صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما

تحقیق دین مسیحیت

دانلود تحقیق و مقاله رشته فلسفه با عنوان دانلود تحقیق دین مسیحیت در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۱۶ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

تحقیق دین مسیحیت

ارمنستان اولین کشور مسیحی
مسلماً سال ۲۰۰۱ در تاریخ ارمنستان از ارزش ویژه ای برخوردار است، چرا که یک هزار و هفتصد سال از پذیرش رسمی دین مسیحیت در این کشور می گذرد و این امر همواره باعث فخر و مباهات ارمنیان سراسر گیتی است که ملت ارمنی در تاریخ اولین ملتی است که مسیحیت را در سال ۳۰۱ میلادی بعنوان دین رسمی کشور برگزیده است. بدون شک سال ۳۰۱ میلادی سبب تحول و دگرگونی عظیمی در سرنوشت ارمنستان گردید، بطوریکه اگر ارامنه به مسیحیت، گرایش نمی یافتند چه بسا تاریخ سرنوشت دیگری را برای این ملت رقم می زد. بعنوان نمونه ابداع الفبای زبان ارمنی در سال ۴۰۶ میلادی توسط مسروپ ماشتوس ثمره گرایش به دین جدید و تلاش در راه اشاعه آن در اقصی نقاط ارمنستان بوده است.
لازم به ذکر است که مسیحیت برای اولین بار توسط تاده ئوس (طاطاووس) و بارتوقیمئوس مقدس، دو حواری حضرت مسیح (ع) به ارمنستان آورده شد. به همین علت است که کلیسای ارمنی ، کلیسای حواری یا کلیسای مرسلی خوانده می شود، ولی بایستی یادآور شد که هرگز این نامگذاری تضعیف نقش گریگور لوساوریچ (گریگور روشنگر) در پایه ریزی و اشاعه مسیحیت در ارمنستان نیست بلکه لقب لوساوریچ خود بیانگر ارزش و احترام والایی است که ارمنیان برای او قائل هستند.
گریگور فرزند آناک از خاندان ایرانی پارت بود که پس از کشته شدن پدرش، توسط دایه خود به بیزانس برده شد و بدین ترتیب در محیطی مسیحی رشد، تعلیم و تربیت یافت و در آنجا همسری مسیحی به نام مریم اختیار کرد که حاصل این ازدواج دو فرزند بود. بعد از مدتی گریگور و مریم بنا به توافق طرفین از هم جدا شدند که هر یک بصورت مستقل به ترویج دین مسیح بپردازند. مریم وارد دیرشد و گریگورهمراه تیرداد سوم پسر خسرو پادشاه ارمنستان که همراه خواهرش خسرودخت در بیزانس بسر می برد، پس از مرگ خسرو، به قصد تصاحب تاج و تخت پدر به ارمنستان آمد. تیرداد پس از غلبه بر پادشاه ساسانی و تصرف ارمنستان، روزی همراه ملازمان خود از معبد آناهید دیدار کرد تا به اتفاق همراهان قوچ هایی قربانی کنند. وقتی نوبت گریگور رسید او از این کار امتناع ورزید و ابراز داشت که هیچگاه برای خدای سنگی قربانی نمی کند، چرا که معتقد به خدای یگانه است و بدین ترتیب سبب خشم پادشاه شد. بدستور پادشاه گریگور را بعد از شکنجه های فراوان به سیاه چال آرتاشات که ((خورویراپ)) نامیده می شود، انداختند.
سالها بعد، تعدادی از راهبه های مسیحی که از آزار و اذیت رومیان بستوه آمده بودند،غافل از سرنوشت دردناکی که انتظارشان را می کشید به ارمنستان پناه آوردند که به دستور تیرداد سوم به شکل فجیعی بقتل رسیدند. براساس شواهد تاریخی تیرداد پس از این ماجرا از لحاظ روحی و جسمی به شدت بیمار شد بطوریکه اطباء از درمان او عاجز ماندند. خسرودخت خواهر پادشاه شبی در خواب دید که فقط زندانی سیاه چال قادر به درمان پادشاه است. بدین صورت گریگور پس از چهارده سال از سیاه چال رهایی یافت و پادشاه را شفا داد. این اتفاق سبب شد که پادشاه و اطرافیانش به مسیحیت گرایش یابند و اینگونه در سال ۳۰۱ پس از میلاد به فرمان تیرداد، مسیحیت بعنوان دین رسمی کشور ارمنستان اعلام گردید. شایان ذکر است که به موجب نقش بنیادین گریگور در اشاعه و ترویج مسیحیت در اقصی نقاط ارمنستان، نام فرقه دینی ارمنیان (گریگوری) خوانده می شود.


تعداد صفحات : 16 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود