرایش آموزش داده ‏می‌شود.‏

مقدمه :

هر روز میلیاردها دلار کالا و خدمت بین کشورهای جهان مبادله می شود. امروزه ملتهای جهان از طریق شبکه چند ملیتی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به یکدیگر پیوند خورده اند. هر اندازه این ارتباطات مهمتر و پیچیده تر می شوند کشورها از یکسو ثروتمندتر و از سوی دیگر نسبت به مداخله کشورهای خارجی آسیب پذیرتر می گردند. این آسیب پذیری محیط مالیه و تجارت بین المللی را تبدیل به یک میدان سیاسی می کند.

این فصل جنبه های مهم اقتصادی و مالی جهانی را در بر می گیرد. ابتدا اهمیت نظریه های تجارت بین المللی توضیح داده می شود و سپس رشد داد و ستد بین المللی مورد توجه قرار می گیرد‍ آنگاه محدودیتهای تجاری و همچنین سازمانهایی که امر تجارت را تسهیل می کنند‍، تبیین می گردد، سپس دلیل گروه بندی های منطقه ای بررسی می شود. علاوه بر سناخت این عوامل اقتصادی که بازاریابیس بین المللی را تحت ت ثأثیر قرار می دهد، بررسی محیط اقتصادی هر کشور خاص از قبیل شناخت متغیرهایی همچون جمعیت، درآمد و تولید ناخالص ملی یک کشور در تصمیم به ورود به یک بازار خارجی نقش بسزایی دارد.

تجارت بین المللی (INTERNATIONAL TRADE)

به سختی می توان کشوری را در جهان یافت که خودکفا باشد. اصلاٌ چرا باید خودکفا بود؟ محدود کردن مصرف فقط در حد تولیدات داخلی بدلیل کوچک شدن دامنه محصولات و کاهش کیفیت کالاها، باعث پایین آمدن سطح زندگی مردم می شود.

کالاهای خارجی در افزایش سطح زندگی مردم یک جامعه بسیار مؤثر است. اما همانطوری که در جدول شماره (۱ـ۲) نشان داده شده است، میزان تجارت خارجی تمام کشورها یکسان نیست. به عنوان مثال، واردات ژاپن، مکزیک و ایالات متحده آمریکا کمتر از ۱۳ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) آنها می باشد در حالیکه نسبت واردات به (GDP) در هلند و بلژیک به ترتیب ۴۶ درصد و ۶۱ درصد می باشد. حتی در کشورهایی مثل ایالات متحده آمریکا که ظاهراً زیاد متکی به کالاهای وارداتی نیستند، کالا و خدمات خارجی نقش بسیار مهمی را ایفا می نمایند. مثال زیر کالاهای مورد استفاده یک مصرف کننده آمریکایی را توصیف می کند:

«دانشجویی ینام پیتر جانسون، با صدای رادیوی سونی از خواب بیدار شد. پس از استحمام در حالیکه به آوای موسیقی یک گروه بریتانیائی گوش می کرد، کت و شلوار ایتالیائی خود را پوشید، در سر میز صبحانه وی یک فنجان قهوه برزیلی، کاسه ای پر شده از غلات برشته (CEREAL) را که از گندم آمریکایی و موز کلمبیایی تهیه شده بود، میل نمود. نگاهی سریع به ساعت سوئیسی اش وی را متوجه کرده که باید عجله کند، در غیر اینصورت به کلاسش نخواهد رسید. او با اتومبیل خود را با بنزینی که از نفت عربستان سعودی تهیه شده بود، پر کند. بالاخره وی خود را به کلاس درسش رساند، جائیکه ۳۰ درصد از دانشجویان پاسپورت غیرآمریکائی داشتند«‍.

علاوه بر کالاها، خدمات نیز نقش مهمی را در اقتصاد جهانی دارا می باشند. خدمات تقریباً ۲۵ درصد از صادرات جهانی را در بر می گیرد. صنایعی همچون بانکداری، مخابرات، بیمه، ساختمان، حمل و نقل، توریسم و مشاوره بیش از نیمی از درآمد ملی بسیاری از کشورهای ثروتمند را تشکیل می دهد. به عنوان مثال خدمات ۷۰ درصد از GDP و ۷۵ درصد از مشاغل را در ایالات متحده آمریکا به خود اختصاص داده است.


تعداد صفحات : 65 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود





هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,