صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » فنی و مهندسی » صنایع غذایی  »  دانلود تحقیق درباره کارخانه روغن نباتی

دانلود تحقیق درباره کارخانه روغن نباتی

دانلود تحقیق درباره کارخانه روغن نباتی

دانلود تحقیق درباره کارخانه روغن نباتی

مقدمه
روغن ها و چربی ها از زمان های بسیار دور یکی از اجزای اصلی و مهم تشکیل دهنده غذای انسان بوده که یک گرم آن حدود ۲/۹ کیلوکالری انرژی در بدن تولید می کند. همچنین غذای طبخ شده و چربی مزه و طعم مطلوبی را در بر دارد.
یک فرد در کشورهای صنعتی در طول عمر خودش در حدود ۳ تن روغن و چربی مصرف می کند که بیش از نصف این مقدار به صورت روغن یا چربی غیر قابل رؤیت مانند پنیر، سوسیس و کالباس و گوشت و نظیر اینها می باشد اما در کشور های در حال توسعه مصرف چربی و روغن کمتر از مقدار پیشنهاد شده توسط WHOاست. از ۱۳۴۰ تا کنون مصرف سرانه روغن و چربی در جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته و در سال ۱۳۷۹ میزان مصرف سرانه چربی وروغن یک ایرانی به ۵/۱۴کیلوگرم رسیده است.
فصل اول این مقاله راجع به آشنایی کلی با مکان کارخانه و محصولات جانبی آن و سال تاُسیس و…می باشد. به طور کلی هدف اصلی این شرکت تصفیه روغن های استخراج شده مثل روغن پنبه دانه، سویا، پالم و آفتابگردان بوسیله کارخانجات مختلف می باشد . فصل دوم ارزیابی بخش های مرتبط با رشته علمی ام و توضیح خط تولید است. فصل سوم توضیحی درباره ی آزمایشات انجام شده در آزمایشگاه می باشد.

فصل اول : آشنایی کلی فصل با مکان
مالکیت کارخانه بصورت سهامی خاص می باشد این کارخانه در سال ۱۳۴۲تا۱۳۴۴راه اندازی شد. روغن تصفیه شده در سال های اول حدود ۵تن در روز در سال ۱۳۵۷ حدوداً ۳۵تن و امروزه ۸۰تن می باشد . تعداد مهندسین ۱۰نفر و کارگران ۱۳۰نفر است . لازم به ذکر است که این کارخانه دارای مهراستاندارد HACCP می باشد .سالن آزمایشگاه ، وسایل آن ، دستگاه های مختلف از دقت لازم برخوردار می باشد . در این کارخانه استخراج روغن صورت نمی گیرد بلکه روغن استخراج شده پس از انجام عملیات مختلف تصفیه به روش های خاص صورت می گیرد . محصولات جانبی این کارخانه یخ، هیدروژن و صابون می باشد . در این کارخانه روغن استخراج شده از پنبه دانه ، آفتابگردان ، سویا و پالم ، تصفیه می گردد .
هیدروژن تولیدی در اینجا در تانک های بزرگ ذخیره شده و در هنگام هیدروژناسیون مورد استفاده قرار می گیرد . صابون تولید شده بخاطر جدا کردن اسید های چرب به روش NaoHمرطوب می باشد که این صابون پس از طی مراحل مختلف با اسید بالا تولید و جهت مصارف رختشویی مورد استفاده قرار می گیرد . یخ نیز بخاطر وجود آمونیاک که برای سرد کردن سرد خانه ها است تولید می شود این کار بخاطر بهروری بیشتر از آمونیاک صورت می گیرد.

۱-۱واحد صابون سازی
صابون خروجی از سانتریفوژ از قسمت خنثی سازی وارد این قسمت شده و با آب گرم که حجمش زیاد است مخلوط می گردد و پخت آن انجام می شود مدت توقف در این قسمت ۲ساعت است . سپس برای جدا کردن آب و خنثی کردن اسید های چرب و تشکیل صابون به آن نمک اضافه می گردد و تزریق بخار در این مرحله قطع می شود پس از اینکه نمک آب را جدا کرد صابون در بالا و آب در پایین قرار می گیرند و این آب به استخر های پشت ساختمان انتقال می یابد و وارد تانکر گشته از کارخانه خارج می شود ، و صابون با مقدار کمی آب مخلوط و وارد تانک های دوقلو شده مقداری نمک نیز اضافه می شود که هر ۴۸ ساعت این تانک ها تعویض می گردد سپس مایع صابون داخل مخازنی می شود که دارای لوله های دو جداره است که درون لوله داخلی آب و داخل لوله خارجی بخار جریان دارد و این حرارت آب صابون را به داخل مخازنی خاص وارد کرده و صابون خشک شده به دیواره مخازن می چسبد و بوسیله کاردک هایی این صابون جدا شده و پس از خروج از خشک کن که به صورت مخروطی شکل است فشرده شده و بصورت شمش در می آید .

۱-۲ واحد الکترولیز
این واحد با برق ۳فاز شهری کار می کند که باعث کاهش ولتاژ از ۲۲۰به ۴۰شده و آمپراژ را بین ۸۰۰تا ۱۰۰۰افزایش می دهدکه این آیتم ها برای تجزیه آب لازم است داخل وان ها آب مقطر می ریزیم که برای افزایش واکنش مقداری سود هم اضافه می کنیم سپس NaoHتبدیل به
و و آب تبدیل به و در رقابتی که با هم دارند پتانسیل احیای یشتری دارد و پیشی می گیرد . در قطب کاتد تبدیل به می شود و که رقیبی ندارد در فطب آند الکترون می گیرد و تولید می کند و هیدروژن و اکسیژن از طریق لوله های U شکل جمع آوری و هیدروژن به داخل گاز متر از طریق لوله وارد می شوند سپس توسط پمپ از کمپرسور از سیکل سرد و تحت فشار عبور کرده در تانک ذخیره می شود در سرد کن گاز مقداری آب داشت که این آب گرفته شده و خالص می شود .

فصل دوم: توضیح خط تولید تصفیه روغن نباتی
تصفیه فرآیندی برای خارج کردن ناخالصی ها از روغن های خام است. در جریان تولید روغن های خام توسط هر یک از روش های استخراج معمول صنعتی مقداری از مواد غیر گلیسیریدی داخل روغن می شود که باید از روغن خارج شوند .
تمام ناخالصی های روغن خام غیر مفید نیستند، برای مثال استرول ها ترکیباتی بی رنگ و پایدار به حرارت و برای تمام مقاصد عملی خنثی بوده و تا وقتی مقدار آنها در حد طبیعی است مشکل ایجاد نمی کنند . همچنین توکروفول ها که به طور طبیعی در روغن ها وجود دارند، عمل محافظت از روغن را در برابر اکسیداسیون را بر عهده داشته و جزو ترکیبات مطلوب روغن به حساب می آیند .
وجود ناخالصی های نا مطلوب در روغن سبب تیرگی،کف کردن یا دود کردن و تشکیل رسوب در هنگام حرارت دادن روغن، کاهش پایداری روغن در مقابل اکسداسیون و سایر وا کنش هایی می شود که در جریان فرآیند روغن مشکلاتی را پدید آورده و ا ز کیفیت محصول نهایی می کاهد. این ناخالصی شامل اسید های چرب آزاد، فسفاتید ها و سایر مواد صمغی، مومها، رنگدامه ها، پراکسید هاو مواد حاصل از اکسیداسیون، مواد معطر، فلزات کمیاب و۰۰۰ هستند.
هدف از تصفیه روغن خارج کردن ناخالصی های نا مطلوب از روغن است به نحوی که کمترین آسیب به گلیسیرید ها رسیده و افت روغن در حداقل ممکن باشد. تصفیه روغن شامل صمغ گیری ، تصفیه قلیایی ، بی رنگ، و بی بوکردن است. موم گیری و وینترایزاسیون، (زمستانه کردن )فرآیند خاص برای بعضی روغن های مایع است که در سرما به دلیل رسوب موم ها و تری گلیسرید های دارای نقطه ذوب بالا (نظیر استئارین)، شفافیت خود را از دست می دهند.


تعداد صفحات : 21 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود