صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی  »  تحقیق کتابخانه رقمی

تحقیق کتابخانه رقمی

تحقیق کتابخانه رقمی

دانلود تحقیق کتابخانه رقمی

چکیده:
با توجه به پیشرفت روز افزون علوم و فنون و افزایش منابع علمی، ایجاد فهرستهای جدید از منابع علمی، کاهش و کمبود فضاهای آموزشی نیاز به کتابخانه های دیجیتالی و سیستم های آموزش از راه دور روز به روز بیشتر احساس می شود به همین دلیل سیستمی توزیع شده برای کتابخانه رقمی و آموزش از راه دور طراحی گردید که این مقاله در واقع پیاده سازی بخشی از این سیستم تحت عنوان سیستم اطلاع رسانی می باشد.
در راستای انجام این مقاله در ابتدا یکسری تحقیقات در زمینه کتابخانه رقمی و آموزش از راه دور صورت گرفت تا مرجع مناسبی برای مطالعات باشد برای این منظور بر روی تعدادی از مقاله های انجام شده در این زمینه نیز تحقیقاتی به عمل آمد بعد از انجام تحقیقات یک بخش از سیستم کتابخانه رقمی و آموزش الکترونیکی تحت عنوان سیستم اطلاع رسانی تحلیل، طراحی و پیاده سازی شد.
در راه انجام و توسعه کتابخانه وقمی و آموزش از راه دور مشکلات زیادی وجود دارد. فرضیات قدیمی که در مورد جنبه های تکنیکی، اجتماعی و اقتصادی و قانونی این کار وجود دارد باعث بروز مشکلاتی شده است. از طرفی نمودن امکانات لازم و منابع لازم توسعه این کار را در کشور ما با مشکلاتی مواجه کرده است.

مقدمه
یکی از گنجینه های گرانبهای کتابخانه انگلستان، کتاب خطی بی همتایی است مربوط به قرن ۱۱ میلادی. این کتاب خطی در سال ۱۷۰۰ به کتابخانه تحویل داده شد و ۳۰ سال بعد در حادثه آتش سوزی از میان رفت. با سوختن جلد و بعضی از صفحات کتاب، کتاب پیش از بیش رو به نابودی گذاشت در نتیجه در سال ۱۸۰۰ تصمیم براین گرفته شد که هر برگ این کتاب را در فریم محافظت شده ای قرار دهند و در سال ۱۹۹۳ کتابخانه انگلستان مقاله الکترونیکی کتاب خطی را آغاز کرد.
دسترس الکترونیکی به منابع اطلاعاتی از طریق تلاشهای همه جانبه بین المللی برای گسترش اتصال پذیری شبکه ها، افزایش پهنای باند مخابراتی، تولید ابزارهای نوین و از همه مهمتر افزایش قابلیت عملکرد متقابل سیستم‌ها روز به روز بیشتر می شود. اطلاعات رقمی موجود در محیط باز و تقریباً غیرقابل کنترل شبکه جهانی از نظر کمیت هر سال ۱۰ برابر می شوند و همچنین تعداد کاربران نیز به صورت انفجاری افزایش می یابد و این مسائل ومشکلات موجود بر سر آموزش به صورت فیزیکی و کتابخانه های سنتی آدمی را به سمت تولید این سیستم ها پیش می برد . ما نیز ضمن تعریف یک سیستم آموزش از راه دور و کتابخانه رقمی به پیاده سازی قسمتی از این مقاله پرداخته ایم تا عملی شدن آن مشخص گردد.
در این مقاله در ابتدا تحقیقی در مورد مقاله های کتابخانه رقمی و آموزش از راه دور موجود صورت گرفته است و توضیحی در مورد J 2EE و پایگاه داده استفاده شده در این مقاله مطرح شده است و مفصول بعد برچگونگی طراحی و پیاده سازی سیستم اطلاع رسانی مربوط به مقاله کتابخانه رقمی و آموزش از راه دور مطرح شده است.
به امید آنکه این مقاله بتواند راهگشای مقاله های برتر در سالهای آینده باشد.

۱- معرفی و تاریخچه کتابخانه رقمی:
با گسترش روز افزون اینترنت بحث کتابخانه دیجیتالی بسیار مهم و گسترده شده است. در اینجا ما به طور مختصر تاریخچه کتابخانه دیجیتالی را مورد بحث قرار می دهیم. در ابتدا با یک تعریف عمومی از کتابخانه دیجیتالی شروع می کنیم و بعد تاریخچه کتابخانه آن و مقاله های موجود را مورد بررسی قرار می دهیم.
به طور کلی کتابخانه های دیجیتالی عبارتند از بسط منطقی کتابخانه های فیزیکی در جامعه اطلاعات الکترونیکی. منظور از بسط منطقی این است که کتابخانه های دیجیتالی که در واقع همان راه کتابخانه های سنتی را ادامه می دهند و از منابع و سرویس های موجود استفاده می کنند و منظور از افزایش منطقی آن است که از طریق کتبخانه های دیجیتالی می توانیم سرویس های جدید و موقعیت های جدیدی را برای نوع بشر تهیه کنیم.
تحقیق و تولید کتابخانه های دیجیتالی کار آسانی نمی باشد چرا که شامل عناوین زیادی از جمله کتابداری و کامپیوتر و اطلاعات می باشد مانند ایندکس گذاری اطلاعات و بازیابی آنها، مدیریت پایگاه داده و …
دقیقاً شخص نمی باشد که اولین کتابخانه دیجیتالی در چه زمانی وارد صحنه شده ولی آنچه مسلم است این است که مفهوم آن تا زمان ۱۹۸۰ وارد نشده بود. خروج و تولید کتابخانه های دیجیتالی در این مرحله به دلیل وجوددو نیروی مهم صورت گرفت. اول تولید تکنولوژی دیجیتالی به خصوص در Multimedia و شبکه که باعث ایجاد بازدهی بیشتر و ایجاد راه کارهای جدیدتر در پردازش و مدیریت اطلاعات بود و دوم مردم خواهان روشهایی بودند که بهتر بتوانند اطلاعات مهم را به اشتراک بگذارند و به دنبال روشهای جدید در تحقیق و آمرزش بودند. بنابراین سیستم های کتابخانه دیجیتالی ایجاد شدند.
بسیاری از کتابخانه های دیجیتالی اولیه در واقع انواع تنوعی از مجموعه های دیجیتالی و سیستم های اطلاعاتی بودند. منابع اطلاعات شخصی، اطلاعات مربوط به سازمانها و گروهها از این نمونه ها می باشد.
در سال ۱۹۸۹، مقاله شبکه جهانی اینترنت شروع شد و بسیار سریع گسترش پیدا کرد. کاربران می توانستند جستجو کنند و هم چنین یک node در شبکه ایجاد کنند و اطلاعات را در آن قرار دهند، که برخی از افراد این مقاله را شروع حقیقتی کتابخانه دیجیتالی نامیدند.
امروزه دیگر سد زمان و مکانی که در تحقیقات وجود داشته کم شده و دانشجویان و محققین و به طور عموم تمامی افراد به راحتی می توانند به تمامی اسناد مهم دنیوی دسترسی داشته باشند بدون اینکه محدودیتی در زمان و مکان داشته باشند که این امر، تماماً به خاطر به وجود آمدن کتابخانه دیجیتالی می باشد.
در طول سال ۱۹۹۰ مقاله کتابخانه رقمی به صورت یک فعالیت بزرگ تجربه ای بود بسیاری از پیشرفتهای مهم در زمینه تکنولوژی کتابخانه دیجیتالی در نتیجه تحقیقاتی که توسط NSF و JICS صورت گرفته می باشد. در سال ۱۹۹۹ به صورت بین المللی شروع به گسترش کردند و NSF برنامه تحقیق کتابخانه دیجیتالی خود را به فعالیت مشابه که توسط JISC صورت می گرفت پیوند داده است و نتیجه تحت عنان فعالیتهای بین المللی کتابخانه رقمی JISC-NSF قرار گرفت.
اهدافی که در این سه سال برنامه نویسی وجود داشت عبارت بودند از:
۱٫ جمع آوری مجموعه ای از اطلاعات که به خاطر محدودیتهای سایز و فاصله و … قابل دسترس یا استفاده نیستند.
۲٫ تولید یک تکنولوژی جدید و اینکه آیا این تکنولوژی برای استفاده مجموعه ای از کاربران توزیعی برای پیدا کردن و فرستادن اطلاعات مناسب است یا نه.
۳٫ محاسبه مزایای بین المللی این تکنولوژی.
مقاله های مهمی که از سال ۱۹۹۴ شکل گرفت عبارتند از:
۱٫ کتابخانه رقمی دانشگاه کارنکی ملون Informedia.
۲٫ کتابخانه رقمی دانشگاه برکلی.
۳٫ کتابخانه رقمی دانشگاه کارولینای شمالی.
۴٫ مقاله Red Sage.
۵٫ کتابخانه رقمی Amico.
۶٫ کتابخانه رقمی دانشگاه هاروارد.
۷٫ کتابخانه رقمی دانشگاه Maryland.
۸٫ کتابخانه رقمی دانشگاه stanford.
۹٫ شبکه کتابخانه رقمی در اندونزی.
۱۰٫ کتابخانه رقمی JSTOR.
۱۱٫ کتابخانه رقمی Xerox Parc.
۱۲٫ کتابخانه رقمی دانشگاه TVLIP.
۱۳٫ کتابخانه رقمی IBM.
۱۴٫ کتابخانه رقمی یونان باستان.
۱۵٫ کتابخانه رقمی NCSTR.
۱۶٫ کتابخانه رقمی ACM در ویرجینیا.
۱۷٫ کتابخانه رقمی SWAN.
که در ادامه به معرفی برخی از این مقاله ها می‎پردازیم.

۱-۱- تعریف کتابخانه رقمی:
در زمینه کتابخانه رقمی تعاریف و رنج های مختلفی از یک کاتالوگ الکترونیکی گرفته تا محیط Multimedia پیشرفته وجود دارد. Tomas hickerson از دانشگاه Cornel بر این عقیده است که اکنون دیگر زمان آن است که خطی میان کتابخانه فیزیکی و حجازی کشیده شود.
Bernie hurley از دانشگاه Berkeley بیان می کند که کتابخانه های دیجیتالی در اینکه طراحی شده اند برای حمایت در تولید، نگهداری، مدیریت، دستیابی و نمایش متفاوت هستند.
شرکت Sun، کتابخانه های دیجیتال را این گونه تعریف می کند: یک موجودیت الکترونیکی از عملیاتی که استفاده کنندگان انجام می دهند و منابعی که آنها در کتابخانه های عادی به آن دسترسی دارند. این منابع اطلاعاتی می تواند به صورت دیجیتال ترجمه شود و در یک منبع multimedia ذخیره شود و از طریق سرویس web در اختیار همگان قرار می‌گیرد.
نتیجه استفاده از کتابخانه دیجیتالی شامل اجزایی می شود که در سیستم کامپیوتری ذخیره می شوند به فرمی که قابل بازسازی و انتقال باشند در حالیکه فرم قرار دادی اجزا بدین صورت نمی تواند باشد.
یک کتابخانه اتوماسیون شده یک کتابخانه دیجیتالی نمی باشد تا زمانی که شامل اجزایی فیزیکی مانند کتابهای چاپی است در حالیکه ممکن است بسیار مکانیزه باشد ولی این ؟؟؟ که یک کتابخانه دیجیتالی باید در بسیاری از کار ها مکانیزه باشد. کتابخانه دیجیتالی به دلیل اجزایی که دارد شامل توانایی هایی می شود که سایر کتابخانه ها از آن محروم هستند.

فهرست مطالب
مقدمه
۱- معرفی و تاریخچه کتابخانه رقمی:
۱-۱- تعریف کتابخانه رقمی
۱-۲- اجزا دیجیتالی
۱-۳- ایندکس گذاری اتوماتیک
۱-۴- دلایل اضافه از کتابخانه رقمی
۱-۵- هزینه های مربوط به کتابخانه رقمی
۱-۶- تعدادی از مقاله های کتابخانه های رقمی
۲- آموزش از راه دور
۲-۱- تاریخچه آموزش از راه دور:
۲-۲- برنامه ها در ایالات متحده
۲-۳- طراحی آموزش از راه دور
۲-۴- عناصر طراحی آموزش از راه دور
۲-۵- انتقال از طریق اینترنت
۲-۶- مزایا و فعالیت آموزش اینترنتی
۳- معرفی J2ee
۳-۱- مقدمه
۳-۲- برنامه های کاربردی چند لایه توزیع شده
۳-۲-۱- اجزا J2ee
۳-۲-۲- client های J2ee
۳-۲-۳- معماری اجزا Java Beans
۳-۲-۴- ارتباطات سرور J2ee
۳-۲-۵- اجزا J2ee
۳-۲-۶- اجزا Bussiness
۳-۲-۷- لایه سیستم اطلاعات
۳-۳- زیر لایه J2ee
۳-۴- enterprise Bean چیست؟
۳-۴-۱- مزایای enterprise Bean
۳-۴-۲- چه زمانی از EB ها استفاده می شود؟
۳-۴-۳- انواع enterprise Bean
۳-۴-۴- enterprise Bean چیست؟
۳-۴-۵- entity Bean چیست؟
۳-۴-۶- M- D Bean چیست؟
۳-۴-۷- چگونگی دسترسی client از طریق واسط.
۳-۴-۷-۱- تصمیم گیری در مورد دسترسی سیار و یا دسترسی محلی
۳-۴-۸- طول عمر enterprise Bean ها
۳-۴-۸-۱- طول عمر SSB
۳-۴-۸-۲- طول عمر ??? SB
۳-۴-۸-۳- طول عمر entity
۳-۴-۸-۴- طول عمر Message
۳-۵- تکنولوژی Java Server page چست؟
۳-۵-۱- صفحات JSP چه می باشند؟
۳-۵-۲- چرخه عمر صفحات JSP
۳-۵-۲-۱- ترجمه و کامپایل صفحات JSP
۳-۵-۲-۲- اجرای صفحات JSP
۳-۵-۳- تولید محتوای ایستا در صفحات JSP
۳-۵-۴- تولید محتوای دینامیک در صفحات JSP
۳-۵-۵- اجزا Java Beans
۳-۶- گردش کار JTA
۳-۶-۱- گردش کار چیست؟
۳-۶-۲- نرم افزایش گردش کار JTA
۴- معرفی مفاهیم پایگاه داده و پایگاه داده oracle :
۴-۱- سیستم های مدیریت پایگاه داده
۴-۲- مدل پایگاه داده رابطه ای
۴-۲-۱- مزایای استفاده از پایگاه داده رابطه ای
۴-۳- پایگاه داده oracle
۴-۳-۱- معماری پایگاه داده oracle
۴-۳-۱-۲- ساختار منطقی پایگاه داده oracle
۴-۳-۱-۲- ساختار فیزیکی پایگاه داده oracle
۴-۳-۲- موجودیت oracle و پایگاه داده
۵- آشنایی با سیستم توزیع شده کتابخانه رقمی و آموزش از راه دور
۶- آشنایی با سرویس اطلاع رسانی
۶-۱- اهداف اولیه
۷- تحلیل نیازهای سیستم و نرم افزار
۷-۱- مهندسی سیستم
۷-۲- تحلیل سیستم
۷-۲-۱- تعیین نیازهای مشتری
۷-۲-۲- مطالعه امکان سنجی
۷-۲-۳- ارزیابی و سنتز نیازهای نرم افزار
۷-۲-۴- نمودار جریان داده سیستم
۸- مدل کردن سیستم
۸-۱- نمودار ERD
۸-۲- نمودار مورد کاربر
۸-۳- نمودار فعالیت
۹- طراحی سیستم
۹-۱- طراحی از بالا به پایین سیستم
۹-۲- طراحی ورودی و خروجی سیستم
۱۰- پیاده سازی
۱۱- نتایج و پیشنهادات
۱۲- منابع


تعداد صفحات : 183 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود





هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,