صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » فنی و مهندسی » عمران  »  تحقیق در مورد طراحی در و پنجره برای کاهش اتلاف انرژی

تحقیق در مورد طراحی در و پنجره برای کاهش اتلاف انرژی

دانلود تحقیق و مقالات رشته عمران و معماری با عنوان دانلود تحقیق در مورد طراحی در و پنجره برای کاهش اتلاف انرژی در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۱۶ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.


طراحی در و پنجره برای کاهش اتلاف انرژی
در و پنجره : یکی از مهمترین بخشهایی که آلومینیوم در آن بکار می‌رود ساخت پنجره و قاب می‌باشد . با توجه به انعطاف‌پذیری و نمای زیبای آلومینیوم ،در و پنجره‌های آلومینیومی در جهان طی دهه‌های اخیر پیشرفت چشمگیری کرده است . از آنجا که بیشترین اتلاف انرژی در ساختمان از طریق در و پنجره‌ها اتفاق می‌افتد (حدود ۴۰% از اتلاف انرژی ساختمان از طریق پنجره‌ها صورت می‌گیرد) همچنین در راستای نیل به اهدافی چون عایق سازی در برابر صدا و آلودگیهای صوتی ، جلوگیری از نفوذ گردو غبار و آلودگیهای محیط زیست و . . . صنعت در و پنجره‌سازی به تکنولوژیهای جدید روی آورده است و کارشناسان به طراحی‌های ویژه و خاصی در این زمینه دست یافته‌اند .
در صورتیکه در زمستان به قاب پنجره و یا شیشه آن دست بزنید خواهید دید که سرد است و این تبادل حرارتی بین قاب و پنجره و شیشه با فضای بیرون است . برای رفع این مشکل با استفاده از شیشه‌های ۲ جداره تبادل حرارتی از طریق شیشه به حداقل ممکن خواهد رسید . برای کاهش تبادل حرارتی از طریق پنجره ،استفاده از نوعی قاب آلومینیومی با عایق حرارتی که به گرمابند (Thermal Break) معروف است توصیه می‌شود . از آنجا که بحث بهینه سازی مصرف سوخت درساختمان ، در کشورمان می‌رود تا جایگاه واقعی خویش را پیدا کند و با توجه به آنکه اتلاف انرژی از طریق پنجره‌ها (شیشه‌ یا قاب پنجره) حدود ۴۰% کل اتلاف انرژی ساختمان را شامل می‌شود جهت آشنایی بیشتر با تکنولوژی شیشه‌های ۲ جداره و سیستم ترمال‌بریک به هریک از این دو نوع تکنولوژی اشاره می‌شود :

D-1-1) سیستم دو جداره :
عبور انرژی و تبادل حرارتی بین داخل و خارج ساختمان از پنجره به طریق زیر صورت می‌گیرد .
۱ . بدست آوردن و یا از دست دادن انرژی غیر خورشیدی بصورتهای رسنایی و جابجایی
۲ . بدست آوردن گرمای خورشید بصورت تشعشع
جریان حرارت غیر خورشیدی از پنجره نتیجه اختلاف دمای میان محیط داخل و خارج می‌باشد . در فصول سرد پنجره‌ها گرما را از داخل به بیرون داده و در فصول گرم نیز گرما را از بیرون به داخل ساختمان وارد می‌نمایند .
برای مقایسه مواد مختلف از جهت میزان انتقال حرارتی از فاکتور U استفاده می‌شود .
فاکتورU اندازه سرعت جریان حرارت غیر خورشیدی از یک پنجره و یا نورگیر می‌باشد . هر چه این فاکتور بیشتر باشد نشانگر میزان بیشتر جریان حرارتی است . فاکتور U به مصرف‌کننده این امکان را می‌دهد که میزان عایق‌بودن انواع پنجره‌ها و نورگیرها را با یکدیگر مقایسه کند و واحد آن Btu/hr-sq…ft.f می‌باشد .
استفاده از شیشه دو جداره باعث کاهش قابل توجهی در مقدار فاکتور Uمی‌شود .
شیشه دوجداره دو ورق شیشه است که توسط یک فاصل (اسپیسر) در دور تا دور آن از هم جدا شده‌اند و این فاصله‌ها با مواد درزگیر به شیشه می‌چسبند . خواص اصلی دو جداره بدلیل وجود همین فاصله بین دو شیشه است ، بین دو شیشه از هوا یا گاز مخصوص (مانند آرگون ، گزنون، و یا مخلوطی از آنها) پر شده است .
میله جداکننده از جنس آلومینیوم و با ضخامتهای متفاوت است که دورن آن با ماده رطوبت‌گیر (عامل خشک کننده) پر می‌گردد که این ماده سبب جذب رطوبت هوای ما بین دو شیشه می‌گردد .
شیشه‌های دو جداره می‌توانند بصورت ترکیبی از انواع شیشه‌های مختلف نظیر شیشه ساده، رنگی ، رفلکس ، لمینت ، سکوریت و مات تهیه شوند که نوع شیشه خود می‌تواند عامل بسیار مهمی در کاهش میزان اتلاف انرژی باشد . به عنوان مثال شیشه‌های با پوشش Low-e باعث کاهش قابل ملاحظه‌ای در مقوله فاکتور U می‌شوند .
ویژگیهای اصلی شیشه های دو جداره عبارتند از : کاهش اتلاف انرژی حرارتی و نم‌زدگی شیشه ، عایق صوتی و کاهش سر و صدا وایمنی بیشتر .
شیشه‌های دو جداره در زمستان حرارت را نگه داشته و در تابستان از ورود گرما به درون جلوگیری می‌کنند در نتیجه باعث بهبود تجهیزات گرمایش و سرمایش ساختمان می‌شوند . این شیشه‌ها باعث کاهش نفوذ صوت می‌شوند و از نم‌زدگی شیشه‌ بعلت گرمتر بودن لایه درون شیشه دو جداره جلوگیری می‌کند . شیشه‌های دو جداره با گرم و مطبوع نگه داشتن محیط ، فضای ساختمان را برای زندگی و انجام کار مساعد می‌سازند .
با استفاده از هر متر مربع شیشه دو جداره با قاب استاندارد می‌توان در سال به میزان ۴۰مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی نمود و هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش داد . در صورت شکستن ورق بیرونی شیشه دو جداره ممکن است ورق داخلی نشکند و احتمال ریزش و خطرات بعدی به حداقل می‌رسد . بنابراین استفاده از این نوع شیشه می‌تواند باعث افزایش ایمنی ساختمان گردد . اگر فاصله بین دوشیشه ۱۵-۱۲ میلیمتر باشد بهترین کارآیی شیشه دوجداره را می‌توان کسب کرد ضمن آنکه با استفاده از این نوع شیشه نفوذ صدا را تا ۴۵ دسی‌بل می‌توان کم کرد و در نتیجه در خیابانها و مکانهای شلوغ می‌توان از محیطی آرام و ساکت برخوردار گشت .


تعداد صفحات : 16 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود