صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی  »  تحقیق آماده با موضوع نظریه های جامعه شناسی

تحقیق آماده با موضوع نظریه های جامعه شناسی

Study prepared by the theories of sociology

دانلود تحقیق آماده با موضوع نظریه های جامعه شناسی مقاله

مقدمه
ارزیابی دیدگاههای نظری در جامعه ­شناسی، کاری سترگ و پرچالش است. بحث و جدل های نظری، بنابه تعریف، انتزاعی­تر از مناقشه­ هایی است که محتوای تجربی بیشتری دارند. این واقعیت که هیچ موضع نظری واحدی بر کل جامعه­ شناسی سیطره ندارد، شاید نشانه ضعف و سستی این رشته به حساب بیاید. اما ابدا چنین نیست. برعکس کشمکش میان نظریه­ها و رهیافتهای نظری رقیب، جلوه­ای از سرزندگی و پویایی جامعه­شناسی است. در مطالعه انسانها – خودمان – وجود تنوع و گوناگونی در نظریه­ ها ما را از جزم­اندیشی نجات می­دهد. رفتار انسان پدیده پیچیده­ای است که جنبه­های بسیار متعددی دارد و بعید است که دیدگاه نظری واحدی بتواند تمامی جنبه­ های آن را در برگیرد. تنوع و گوناگونی در تفکر نظری منبع غنی و پرمایه اندیشه ­هایی است که می­توان در پژوهشها از آنها بهره گرفت و نیز برانگیزاننده استعدادهای خلاق و نواورانه­ای است که برای پیشرفت جامعه­شناسی بسیار ضروری­اند.

در بسیاری از حوزه­های مختلف جامعه­شناسی، نظریه ­های بیشماری پیروانده شده­اند. بعضی از آنها با دقت بسیار زیادی تدوین شده­اند، و حتی گاهی در قالب روابط ریاضی مطرح می­شوند، البته این موضوع در سایر علوم اجتماعی(خصوصا اقتصاد) بیش از جامعه­شناسی رواج دارد.

دسته­ای نظریه­ ها می­کوشند چنان وسعتی به تبیین­های خود بدهند که بسیار گسترده­تر از سایر نظریه ­­ها است و عقاید مختلفی در این زمینه وجود دارد که برای جامعه­ شناسان تا چه حد مطلوب یا سودمند است که خود را مشغول تلاش­های نظری بسیار کلان و پردامنه کنند. برای مثال رابرت کی. مرتن، جامعه­ شناس آمریکایی، اصرار دارد که جامعه­ شناسان باید تمام توجه خود را روی چیزی متمرکز سازند که او ­”نظریه برد متوسط” می­نامد. جامعه­ شناسان به جای تلاش برای خلق طرح­های مبتکرانه نظری، باید فروتنی بیشتری به خرج دهند.

نظریه­ های برد متوسط آنقدر محدود و مشخص­اند که بتوان با پژوهش­های تجربی آنها را مستقیما آزمون کرد و در عین حال به قدری کلی­اند که طیفی از پدیده­های مختلف را در بر­گیرند. نظریه محرومیت نسبی یکی از این نظریه­ ها به شمار می­آید. طبق این نظریه چگونگی ارزیابی مردم از اوضاع و شرایط زندگیشان به این بستگی دارد که خود را با چه کسانی مقایسه می­کنند. بنابراین احساس محرومیت رابطه مستقیمی با سطح و درجه فقر مادی افراد ندارد. خانواده­ای که در خانه کوچکی در منطقه­ ای فقیر نشین زندگی می­کند که همه خانواده­ های دیگر آن منطقه نیز اوضاع و شرایط کم و بیش مشابهی دارند، احتمالا کمتر از خانواده­ای که در خانه دیگری مثل خانه آنها ولی در محله­ای با خانه ­های بزرگتر و مرفه­تر زندگی می­کنند، احساس محرومیت خواهد کرد.

در واقع این درست است که نظریه­ها هرقدر فراخ­دامنه­تر و جاه­ طلبانه تر باشند، آزمون تجربی آنها دشوارتر می­شود، ولی دلیل روشنی در دست نیست که چرا تفکر نظری در جامعه­شناسی باید به برد متوسط محدود شود. (گیدنز، ۱۳۸۷، ۹۵۶- ۹۵۷)


تعداد صفحات : 30 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود





هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,