تحقیق پایگاه داده

Research database

دانلود تحقیق پایگاه داده

چکیده :

پایگاه داده مجموعه‌ای از داده‌های بهم مرتبط است که توسط برنامه‌ای که DBMS نامیده می‌شود، سازماندهی می‌شود. پایگاه داده‌ها اطلاعات مهمی را برای کاربراشان مهیا می‌کنند. بنابراین امنیت و حفاظت از آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. امنیت پایگاه داده‌ها به حفاظت اطلاعات و کنترل دسترسی کاربران توجه دارد. این مقاله به اصول امنیت و سیاستهای مهم دراین مورد و احتیاجات امنیتی سیستمها می‌پردازد. همچنین راههایی را برای کنترل دسترسی که از مهمترین احتیاجات هر سیستم پایگاه داده‌ای است، ارائه می‌کند.

دراین مقاله با معرفی چند زمینه پیشرفته مطالعاتی امروزی بعضی مشکلات حل نشده دراین زمینه را نیز به خوانند معرفی می‌کند.

مقدمه :

در طی سه دهه اخیر تعداد پایگاه داده‌های کامپیوتری افزایش بسیاری داشته است. حضور اینترنت به همراه توانائیهای شبکه، دسترسی به داده و اطلاعات را آسانتر کرده است. به عنوان مثال، کاربران امروزه می‌توانند به حجم بالایی از اطلاعات در فاصله زمانی بسیار کوتاهی دسترسی پیدا کنند. به همین نسبتی که ابزارها و تکنولوژی دسترسی و استفاده از اطلاعات توسعه می‌یابند، نیاز به حفاظت اطلاعات هم بوجود می‌آید. بسیاری دولتها و سازمانها صنعتی داده‌های مهم و طبقه بندی شده‌ای دارند که باید حفاظت شوند. سازمانهای بسیار دیگری هم مثل مؤسسات دانشگاهی نیز اطلاعات مهمی در مورد دانشجویان و کارمندانشان دارند. در نتیجه  تکنیکهایی برای حفاظت داده های ذخیره شده در سیستمهای مدیریت پایگاه داده،[۱] اولویت بالایی پیدا کرده‌اند.

در طول سه دهه اخیر، پیشرفتهای بسیاری در مورد امنیت پایگاه داده‌ها حاصل شده است. بسیاری از کارهای اولیه روی امنیت پایگاه داده‌های آماری انجام شد. در دهه ۷۰، همزمان با شروع تحقیقات روی پایگاه داده‌های رابطه‌ای، توجه مستقیماً به سمئله کنترل دسترسی[۲] بود و بیشتر از همه، کار روی مدلهای کنترل دسترسی احتیاطی[۳] شروع شد؛ ولی در واقع تا مطالعات نیروی هوایی در ۱۹۸۲، که تلاش وسیعی برای DBMSهای امن چند سطحی[۴] بود، کار مهمی انجام نشد.

در هزاره جدید با حضور تکنولوژیهای مثل کتابخانه‌های دیجیتال، شبکه گستره جهانی و سیستمهای محاسباتی اشتراکی، علاقه بسیاری به امنیت نه تنها در بین سازمانهای دولتی، بلکه بین سازمانهای اقتصادی هم وجود دارد. این مقاله مروری به پیشرفتها و محصولات در سیستمهای پایگاه داده‌ای امن در بر دو زمینه اجباری و احتیاطی دارد.

فهرست

پایگاه داده ۱
چکیده : ۱
مقدمه : ۲
۲ـ کنترل دسترسی (مفاهیم و سیاستها) : ۳
۲ـ۱ـ مفاهیم اساسی : ۳
۲ـ۲ـ سیاستهای کنترل دسترسی : ۵
۲ـ۲ـ۱ـ سیاستهای کنترل دستری احتیاطی : ۵
مجوزهای مثبت و منفی : ۶
مجوزهای قوی و ضعیف : ۶
۲ـ۲ـ۲ـ سیاستهای کنترل و دسترسی الزامی : ۶
۲ـ۳ـ سیاستهای سرپرستی : ۷
۳ـ سیستمها و مدلهای کنترل دسترسی احتیاطی : ۹
۳ـ۱ـ مدلهای اعطای مجوز برای DBMSهای رابطه‌ای : ۱۰
۳ـ۲ـ مدلهای اعطای مجوز برای DBMSهای شیئی گرا : ۱۰
۳ـ۲ـ۱ـ مدل Orion : 11
۳ـ۲ـ۲ـ مدل Iris : 12
۳ـ۳ـ مدلهای اعطای مجوز برای DBNSهای فعال : ۱۳
۳ـ۴ـ کنترل دسترسی احتیاطی در DBMSهای تجاری : ۱۴
۴ـ امنیت چندلایه در سیستمهای پایگتاه داده‌ای : ۱۶
۴ـ۱ـ مدل داده‌ای رابطه‌ای چند لایه : ۱۶
۴ـ۲ـ معماری : ۱۸
معماری Single-kernel 19
معماری Distributed 20
معماری Trusted-Subject 20
معماری Integrity-lock 20
معماری Extended-Kernel 20
۴ـ۳ـ محصولات تجاری : ۲۱
TRUDATA 21
Secure Sybase 21
Trusted Oracle 21
۵ـ زمینه‌های تحقیق : ۲۲
کتابخانه های دیجیتال : ۲۲
سیستمهای مدیریتی Work flow 23
شبکه جهانی WWW 23
۶ـ جمع بندی ۲۴
۷- مراجع ۲۵


فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 30

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط