صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » دانلود رایگان  »  تحقیق درباره نحوه طراحی فضای بازی ها برای کودکان

تحقیق درباره نحوه طراحی فضای بازی ها برای کودکان


دانلود تحقیق و مقاله رایگان با عنوان تحقیق درباره نحوه طراحی فضای بازی ها برای کودکان

تحقیق درباره نحوه طراحی فضای بازی ها برای کودکان

چرا فضاهاي بازي  برای کودکان مورد نيازند؟

فضاهاي بازي، نيازهاي مربوط به رشد بچه ها را در تمام زمينه ها تامين مي كنند:

1- رشد فيزيكي کودکان :

بچه ها از طريق بازيهاي فعال و پر تحرك رشد مي كنند:

– مهارتهاي فيزيكي – همكاري متقابل و هماهنگي اندامها

– مهارت هاي ورزشي – نرمي و ظرافت حركات

كاربرد نيروي بدني و عضلاني

– مهارتهاي ايمني و حفاظت – استقامت و پايداري

2- رشد ادراكي کودکان با بازی

بچه ها مي آموزند:

– درباره اندازه و حجم اجسام، مراقبت و نگاهداري، از طريق فعاليت هايي نظير شن بازي.

– در مورد وزن و جاذبه زمين، از طريق فعاليتهايي مانند پرت كردن، بالا بردن يا افتادن.

– دسته ها و پيايند هايي كه نظم و ترتيب و شمارش را بوجود مي آورند، از طريق فعاليت هايي مانند بالا رفتن از پله ها.

– درباره زمان و فضا، با فعاليتهايي نظيردويدن.

– بهره گيري از حضورذهن، تخيل، منطق و مهارت هاي حل مسائل از طريق انواع بازي ها.

3- رشد اجتماعي کودکان

در بازيهاي گروهي، بچه ها مي آموزند:

– اسباب بازي ها را قسمت كنند.

– با موقعيت هاي نا مساعد كنار آيند.

– به ديگران اعتماد كنند و آنها را بپذيرند.

– ديگران را در شادي بازي سهيم كنند.

كودكان ازطريق بازيهاي تحت نظارت و كنترول شونده مي آموزند

كه:

– جهت ها را دنبال كنند.

– با دوستان و بزرگسالان ارتباط برقرار كنند.

مسئوليت هاي فردي و جمعي را بپذيرند.

4- رشد هيجاني کودکان

با بازي هاي پر تحرك، كودكان رشد كرده و فرارمي گيرند:

-خود آموزي و رضايت شخصي

– اعتماد به نفس و پذيرش خود

– احساس ماجراجويي، هنر برد باري، هوشياري و كنترول نفس.

بازيهاي خود انگيز در بچه ها رشد مي دهند:

-حس آزادي

– قدرت دفاع از حقوق فردي

– توانايي مهار كردن پرخاشگري

بازيهاي ساختاري در بچه ها پرورش مي دهند:

– دقت و استقامت بيشتر

تركيب متنوعي از چهار زمينه رشد، بازي، شكل مي گيرد. به همين دليل، طراحي خوب و تنظيم شايسته فضاهاي بازي، امكانات متفاوتي رابراي بچه ها بوجود مي آورد.

فضاهاي بازي به بچه ها كمك مي كنند تا با شرايط زندگي خود سازگار شوند

فضاي بازي، به خصوص در جاهايي كه وقوع تغييرات از جهات مختلف، مستقيماً بر وضعيت بچه ها تاثير گذاشته است، مورد نياز باشد. اين تغييرات عبارتند از:

1- تغييرات اجتماعي در کودکان

– كاهش واحدهاي گسترده در اثر مهاجرت به شهرها.

– كاهش مراقبت پدر بزرگ و مادر بزرگ از فرزندان، در نتيجه تغيير ساختار خانواده و شكل گيري خانواده هاي هسته اي.

– رشد فرهنگي كه به وجود يك يا دو فرزند را درخانواده و به فاصله كم باعث مي گردد در چنين حالتي بچه بزرگتر آنقدر بزرگ نيست كه بتواند بچه كوچكتر را نگهداري كند.

– تراكم مناطق شهري – عدم وجود فضاي مناسب براي بازي، در فضاهاي داخلي و خارجي .

2- تغييرات اقتصادي

– افزايش تعداد خانوارهايي كه والدين هر دو كار مي كنند.

3- حالت هاي خاص

– آپارتمان نشين ها

– مراكز مهاجران پناهنده

– محله هاي پر جمعيت

– بيمارستان ها

– مناطق شهري پر جمعيت

همگي محله هايي هستند كه بچه ها نياز به مكان بازي دارند، كه دور از خطر باشد و مزاحم ساير فعاليت ها نگردد.

مشخصات فضاهاي بازي كه باعث رشد مي شوند

– وسيله هاي بازي گروه بندي مي شوند تا مجموعه حركت ها را شكل دهند كه از يكي به ديگري پيشروي مي كند.

– شرايط رشد فردي را براي بچه بوجود مي آورند واين امر از طريق ايجاد فرصت هايي كه باعث همكاري متقابل بين بچه ها مي گردد، انجام مي شود.

– انگيزه هاي خود بخودي بچه ها واحساس رقابت و توانايي آنها، مختل نگردد.

– وجود دسترسي آسان به كلاس.

– زمين بازي بزرگ و متنوع باشد، امكان انتخاب وسائل وجود داشته باشد.

– وجود راهنمايي نزديك ازطرف مربيان در مورد نحوه استفاده از وسائل بازي.

– وسائل بازي جالب توجه براي سنين مختلف، در گروههاي مختلف ارائه مي گردد.

– هيجان هاي مختلف را از طريق شكل ها، رنگ ها و مواد مختلف بوجودآورد.

– وسائل بازي فعال را با نوع ساده آن تلفيق نمايد. مانند يك خانه بازي، سكو يا گوشه اي براي مخفي شدن.

– از ترافيك، توالت و… دور است.

– اندازه وسيله بازي متناسب با سن بچه باشد.

– ايمني بدون نظارت مداوم بزرگتر ها ميسر باشد.

– ايجاد يك رشته فعاليت هاي آموزشي متوالي، مناسب براي سنين مختلف، طراحي مناسبي را بوجود مي آورد.

– مواجه شدن خود بچه با وسائل و انتخاب آنها را ميسر مي سازد.

– انبار متناسب با تعداد بچه ها باشد، نزديك به فضاي بازي باشد، استفاده از آسان و تميز نگه داشتن آن ساده باشد، درچنين شرايطي خود بچه ها به امور كمك مي كنند.

مشخصات وسائل بازي خوب برای کودکان

مشخصات Educa Tional پرورشي بازي

-تفاوتي بين اسباب بازي ها و سرگرمي هاي پسرها و دخترها نيست.

– يك اسباب بازي خوب بايد سخنت و بادوام باشد زيرا بچه ها براي آشنايي با وسايل بازي نياز به وقت و استفاده زياد از وسايل دارند.

-طوري تهيهگردد كه تغييرتريجي را امكان پذير سازد.

– ماهيچه هاي بزرگ و كوچك را تقويت نمايد.

فكر بچه ها را به كار اندازد.

-تخيل بچه ها را فعال نمايد.

همكاري متقابل بين بچه ها را تقويت نمايد.

مشخصات طراحي

– كاربرد آن از قبل معين نشده و يا محدود به مواردقبلي نشود.

– كاربرد هاي مختلف داشته باشد.

– قابل اطمينان باشد.

– بر اساس وزن بچه باشد.

– از موارد ومصالح مختلف ساخته شدهباشد (چوب، لاستيك، فلز، طناب، شن و…) تا حس لامسه آنها را تحريك كند.

– در حد دسيع تهيه گردد.

– انعطاف پذيري – با شرايط جديد تجديد نظر شود مانند تغييرات مصلحتي و يا تغييرات رشد بچه ها.

ويژگي هاي ساختاري

-سوراخهاي مناسب براي پيچ و مهره ها ايجاد شود و از چوب هاي تخته بندي شده، تراشه شده و فلزآلات سخت استفاده كنيد. آنها را كاملاً ايمن در زمين فرو كنيد.

– اطمينان حاصل كنيد كه كار مي كنند (دربها، كشوي كمدها و چرخ ها گير نمي كنند).

-جنبه هاي اقتصادي در مدت طولاني در نظر گرفته شود. (لولاها، غلتك، صنلي هاو دستگيره ها از نوع صنعتي هستند ويا مشابه حالت اصلي مي‌باشند و اصلي مي باشندو استفاده زياد را ميسر مي سازند).