تحقیق فرانک اون گهری

Frank Gehry's research

دانلود تحقیق فرانک اون گهری

فرانک اون گهری
شروع فعالیت‌های حرفه‌ای گری با تشدید دگرگونی‌های سیاسی و اجتماعی مصادف شد امواجی که پس از ۱۹۶۸ فروپاشی و شکست ساختارهای پیشین را می‌طلبید نگرش تازه گهری صرفاً به احیای سیمای مجسمه‌ای و کشف پتانسیل‌های نهفته در آن محدود نمی‌گرد که در تحقیقات و مشاهدات عمیق‌تر به آفرینش بعدی جدید در زندگی اجتماعی انجامیده است شخصیتی که با آگاهی از معنای عدم پذیرش مکانیزم‌های شرطی شده‌ی دانش شخصی مترصد زایشی نو است
معمار در مواجهه با مقاومت شرایط بیرونی نخست از خانه شخصی‌اش آغاز می‌نماید اقدامی که چون آذرخشی ناپیدا می‌درخشد در ساخت و کاربرد مصالح جدید بابهره‌مندی از پسماندهای ‌شهری صنعتی را می‌گشاید با ایجاد تصاویر جدید پلاستیکی در راستای محو افسردگی از چهره‌های محیط زیست نهایتاً آثاری چون موزه گوگن‌هایم در بیل بائور می‌آفریند
جوهر هنر در شیوه معماری شهری کاملاً نمایان و تابان است
حرکت در طرح‌های شهری هم چون در آثار سبک‌های مدرن نقاشی و مجسمه‌سازی کوبیسم سورئالیسم اکسپرسیونیسم و فوتوریسم به مثابه‌ی بعد نتیجه موفقیت در ادامه و تکامل راهی را می‌رساند که مربیان فرزانه‌اش چون لوکوربوزیه و ترانی در اروپا و فرانک لوید رایت در آمریکا برگزیدند مسیری که با گذشت زمان به سبب خلاقیت همواره پررنگ‌تر می‌گردد
زندگی‌نامه
فرانک اون گهری متولد ۱۹۲۹ کانادا تورنتو می‌باشد ولی بعدها یعنی در سال ۱۹۵۴ به تابعیت ایالات متحده درآمد در سال ۱۹۶۲ استودیوی کارآمد معماری خود را تأسیس کرد اما شانزده سال پس از آن برای تحقیق و تجربه امری نو و متهورانه به گونه‌ای پیش‌بینی نشده از حرفه روزانه‌اش دست کشید بازتاب تحقیق فشرده‌ی وی چنان بود که ارائه‌ آن در نمایشگاه ویژه‌ی سال ۱۹۶۸ توجه بین‌المللی را جلب نمود ده‌ها طرح اجرائی انجام یافته در سواحل طرفین اقیانوس اطلس همراه تحسین فراوان اجتماعی که آرزوی هر معمار است از جمله اقدامات بعدی به شمار می‌آیند و نمونه‌های بارز آن‌ها را می‌توان در طرح‌های مرکز آمریکائی در پاریس موزه گوگن‌هایم در بیل بائو و تالار دیسنی در لس‌آنجلس مشاهده نمود هنر مجسمه‌ای را سامان بخشید و حتی فضاهای گود و برجسته را بیدار ساخت نوعی زیبایی که به توسعه گرداب وار اجتماعی توجه می‌دهد معماری از طریق فرم‌ها و بازگشت‌ها ساختار زندگی را می‌آفریند معماری گهری امروزه به جای سبک مغزی و بدبختی مار را در زیستن با هوشمندی به غنا روابط مناسب انگیزه‌های صحیح دموکراسی واقعی و عشق یاری می‌رساند آثار او برای دمیدن شادمانی و حیاتی تازه در تمامی معماری سودمند می‌باشد حضور گهری برای پرتوافشانی دوباره‌ی روشنایی به کشورهای دوردست و عقب نگه داشته شده امری اجتناب‌ناپذیر است
فرانک اون گهری در ۲۸ فوریه ۱۹۲۹ در تورنتو کانادا متولد شد نام مذهبی‌اش ابراهیم بود و محض خنده او را ماهی صدا می‌کردند بلافاصله پس از جنگ دوم جهانی کانادا را ترک کرد و با خانواده‌اش در لس‌آنجلس اقامت گزید آن هم نه در یک خانه ویلایی واقع در حومه سرسبز شهر که در مرکز شهری با تراکم جمعیت بالا و خطرناک در کالیفرنیا نام خانوادگی‌اش را از گلدبرگ تغییر داد و تا اندازه‌ای با محیط سینمائی درخشان هالیود آشنا گردید در سال ۱۹۵۲ در سن ۲۳ سالگی همچون اردکی در بیرون از اب است در این هنگام خانم آنیتا اسنایدر با درآمدی معمولی برای تأمین مخارج زندگی مستقل خویش با او آشنا گردید و ازدواج کرد در یافتن مسیری برای زیستن با فروتنی به کمک وی شتافت بدین طریق گمری توفیق یافت که در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی ثبت نام نمایدذ او هنر را انتخاب نمود سپس با تغییر رشته تحصیلی در سال ۱۹۵۴ در معماری فارغ‌التحصیل شد کمی بعد حین خدمت سربازی در جورجیا مقاله‌هایی را مطابق «الگوهای معمار معروف بنام رایت» طرح کرد آثار کوچکی را با استفاده از باقی‌مانده‌های ابزار ساده‌ای که طی دوران نوجوانی‌اش در مصالح فروشی پدربزرگش می‌فروخت به مرحله اجرا رسانید اینک همکاری با ویکتور گروئن [victor/gruen] را آزموده بود کسی که با ورود به لس‌آنجلس مشی خبرگانی از وین را چون شیندلر و نوتیرا تعقیب می‌کرد
گهری ۲۷ ساله پدر دو دختر در دانشکده‌ی طراحی‌ هاروارد ثبت نام می‌نماید با وجودی که دارای مدرک کارشناسی معتبر از دانشگاه‌ هاروارد است در بوستون [Boston] کار نمی‌یابد
او برای گذر از حالت سکون به همراه تمامی اعضای خانواده به پاریس نقل مکان می‌نماید برای یک سال نزد معمار آندره رموند [Andre/Remondet] کار می‌کند و مدتی را نیز در سفر می‌گذراند با آخرین ۲ اثر لوکوربوزیه آشنا می‌شود لاتورت ورون شام بازگشت او به لس‌آنجلس تحولی بزرگ به شمار می‌آید در سال ۱۹۶۲ یک دفتر معماری به نام خودش باز می‌کند کارهایش تقریباً بزودی قابل توجه و با کیفیت عالی می‌شوند ساختمان‌ها در شروع از مشخصه‌های کلیدی سبک معماری رایت برخوردارند کارهایش مورد استقبال گروه حرفه‌ای آمریکا واقع شد چنان که در سال ۱۹۷۴ در شمار اعضای AIA قرار گرفت
به موازات فعالیت در مقاله‌های کارفرمایان دولتی و خصوصی فرصت‌هایی نیز برای تهیه‌ی طرح‌های فضاهای نمایشگاهی و هندی به وجود آمد که به ۲ نمونه از طرح‌های دفتر کار محل سکونت برای هنرمندان اشاره کرد دانز یگر Danziger و دیویس Davis
در شروع سال ۷۰ با استفاده از کارتن فشرده مبل ساخت عملی که در آن هنگام فقط می‌توانست به حضور بستر درونی آزادی برای تجربه طراحی رادیکال دلالت نماید
مدتی کوتاه در مؤسسه معماری کالیفرنیای جنوبی [SCI] تدریس نمود جایی که در پراکندگی شهر منطقه‌ای لس‌انجلس دارای نیروی پیش برنده خواهد شد اما نقش استادی‌اش جنبه فرعی و موقتی دارد و قریحه‌های کفتاری او محسور کننده نیستند
با وجود جا افتادگی دفتر کارش که تعداد همکارانش به ۲۰ می‌رسد زندگی خصوصی‌اش چندان خوب نیست در سال ۱۹۷۶ در پی ده سال جدایی از آنیتا با برتا ایزابل ازدواج می‌کند و در سال ۱۹۷۸ اجرای خانه‌ای را که برای زندگی جدید تدارک دیده‌اند به پایان می‌رساند
خاطره‌اش زنده شد شایستگی خانه مزبور در بازگشت به گذشته‌ی پیش از یک قرن پیش است فراخوانی خانه سرخ که جوانی به نام وب [Webb] برای ویلیام موریس طراحی و اجرا کرد امری که به سوی شکوفایی به رهایی از درکارهای دستی بعد به برقراری ارتباط با صنعت و به کارکردگرایی باوهاوس ره خواهد یافت؛ در خانه‌ی برشمرده که در ناحیه ویلایی حومه شهر قرار دارد برای نخستین بار و به طور ریشه‌ای با جداسازی میان اشراف و مردم و فاصله فرهنگ امتیازمند و عام و تقسیم‌بندی طبقات فرهیخته‌ی تحصیل کرده و معمولی مبارزه می شود خلاقیت گهری در پنجاه سالگی برابر معادله‌ای «معماری نو=خانه‌ نو» را به اثبات رسانیده است

فهرست مطالب
مقدمه ۴
فرانک اون گهری ۴
حرکت در طرح‌های شهری هم چون در آثار سبک‌های مدرن نقاشی و مجسمه‌سازی فصل اول ۴
زندگی‌نامه ۵
زندگی‌نامه ۶
نظرات دیگران درباره او ۱۴
فصل دوم ۱۶
معماری گهری ۱۶
معماری گهری ۱۷
سبک معماری گهری ۱۸
معماری دیکانستراکشن ۱۹
روند طراحی و اجرا ۱۹
شکل‌ها و مصالح ۲۲
فصل سوم ۲۳
نمونه کارهای گهری ۲۳
موزه هوافضا ۲۴
هم عملکرد نظامی و هم عملکرد نمایشگاهی ۲۴
ساختمان چیت‌دی ۲۵
کافه تریای نست کانده ۲۶
درنئوزولهوف ۲۷
ساختمان بانک دی‌جی ۲۸
EMR مرکز ارتباطات و تکنولوژی ۲۹
مقاله موسیقی اکسپرنیس ۳۰
موزه هنر فدریک آر ویزمن در دانشگاه مینه‌سوتا ۳۱
موزه گوگنهایم بیلبائو ۳۲
ساختمان ناسیوناله ندرلندن ۳۳
پارک موسیقی میلینیوم _ پارک هزاره موسیقی ۳۴
سالن کنسرت والت دیسنی ۳۵
تندیس ماهی در ویلا اومپیا ۳۷
ویترا ۳۸
ساختمان اداری گروه دیزنی ۳۹
مرکز مطالعات مولکولی ونتز ۴۰
ساختمان پیتربی‌لویس ۴۱
ساختمان مرکز آمریکایی ۴۲
موزه کودکان بوستون ۱۹۹۱ ۴۳
فصل چهارم ۴۴
سخنان گهری ۴۴
سخنان گهری ۴۵
فصل پنجم ۴۶
در پایان ۴۶
در پایان ۴۷


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 48

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط