صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم پایه » شیمی  »  تحقیق در مورد حبابزدائی از مذاب شیشه

تحقیق در مورد حبابزدائی از مذاب شیشه

تحقیق در مورد حبابزدائی از مذاب شیشه
مقدمه:
اگر حبابهای گازی و ذرات سیلیکاتی ذوب نشده در مذاب باقیمانده باشد کیفیت محصولات شیشه افت می‎کند. لذا هر چه عیوب ناشی از وجود حبابها در محصولات شیشه کمتر باشد، بهتر است. برای مثال حضور ۶ حباب در هر تن شیشه تلویزیون موجب به هدر رفتن ۱۰ درصد محصولات نهائی می‎گردد و این‎گونه عیوب در خیلی از موارد دیگر مثل شیشه اتومبیل، ساختمان، ظروف و غیره می‎تواند اثرات خیلی زیان‎آور اقتصادی داشته باشد، لذا عمل حباب‎زدائی یکی از اساسی‎ترین کارها در صنعت تولید شیشه می‎باشد.

حرارت در کوره‎های ذوب شیشه به صورت تابشی از بالای محفظه مذاب تأمین می‎گردد، اگر حبابها بالا بیایند و در سطح مذاب جمع شوند، تشکیل لایه‎ای کف حبابی روی سطح مذاب می‎دهند و باعث جلوگیری از انتقال حرارت تابشی به عمق مذاب می‎شوند و اثرات خیلی مخربی در این حالت در راندمان انرژی، کیفیت شیشه، توید، انتشار آلودگی موجب می‎شوند.

طی پروسه ساخت شیشه، بچ ترکیبی شیشه وارد کوره مذاب شده و در آن جا به سبب مشعلهای حرارتی تمامی ترکیبات شیشه ذوب، و در اثر جریانات کنوکسیونی عمل یکنواختی مذاب انجام می‎گیرد. عمل ذوب مواد خام شیشه یک پروسه فیزیکوشیمیائی خیلی پیچیده‎ای است که شامل تعداد زیادی از واکنش‎های شیمیائی و تبدیلات فازی در محدوده دمائی ۸۰۰ الی ۱۲۰۰ می‎شود. برای مثال در تهیه شیشه و ظروفی واکنش‎های شیمیائی پایه‎ای زیر در بچ حاوی سیلیس، کربنات سدیم و کربنات کلسیم انجام می‎گیرد.


تعداد صفحات : 38 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود