صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » فنی و مهندسی » عمران  »  تحقیق چگونگی ساخت دراورهای چوبی در کارگاه صنایع چوب

تحقیق چگونگی ساخت دراورهای چوبی در کارگاه صنایع چوب

دانلود تحقیق و مقالات رشته عمران و معماری با عنوان دانلود تحقیق چگونگی ساخت دراورهای چوبی در کارگاه صنایع چوب در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۳۳ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج دانشکده کشاورزی
مقاله جهت اخذ مدرک کاردانی در رشته علوم صنایع چوب و کاغذ
عنوان تحقیق : چگونگی ساخت دراورهای چوبی در کارگاه صنایع چوب

ماشین اره فلکه یا اره نواری:
این ماشین شامل دو فلکه بالا و پایین است که معمولاً از جنس چدن ریخته گری می باشد. این دو فلکه به طور عمودی و دقیق در امتداد هم قرار گرفته اند فلکه پایینی در مکان خود ثابت و تنها توانایی چرخش دارد اما فلکه بالایی قابلیت جابجا شدن به بالا و پایین طرفین را دارد برای بالا و پایین کردن فلکه بالا از فرمان کوچکی که در زیر این فلکه قرار دارد استفاده می شود برای شل و سفت کردن تیغه می توان از این قابلیت فلکه بالا استفاده کرد. کج و راست شدن فلکه بالا از فرمان دیگری که در کنار فلکه قرار دارد استفاده می شود.
بانداژ فلکه: هدف از این کار عدم تماس مستقیم تیغه با فلز فلکه بوده و نیز نرمتر کردن حرکت اره نواری را تأمین می کند و اینکه جنس بانداژ می تواند: لاستیک، پلاستیک، و یا برزنت باشد.

شیوه استقرار تیغه روی فلکه:
به هنگام نصب تیغه روی اره فلکه باید توجه کنیم که حتماً اره خاموش باشد ترجیحاً برق اتصال موتور را قطع کنیم. در هنگام باز کردن تیغه از ماشین نیز باید به این نکته توجه داشته باشیم: برای باز کردن تیغه ابتدا باید حفاظ های ماشین را باز کرد فلکه بالا را به سمت پایین حرکت داده تا تیغه کاملاً شل شود. اکنون تیغه آماده خروج از دستگاه می باشد برای سوار کردن تیغه ابتدا باید تیغه را از داخل شکاف اصلی عبور داده بطوریکه دندانه های تیعه به سمت ما باشد. سپس روی فلکه پایین و بالا تیغه را مستقر کرده و با بالا بردن فلکه بالایی تیغه را در جای خود مستقر می کنیم.
باید توجه داشت تیغه روی فلکه طوری قرار بگیرد که دندانه های آن مستقیماً روی فلکه قرار نگیرد برای تنظیم این مسئله می توان از کج و راست کردن فلکه بالایی توسط فرمان کناری استفاده کرد.
در بعضی از ماشین های اره نواری برای حفاظت بیشتر از دستگاه که حاوی یک قطعه فنر و پدال می باشد به عنوان ترمز بر روی فلکه پایین استفاده می گردد در هر زمان که کاربر نیاز به توقف سریع داشته باشد می تواند با فشار بر روی پدال اره نواری متوقف نماید که حدوداً ۳۰ ثانیه زمان می برد که در مقایسه با زمان عادی توقف اره نواری سه دقیقه که زمان ناچیزی می باشد این توقف می تواند به دلیل پاره شدن تیغه و جلوگیری از صدمه خوردن تیغه می باشد و یا به دلیل صرفه جویی در وقت در هنگام تغییر فرم برش و تغییر گونیایی ماشین باشد.

سیستم ستاره و مثلث:
برای روشن کردن ماشین اره نواری لازم است از کلید ستاره و مثلث استفاده شود دلیل استفاده از این کلید اینست که در ابتدا حرکت الکتروموتور باید تحت نیروی کم شروع شود و سپس نیروی آن افزایش یابد. در غیر اینصورت امکان سوختن الکتروموتور وجود دارد الکتروموتور در ابتدا با سیستم ستاره شروع به کار می کند سپس به حالت مثلث به کار خود ادامه می دهد در بعضی از ماشین ها این عمل به صورت اتوماتیک و در بعضی ماشین توسط کاربر با کلیدی که روی دستگاه مهیا شده انجام می شود یعنی هنگام خاموش کردن نیازی به رعایت دو کلید نیست و با یک حرکت می توان دستگاه را خاموش کرد.

روش آماده کردن و تیز کردن اره :
پیش از تیز کردن ، دندانه های اره باید چپ و راست شود هدف از چپ و راست کردن اره عبارت است از:
۱- کم کردن اصطکاک بین تیغه اره و چوب که در نتیجه از داغ شدن تیغه و سوختگی سطح چوب و همچنین کندی سرعت برش جلوگیری می کند.
۲- مقدار چپ و راست تا نصف یا ضخامت دندانه می باشد.
۳- به این ترتیب خاک اره می تواند به راحتی از داخل کار خارج شده و ادامه برش امکان پذیر شود.

تیز کردن تیغه اره:
تیز کردن نوار اره به دو صورت دستی و ماشین اره تیز کنی انجام می گیرد تیز کردن اره بصورت سوهان سه پهلو با گوشه های نیم گرد و دیگری به وسیله دست انجام می‌گیرد.
تیز کردن نوار اره با ماشین تیز کنی می تواند توسط دستگاه سنگ سنباده انجام گیرد در این ماشین ها باید دقت نمود اره به طرز صحیح در داخل ماشین قرار گیرد و ماشین از عمق و زاویه سنگ به طور صحیح تنظیم شود که قسمت سینه و پشت دندانه بصورت صحیح تیز شود.
ماشین رنده برقی یا کف رند:
از این ماشین جهت رندیدن یک رو ویک نر و همچنین درز کردن چوبها استفاده می‌شود خطراتی که در این دستگاه وجود دارد مهم هستند مثلاً دست از سطح کار لغزیده و با میله که تیغه ها به آن وصل هستند تماس پیدا می کنند و خطر ایجاد می کنند. لذا قبل از هر کار باید به طور کامل از طرز کار ماشین آگاه شد و تا از درستی ابزار و صحت کار اطمینان حاصل نشده نمی توان با آن کار کرد.

قسمتهای مختلف ماشین رنده:
این ماشین تشکیل شده از دو صفحه که روی پایه های چدنی مستقر شده اند صفحه اول یا صفحه کارده معمولاً متحرک بوده و صفحه کارگیر می تواند ثابت باشد. البته صفحه کارده قابلیت تنظیم بالا و پایین دارد. بالا و پایین رفتن صفحه کارده برای پر تیغ کردن و کم تیغ رنده جهت پوشال برداری می باشد.
صفحه کارگیر تقریباً ثابت بوده که قطعه کار روی آن قرار گرفته و خارج می شود. مابین این دو صفحه غلتک یا میله رنده قرار گرفته روی غلتک شیارهایی وجود دارد که جای قرار گرفتن تیغه ها می باشد. تیغه ها داخل این شیارها توسط پیچ به تعداد ۴ الی ۵ عدد و پشت بند تیغ محکم و ثابت می گردد.
بستن تیغه در داخل شیار توسط پیچ ها به این ترتیب هست که ابتدا پیچ های مرکزی و سپس یک پیچ از چپ و یک پیچ ازراست محکم می گردد و در غیر اینصورت احتمال دارد تیغه بصورت شکمدار محکم شود.
نحوه انتقال حرکت از الکتروموتور به این دستگاه بصورت غیر مستقیم و توسط چرخ تسمه می باشد روی صفحه کار یک گونیای متحرک و قابل تنظیم قرار دارد.

ماشین های رنده جدید و مکانیسم عمل آنها:
در این ماشین ها حفاظ های ایمنی کاملتر و مجهز تر هستند و همچنین سرعت و دقت این دستگاه ها بیشتر است برای بالا بردن ایمنی، دقت و سرعت عمل سعی شده است تمامی مراحل کار توسط خود دستگاه و بدون دخالت دست انجام می گیرد. یکی از این دستگاههای جدید رنده چهار طرف رند می باشد.
در این ماشین برای رندیدن، چوب را روی صفحه دستگاه قرار می دهند سپس غلتک های پیش برنده کار باعث هدایت آن به سمت تیغه های دستگاه می شود چهار طرف چوبها رندیده و گونیا می شود و چوبها از انتهای دستگاه خارج می شود.
روش تنظیم صفحات ماشین رنده یا کف رند و ضخامت پوشال برداری مناسب:
صفحات ماشین رنده روی دو سطح مورّب قرار گرفته و چرخ یا اهرمی در زیر با به حرکت در آوردن صفحه ماشین به جلو یا عقب آن را بالا و یا پایین می برد.
هنگام میزان کردن صفحات به نکات زیر باید توجه کنیم:
صفحه کارگیر باید به طور دقیق با محیط گردش لبه تیغه برابر باشد و باید به اندازه ضخامت پوشال بالاتر از صفحه کارده قرار داشته باشد.
در اثر چرخش میله رنده از زیر چوب پوشال برداشته و سپس روی صفحه کارگیر قرار می گیرد به این ترتیب روی صفحه کارده چوب رنده نشده و روی صفحه کارگیر چوب رنده شده قرار گرفته است.
اگر صفحه کارگیر پایین تر از لبه تیغه قرار گرفته باشد انتهای چوب به طول ۳ الی ۴ میلی متر و به ضخامت اختلاف سطح صفحه کارگیر تا محیط دایره تیغه گودتر رندیده می شود.
اگر صفحه کارگیر بالاتر از مقدار مورد لزوم باشد یا کار به صفحه کارگیر، گیر می کند و یا سطح کار ناصاف می شود.

سرعت پیشروی کار:
هرگاه در یک ماشین سرعت پیش برد کار را تغییر دهیم گام رنده بر روی چوب تغییر خواهد کرد. هرچه سرعت پیش برد کار کمتر باشد فاصله گامها کمتر و سطح صاف تر می شود.

تعداد تیغه های رنده:
اگر بخواهیم پیش برد کار را در ماشین رنده زیاد کنیم و در عین حال همچنان سطح صاف داشته باشیم باید تعداد تیغه ها را در توپی زیاد کنیم. در سرعت پیش برد مساوی افزایش تعداد تیغه ها باعث کوچکتر شدن گام رنده و صاف تر شدن سطح خواهد شد.


تعداد صفحات : 33 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود