صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما

مقاله موزه کاخ گلستان

مقاله موزه کاخ گلستان

در این مطلب از سایت وطن فایل دانلود مقاله موزه کاخ گلستان را به صورت فایل ورد و  قایل ویرایش برای شما کاربران گرامی گردآوری کرده ایم که دارای ۶ صفحه می باشد که بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله موزه کاخ گلستان برای شما نمایش داده خواهد شد و همچنین لینک دانلود مقاله مورد نظر برای شما ایمیل خواهد شد.

موزه کاخ گلستان
آدرس: میدان امام خمینی
مجموعه کاخ گلستان، یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران محل اقامت شاهان سلسله قاجار و از زیباترین و کهنترین بناهای پایتخت دویست ساله ایران می‌باشد. این بنا روزگاری همانند نگینی در میان این ارگ می‌درخشید.
سابقه تاریخی ارگ سلطنتی که محدوده مکانی تاریخی آن را در شمال خیابان و میدان امام خمینی (سپه) در سمت غرب خیابان خیام ، در شرق خیابان ناصرخسرو و در جنوب خیابان پانزده خرداد و میدان ارگ تشکیل می‌دهد، به صفویه باز می‌گردد.
شاه طهماسب اول صفوی (۹۳۰-۹۸۴) نخستین پادشاهی بود که در سفرهای خود به قصد زیارت مقبره حضرت عبدالعظیم دستور داد بارویی به طول یک فرسخ به دور قصبه تهران احداث شود. پس از او شاه عباس صفوی در قسمت شمالی حصار طهماسبی چهارباغ و چنارستانی احداث نمود که بعدها دیوار بلندی گرد آن بنا کرده و عمارات مقر سلطنتی را در داخل آن ساخته ، ارگ نامیدند.
در اواخر عهد صفوی تهران گاهی مقر موقت در بارشاهان صفوی قرار می گرفت و حتی شاه سلیمان (۱۰۷۷-۱۱۰۵) کاخی در این شهر برای خود بنا نهاد. ولی ا مروز اثر از بناهای دوره صفوی باقی نمانده است.
کهنترین بناهای موجود در مجموعه گلستان، ایوان تخت مرمر و خلوت کریمخانی متعلق به دوران کریمخان زند است . وی در نبردهای خود بر ضد محمد حسن خان قاجار در سال ۱۱۷۲ تهران را مرکز اردوکشی خود قرار داد وپس از پیروزی در این جنگ در دیوانخانه قدیم تهران که در زمان شاه سلیمان ساخته شده بود بار عام داد و با عنوان وکیل الرعایا حکومت ایران را در دست گرفت.
به فرمان او در تابستان همان سال حصار ارگ مجددا احیاء شد و یک دست حرمخانه و خلوتخانه و عمارت دارالحکومه در داخل آن بنا گردید و در تابستان سال بعد (۱۱۷۳) که اردوی خود را به چمن سلطانیه (زنجان) منتقل نمود، دستور داد یک دست عمارت خاصه و دوانخانه بزرگ به سبک ساسانی و باغی در جنب آن بنا نمایند.


تعداد صفحات : 6 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود