صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی  »  تحقیق فلسفه غیبت امام زمان (عج)

تحقیق فلسفه غیبت امام زمان (عج)

The research philosophy of occultation of Imam Mahdi (AS)

دانلود تحقیق فلسفه غیبت امام زمان (عج)

چکیده تحقیق :
در مورد امام زمان (عج) و وجود آن حضرت در روایات پیامبر (ص) و اهل بیت آن حضرت سخنان زیادی به میان آمده است چنانکه فرموده اند که ناگزیر برای حضرت غیبتی است بس طولانی که بسیاری از مردم در وجود آن تردید می کنند . همچنین در روایات فلسفه اصلی غیبت باز گو نشده ولی حکمت ها و فواید آن بیان شده است .
این مقاله در مورد غیبت و فلسفه غیبت امام زمان (عج) می باشند . ابتدا مقدمه ای ذکر شده است و سپس کلیات زندگانی و امامت حضرت مهدی (عج) شده است . در قسمت بعدی خلاصه ای از اعقتاد سایر ادیان به غیبت و اینکه موعودی می آید که منجی آدمیان از رنجها و آلام است بیان شده است . در قسمت مسائل مربوط به غیبت در مورد کلیات غیبت، روایات و احادیث در مورد غیبت امام زمان و کتابهایی که قبل از ولادت امام زمان در مورد غیبت نوشته است بحث شده است در قسمت بعدی در مورد غیبت های امام زمان (غیبت صغری و غیبت کبری ) و فلسفه غیبت صغری صحبت شده است .
درقسمت مهم این مقاله فلسفه غیبت مورد بررسی قرار گرفته است . فلسفه غیبت به روشنی مشخص نیست و آن جزء اسرار خداوند است اما حکمت های آن در برخی از روایات بیان شده است که بعضی از آنها به شرح فوق مورد بررسی قرار می گیرد:
آزمایش و امتحان (یعنی خداوند می خواهد به این وسیله بندگان خود را مورد امتحان قرار دهد) بیعت نکردن با ستمکاران (عدم سازش حضر مهدی با ظالمان ) حفاظت از جان‌، قدرشناسی ، آمادگی پذیرش ( آمادگی روانی ، آمادگی فرهنگی و صنعتی و آمادگی از حیث یک نیروی ضربتی انقلابی )
درقسمت پایانی این مقاله در مورد بعضی از حکمت های بیان شده بررس بعمل آمده است و منابع و متاخذ نیز در پایان بیان شده است .

مقدمه :
در زمینه غیبت و فلسفه آن مباحث بسیاری قابل مطرح است که در این تحقیق به برخی از آنها اشاره خواهد شد . البته در مورد مسائل مربوط به حضرت مهدی (عج) کتابها و مقالات بسیاری نوشته شده است و بحمدالله تمام مسائل بازگو شده است و این طور نیست که ما بخواهیم سخن تازه ای بگوییم بلکه غرض ماعر ارادت و اظهار نوکری به درگاه آن امام همام است .
چنانکه می دانیم غیبت امام زمان از هنگام ولادت آغاز شده است چرا که او مولوی نبود که هرکس بتواند او را ببیند بلکه تنها تعداد خاصی از شیعیان که مورد عنایت امام حسن عسگری (ع) بودند به رویت فرزند ارجمندش مفتخر شدند وگرنه عامه مردم حتی بسیاری از شیعیان از دیدن او محروم بودند و می گفتند امام حسن عسگری (ع) دارای فرزند نیست . امام نیز اصرار در پنهان داشتن آن مولود مقدس داشتند ولی بزرگان شیعه که می دانستند ائمه اطهار دوازده نفر هستند و دوازدهمین نفر فرزند امام حسن عسگری (ع) است با اینکه حضرت مهدی را نمی دیدند به وجود او اعتقاد داشتند . بسیاری از آنها حضرت را در ایام حیات پدرش دیده بودند .
اما فلسفه غیبت حضرت مهدی (ع) برای ما یک موضوع نامعلومی است . بعبارت دیگر ما نمی توانیم به کلیه علل و فلسفه غیبت آن حضرت پی ببریم . فلسفه غیبت آن حضرت کشف نمی شود مگر بعد از ظهور آن بزرگوار، به هر حال در این مقاله مسئله غیبت و فلسفه غیبت آن حضرت بیان خواهد شد .

فهــرست مـطالب
عنــوان                                                              صـفحه
چکیده تحقیق ……………………………………………………………  ۱
مقدمه ……………………………………………………………….           ۲
کلیات  ……………………………………………………………….          ۳
اعتقاد به غیبت در سایر ادیان    ……………………………………………۴
نظریه غیبت و مهدوی………………………………………………………۵
مسائل مربوط به غیبت………………………………………………………۶
غیبت های امام زمان (عج)………………………………………………… ۸
غیبت صغری ……………………………………………………………… .۸
غیبت کبری ………………………………………………………………   .۸
فلسفه غیبت   ……………………………………………………………….۹
حد غیبت کبری…………………………………………………………….۱۰
فلسفه غیبت  ……………………………………………………………….۱۰
آزمایش و امتحان …………………………………………………………. ۱۱
بیعت نکردن با ستمکاران …………… …………………………………….۱۱
حفاظت از جان …  ……………………………………………………….۱۱
قدرشناسی ……………………………………………………………  ….۱۲
آمادگی پذیرش ……  …………………………………………………….۱۲
آمادگی روانی …………………………………………………………….۱۳
آمادگی فرهنگی و صنعتی ……………  …………………………………۱۴
آمادگی از حیث یک نیروی ضربتی انقلابی …………… …………………۱۵
بررسی بعضی از حکمت های غیبت …………  …………………………۱۵
منابع و ماخذ ……………… …………………………………………….۱۷


تعداد صفحات : 20 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود