صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » فنی و مهندسی  »  تحقیق سیگنال دیجیتال

تحقیق سیگنال دیجیتال

دانلود تحقیق سیگنال دیجیتال

سیگنال دیجیتال
در سیگنال دیجیتال، یک گیت منطقی روی یک یا دو ورودی منطقی عملیات منطقی انجام می دهد و سرانجام یک خروجی منطقی را تولید می کند.این منطق معمولا طبق منطق بولین است که به طور مشترک در تمام مدار های دیجیتالی یافت می شود.گیت های منطقی عمدتا از قطعات الکترونیکی مانند دیود ها و ترانزیستور ها تشکیل می شوند ، ولی می توانند از قطعات الکترومغناطیسی مانند رله ها ، قطعات اپتیکال یا حتی مکانیکی ساخته شوند.

انواع گیت ها
سطوح منطقی :
یک ورودی یا خروجی منطقی بولین فقط یک از دو حالت منطقی را قبول می کند.این دو سطح در هر مطلبی نام خاص خود را دارند از جمله : خاموش / روشن – بالا (H) / پایین (L) – یک / صفر – درست (T) / غلط (F) – مثبت / منفی – مثبت / زمین – مدار باز / مدار بسته – YES / NO.
بنا به قرارداد ، در این متن از ۱ و ۰ استفاده خواهیم کرد.

گیت های منطقی :
یک گیت منطقی روی یک یا دو ورودی منطقی عملیات منطقی انجام می دهد و سرانجام یک خروجی منطقی را تولید می کند.به دلیل اینکه خروجی هر گیت یکی از سطوح منطقی است پس می توان آن خروجی را به ورودی گیت(های)دیگری متصل نمود.بدیهی است که نمی توان دو خروجی را با هم به یک ورودی متصل نمود چرا که در این صورت سطوح ولتاژی به وجود خواهد آمد که خارج از محدوده منطقی خواهد بود.در الکترونیک به این کار اتصال کوتاه می گویند.
در منطق الکترونیک ، هر سطح منطقی نماینده ولتاژ معینی است (که این ولتاژ به نوع منطقی که استفاده می شود بستگی دارد).هر گیتی برای تولید ولتاژ مناسب به منبع تغذیه نیاز دارد.در بموک دیاگرام مدار های منطقی منبع تغذیه نمایش داده نمی شود، ولی در شماتیک کامل اتصالات منبع ضروری است.

شرح :
راحت ترین نوع منطق در الکترونیک ، منطق دیود است. این منطق در ساخت گیت های AND و OR به کار می رود، ولی این منطق کامل نیست . پس برای ساخت یک سیستم منطقی کامل باید از ترانزیستور استفاده شود.در واقع عمده ترین خانواده گیت ها آنهایی هستند که در آن ها از ترانزیستور استفاده می شود که آن ها به resistor-transistor logic (RTL) معروف اند.علی رغم منطق گیت های دیودی ، می توان با گیت های RTL توابع پیچیده نامحدودی را تولید کرد.این گیت ها در مدارات مجتمع قدیمی استفاده می شدند.برای دست یابی به سرعت بیشتر  مقاومت های (resistors) موجود در گیت های RTL با دیود عوض شدند ، با این حساب نام آن ها به DTL تغییر می یابد.پس از آن فهمیده شد که یک ترانزیستور می تواند در یک مدار به جای دو دیود کار کند آن هم با اشغال مکانی به اندازه یک دیود پس خیلی زود دیود های گیت های DTL با ترانزیستود عوض شدند و به TTL (transistor-transistor logic) تغییر نام یافتند.در انواع دیگر تراشه ها ، برای کاهش اندازه و مصرف ترانزیستور های دوقطبی نیز با ترانزیستور های اثر میدانی (field-effect transisitors or MOSFET) تعویض شدند ، در نتیجه منطق CMOS (complementary metal-oxide semiconductor Logic) را به وجودآمد.


تعداد صفحات : 11 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود





هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,