صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » دانلود رایگان  »  تحقیق درباره اینترنت

تحقیق درباره اینترنت


دانلود تحقیق و مقاله رایگان با عنوان تحقیق درباره اینترنت
پـيـشـگفتـــــــــار

با پيشرفت فن آوري و افزايش توان بشر در مهار كردن نيروي فوق العاده اي كه در رويايي با قوانين طبيعت با آن مواجه مي‌شود نسل جديد را بيش از گذشته ملزم به فراگيري علوم و فنون روز نموده است. بشر از دير باز به دلايل مختلف نياز به برقراري ارتباط با همنوعان خويش داشته است. از جمله دلايلي كه براي برقراري ارتباط با ديگران در خود سراغ داريم،‌ نيازي است كه گاها براي خروج از عالم تنهايي و يافتن يك همنوع براي تبادل اميال و آرزوهاي دروني به سراغمان مي‌آيد. البته مي‌توان گفت تمامي جنبه‌هاي زندگي بشر به نوعي با برقراري ارتباط با ديگران عجين شده است. از آنجا كه با برقراري ارتباط با ديگران مي‌توان به اطلاعات دسترسي پيدا نمود و مشخصا براي يافتن روشهاي تهيه ادامه اعمال حياتي مختلف به اطلاعات نياز داريم،‌ مي‌توان گفت مهمترين ركن و پايه اساسي زندگي بشر برقراري ارتباط با طبيعت و از جمله برقراري ارتباط با همنوعان خويش است.

فـصـــل اول :

مفاهيم پايه‌اي اينترنت و وب

شبكه چيست ؟

به زباني ساده مي‌توان گفت كه : شبكه (network) از مرتبط ساختن دو يا چند كامپيوتر با بكديگر به وجود مي‌آيد. فكر اوليه مرتبط ساختن كامپيوترها به يكديگر به سالها قبل بر مي‌گردد ولي هم اكنون استفاده از شبكه و كاربردهاي آن ابعادي بسيار گسترده يافته است.

به هر حال كامپيوتر مستقل در شبكه،‌گره (node) مي‌گويند. گره شبكه مي‌تواند يك كامپيوتر شخصي (P.C) و يا يك كامپيوتر بسيار بزرگ باشد.
شبكه‌ها به سه دسته كلي و عمومي تقسيم مي‌شوند :
الف )‌ شبكه هاي محلي LAN ( Local Area Network)
ب )‌ شبكه هاي شهري MAN ( Metropolitan Area Network)
ج )‌ شبكه هاي گسترده WAN ( Wide Area Network)

شبكه‌هاي ذكر شده در هر رده‌اي كه باشند، مي‌توانند ضمن حفظ هويت خود به يكديگر نيز متصل شوند كه به اين نوع ارتباط تركيب شبكه‌ها ( Internetworking ) گفته مي‌شود.

براي تبادل اطلاعات بين شبكه‌هاي مختلف كه احيانا هر يك از آنها قراردادها و ساختارهاي متفاوتي دارند، در دو طرف كامپيوترهايي قرار مي‌گيرند كه وظيفه ترجمه مبادلات را بر عهده دارند به اين قبيل كامپيوترها دروازه ( Gateway ) مي‌گويند.

اگر چه عمده‌ترين نوع شبه‌ها سه مورد عنوان شده در فوق مي‌باشند، ولي دو نوع ديگر از شبكه نيز وجود دارند كه به يكي از آنها خيلي كوچك است. ( Tiny Area Network ) TAN و به ديگري ( Compus Area Network ) گفته مي‌شود.

اينترنت چيست ؟

اكنون كه كلياتي از شبكه‌هاي كامپيوتري را فرا گرفتيم جا دارد تـا بـه خــود اينترنت بپردازيم.

اينترنت اتصالي جهاني كامپيوترها و شبكه‌هاي كامپيوتري به يكديگر است به عبارت ديگر اينترنت شبكه استاني مي‌باشد.
در جايي خواندم كه اينترنت را با اختراع چاپ مقايسه مي‌كرد و در جايي ديگر از اينترنت بعنوان بزرگترين و مهمترين موفقيت بشر در تاريخ ياد شده است. من فكر مي‌كنم جملات فوق اغراق آمير نيستند، هم اكنون ما بشريت با پديده‌اي روبه‌رو هستيم كه ميلونها انسان به وسيله ميلونها كامپيوتر با يكديگر در تماس هستند و در عين حال كليه منابع و اطلاعات و دانش خود را به اشتراك گذاشته‌اند. تصور كنيد اينترنت امكاني است بسيار بسيار وسيع كه هر شخص بسته به علاقه و هدف خود مي‌تواند از اين منبع عظيم بزرگترين استفاده‌ها را در كمترين زمان داشته باشد

از جـمـلـه :

ـ مي‌توان اطلاعات را با سرعت زياد رد و بدل نمود.
ـ‌ مي‌توان از اطلاعات جهاني در شكل‌هاي مختلف استفاده كرد.
ـ مي‌توان در موضوعات مختلف با افراد كارشناس تبادل نظر نمود.
ـ مي‌توان به آرشيوهاي اطلاعاتي دانشگاهها، مراكز دولتي و غير دولتي دسترسي داشت.

تـاريـخچه اينترنت :

اولين رگه‌هاي حيات اينترنت را مي‌توان از سال 1950 ميلادي رديابي كرد. در اين سالها شوروي سابق اسپوت نيك (Sputink) را به فضا پرتاب كرد و درست در همين موقع بود كه آمريكا به فكر تاسيس آژانسي به نـام آريا ؟ افتاد تا مقاله‌هاي فضايي خود را به دقت دنبال نمايد.

براي دركي بهتر از چگونگي شكل گيري اينترنت مروري سريع از فرازهاي مهم آن ما را ياري خواهد نمود.

آژانس ARPA در سال 1966 به ارپانت (ARPANET) تغيير نام داد.
اولين ارتباط جهاني با آرپانت در سال 1973 از طريق لندن برقرار گرديد و در سال 1976 E_mail بوسيله ملكه انگلستان به آمريكا مخابره شد.

در سال 1982 پروتكل TCP/IP به عنوان پروتكل استاندارد توسط ARPANET بنيانگذاري گرديد. ( در اين سال تعداد كامپيوترهاي ميزبان 1000 دستگاه )

در سال 1989 DNS ؟ يا سيستم نامگذاري در اينترنت معرفي گرديد.

در سـال 1989 تعداد گـره‌هاي ارتباط يافته بـه همديگر در سطح جهاني بـه حدود 100 هـزار مي‌رسيد.
در سال 1990 عملا چيزي به نام ARPANET وجود نداشت و از اين به بعد بود كه اينترنت به معناي واقعي شكل گرفت.

در سال 1991 يكي از مهمترين علل محبوبيت اينترنت رخ داد و آن ظهور سرويس WWW ( Word Wide Web ) بود.

در سال 1992 تعداد كامپيوترهاي اتصال يافته به اينترنت در حدود 1000000 دستگاه بود. در خلال همين سالها كشورها، يكي پس از ديگري با عناوين مختلف و كوتاه عضو مي‌گرديدند.

در سال 1993 سرويس راديويي بر روي اينترنت آغاز گرديد و تعداد كامپيوترهاي ميزبان از مرز 2000000 دستگاه مي‌گذرد.

در سال 1994 كه مصادف با بيست و پنجمين سال تولد اينترنت است، اعلام مي‌گردد اينترنت حاوي اطلاعاتي در حدود 10 تريليون بايت مي‌باشد. هم اكنون هر كسي از هر كجاي دنيا مي‌تواند به اينترنت وصل شود.

در سال 1995 واتيكان به همراه بسياري ديگر از كشورها به اينترنت مي‌پيوندد.

در 17 ژانويه سال 1996 نخست وزير مالزي و ياسر عرفات و نخست وزير فيليپين به مدت 10 دقيقه مذاكرات زنده‌اي بر روي اينترنت انجام مي‌دهند ( Net meeting ).

تعداد كل كامپيوترهاي ميزبان در اينترنت از مرز 12000000 دستگاه مي‌گذرد.

در سال 1997 بيست كشور ديگر به اينترنت مي‌پيوندند.

در سال 1998 استفاده از تمبر الكترونيك بر روي نامه‌ها و بسته‌هاي پستي متداول مي‌شود و پيشرفت با قدرت شگرف همچنان ادامه دارد.

خـدمـات اينترنـت :

از آنجاييكه خدمات اينترنت بسيار زياد و متنوع است شايد نتوان يك طبقه‌بندي جامع و كلي از آن ارائه نمود، ولي به هر جهت مي‌توان عمده‌ترين عناوين آن را به شكل زير خلاصه كرد.

آموزش Education سرگرمي Entertainment
اخبار News سلامتي و بهداشت IieaIth
ارتباط Commnuicate علوم Science
اقتصاد ance گشت و گذار در جهان Around the word
تفريح و بازي Fun & Games منابع Refernce
تاريخ History ورزش Sports
سفر Traveling هنر Art
سياست Politics

حال اگربخواهيم‌كليه‌سرويسهاي يادشده رابازهم خلاصه‌تر كنيم در5 مورد طبقه‌بندي مي‌شوند :

1- تبادل نظر و برقراري ارتباط مانند ارتباط پستي
2- مطالعه بولتن‌هاي تخصصي، مجلات، مستندات و …
3- گشت و گذار در دنياي وسيع اطلاعات با استفاده از مرور كردن
4- منتقل نمودن پرونده‌ها از يك جا به جاي ديگر
5- دسترسي به اطلاعات دست اول دانشگاهها و مراكز علمي و ساير موسسات

معادلهاي واقعي و عملي موارد فوق در اينترنت عبارتند از :

1- پست الكترونيك يا E-mail
2- گروههاي هم علاقه يا usenet
3- تار چهان گستر WWW
4- انتقال پرونده يا ftp
5- پردازش از راه دور يا Telnet

آخرين آماري كه در ماههاي پاياني در سال 1998 منتشر گرديد حكايت از آن داشت كه E-mail پرطرفدارترين سرويس عملي و محبوب اينترنت است، چرا كه به وسيله آن مي‌توان پيامها و نامه‌ها، تصاوير و اصوات و برنامه‌هاي كامپيوتري و غيره را به وسيله اينترنت در قالب سرويس E-mail گنجاند و ارسال نمود. آمار ياد شده حاكي از اين است كه 72% از افرادي كه با اينترنت سر و كار دارند از خدمات E-mail بهره‌مند هستند.

3D mile

Alta Vista Emil

Maximal

Bellsouth Web Mail Service

Conk mail

Cool mail

Doghouse

Dora mail

Flash mail

Free stamp

Hot mail

Joy mail

براي اتصال به اينترنت به چه امكاناتي نيازمند هستيم ؟

براي اينكه هر شخصي قادر باشد تا به اينترنت وصل شده و از امكانات آن بهره‌مند گردد، به تجهيزات سخت افزاري ويژه‌اي نياز دارد كه در حال حاضر تهيه آن چندان دشوار و پيچيده نيست.

1- يك دستگاه كامپيوتر شخصي (P.C)
2- يك دستگاه مودم (Modem)
3- يك خط تلفن (Phone Line)
4- سيستم عامل (ترجيحا windows) كه بر روي P.C نصب شده باشد.
5- يك مرورگر (Browser) به عنوان نرم افزار واسط براي ارتباط با اينترنت
6- در اختيار داشتن سرويس ارتباطي (Account) يا ارتباط با يك موسسه ارائه دهنده سرويس اينترنت (ISP)

امنيت اطلاعات در اينترنت :

يكي از مسائل مهم در رد و بدل كردن اطلاعات در محيط اينترنت، امنيت مي‌باشد، يعني از آنجايي كه بسياري از سازمانها و موسسات و حتي ارگانهاي دولتي مجبور هستند از اينترنت براي جابجايي و گرفتن و دادن اطلاعات استفاده نمايند، ضريب اطمينان بالا در امنيت اطلاعات بخودي خود موضوع بسيار مهمي شده است.

امنيت اطلاعات در اينترنت به طور كلي به سه بخش عمده تقسيم مي‌شود :

1- جلوگيري از دسترسي افراد به برخي از اطلاعات يا ديواره‌هاي آتش (fir walls)
2- غير قابل استفاده نمودن اطلاعات براي غير (Encryption)
3- اطمينان يافتن از رسيدن اطلاعات به مقصد (Digital signature)
صفحه اول يا صفحه اصلي HOME PAGE

همانطور كه مي‌دانيم، ميليونها سايت كامپيوتري در اينترنت موجود است كه هر يك از آنها مي‌توانند به وسيله طراحي خاصي در WWW حضور داشته باشند، بنابراين به اولين صفحه‌اي كه كاربران را به سايت مزبور راهنمايي مي‌كند Home page گفته مي‌شود.
معمولا براي دستيابي به يك Home page مي‌توان از يك مرورگر طبق آدرس مشخصي استفاده نمود. براي مثال مي‌توان از موتور جستجوي yahoo نام برد.

براي ورود به yahoo مي‌بايست از طريق home page عمل نمود، لذا از آدرس زير استفاده مي‌كنيم تا وارد صفحه اول يا صفحه اصلي yahoo شويم : https://www.yahoo.com

يا به عنوان مثالي ديگر مي‌توان با آدرس زير وارد صفحه اصلي يا home page خبرگزاري مشهور CNN گرديد :
https://www.cnn.com

HTTP ( Hyper Text Transfer Protocol )

http پروتكلي است براي اجراي برنامه‌هايي از قبيل موارد زير بر روي www

ـ برنامه‌هاي متني (Text)
ـ برنامه‌هاي گرافيكي (graphic)
ـ برنامه‌هاي تصويري (images)

تجارت الكترونيكي در ايران

1- تاريخچه تجارت الكترونيكي در ايران :

موضوع تجارت الكترونيك در ايران از سال 1373 به طور جدي مطرح شد. نخستين اقدامي كه در اين زمينه انجام شد، مطالعه روي طراحي و راه‌اندازي شبكه جامع اطلاع رساني بازرگاني به منظور ايجاد تسهيلاتي در امور تجاري بود كه در واقع زمينه اطلاع رساني تجارت الكترونيكي را فراهم آورد، به همين منظور شبكه اطلاع رساني بازرگاني مبتني بر وب به نام شبكه نقطه تجاري ايران و شبكه آگاهتر بازرگاني راه‌اندازي گرديده‌اند.

2- هدف از توسعه و پيشبرد تجارت الكترونيك در ايران :

در حال حاضر با گسترده شدن شبكه اينترنت و توسعه عمليات تجاري و امكان انجام اين عمليات روي شبكه جهاني اينترنت، بسياري از هزينه‌هاي تجاري كاهش يافته است. از اين رو اگر بتوان زمينه را فراهم نمائيم تا موسسات اقتصادي و تجار و بازرگانان كشورمان عمليات تجاري خود را در بخشهاي مختلف از طريق شبكه‌هاي الكترونيكي و اينترنتي انجام دهند، حجم بسياري از هزينه‌ها كاسته خواهد شد و سرعت در عمليات زياد مي‌شود.

3- توجيه اقتصادي راه‌اندازي تجارت الكترونيك در كشور :

الف) منافع :

تجارت الكترونيكي بعنوان عاملي براي كاهش مصرف منابع بيش از آنكه براي كشورهاي توسعه يافته مفيد باشد براي ما مفيد است و عدم استفاده از آن موجب شكاف بين كشورهاي در حال توسعه و توسعه نيافته در عصر الكترونيك خواهد شد. استفاده نكردن از تجارت الكترونيك در واقع تهديدي براي كشور محسوب مي‌شود، زيرا سالانه مقاديري از منابع ملي صرف عمليات تجاري و بازرگاني مي‌گردد كه با استفاده از راهكارهاي جديد مي‌توان ضمن صرفه‌جويي منابع بدست آمده آنها را در محلهاي مناسب ديگري صرف كرد.
تجارت الكترونيك كليد صادرات كشورهاي در حال توسعه در دوره آينده به شمار مي‌رود، بنابراين ضروري است هر چه سريعتر در جهت ايجاد و توسعه يك پايگاه مناسب كه به اين كشورها اجازه تحرك آزادانه در اين زمينه و بهره‌گيري از مزايا و فوايد تجارت الكترونيك بعنوان يك شيوه منحصر به فرد و بي‌سابقه براي دسترسي همزمان به تمامي بازارهاي جهاني با كمترين هزينه معرفي شده است بدهد اقدام شود.

راه‌اندازي و بكارگيري تجارت الكترونيك در كشور و بستر سازي براي گسترش آن بازار فروش ما را به محدوده‌اي به وسعت اينترنت توسعه خواهد داد. در نتيجه عامل مهمي براي توسعه صادرات و جهش صادراتي خواهد گرديد. راه‌اندازي تجارت الكترونيك به لحاظ كاهش هزينه‌هاي مبادلات و سرعت بخشيدن به انجام مبادله، تقويت موضع رقابتي كشور در جهان و بهره‌گيري از فرصت زود گذر در عرصه صادرات و حتي خريد به موقع كالا از خارج از كشور داراي منافع متعددي در زمينه كـاهش هزينه‌ها و افـزايش صـادرات و اشتغـال تـوليد است.

ب) هزينه :

طبق پيش‌بيني‌هاي به عمل آمده راه‌اندازي تجارت الكترونيكي در كشور در طول سالهاي برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ايران حدود 210 ميليارد ريال هزينه در بر خواهد داشت كه از ارقام ارائه شده در جدول بسيار كمتر است. بنابراين اجراي اين طرح داراي توجيه اقتصادي بسيار قويست و هزينه‌هاي مصروفه در همان سال اول برنامه به سرعت مستهلك خواهد شد.

شــرح

1378
( سال مبنا )

1379

1380

1381

1382

1383

جمع سالهاي برنامه سوم

توليد ناخالص داخلي

7/416

3/508

2/602

6/756

1/923

2/1126

ـ

حجم مبادلات

4/833

6/1016

4/1240

2/1513

2/1846

4/2252

ـ

درصد صرفه‌جويي

ـ

5/2

5/2

5/2

5/2

5/2

ـ

ارزش صرفه‌جويي در كل اقتصاد

ـ

41/25

31

8/37

1/46

3/56

6/196

ارزش‌صرفه‌جويي‌درتجارت خارجي

ـ

62/7

3/9

34/11

83/13

89/16

98/58

ميزان صرفه‌جويي حاصل از الكترونيك شدن مبادلات در اقتصاد كشور در تجارت خارجي

ج) موانع و چالشها :

راه‌اندازي و گسترش تجارت الكترونيكي در كشور با موانع و چالشهايي به شرح زير رو به رو مي‌باشد :

1- فقدان زمينه‌هاي حقوقي لازم براي استفاده از تجارت الكترونيكي از قبيل عدم مقبوليت اسناد و امضاهاي الكترونيكي در قوانين و مقررات جاري كشور
2- نبود سيستم انتقال الكترونيكي وجوه و كارتهاي اعتباري
3- محدوديت خطوط ارتباطي و سرعت پايين آنها در انتقال داده‌هاي الكترونيكي
4- نبود شبكه اصلي تجارت الكترونيكي در كشور و سخت افزار و نرم افزار مربوط به آن
5- عدم اطلاع كافي موسسات بزرگ و كوچك داخلي از تجارت الكترونيكي و مزاياي آن
6- هزينه اوليه نسبتا بالاي استفاده از تجارت الكترونيكي در شركتهاي دولتي و خصوصي به ويژه براي موسسات كوچك و نبود انگيزه لازم در آنها براي استفاده از اين روش
7- كمبود دانش و فرهنگ استفاده از تجارت الكترونيكي و شبكه اينترنت
8- لزوم حمايت از حقوق مصرف كنندگان در تجارت الكترونيكي
9- حقوق گمركي و ماليتهاي قابل وصول از تجارت الكترونيكي
10- تامين امنيت لازم براي انجام مبادلات الكترونيكي و محرمانه ماندن اطلاعات مربوطه

د) نتيجه گيري :

كشورهاي در حال توسعه بايستي افق نگرش را به فراتر از شيوه‌هاي سنتي تجارت گسترش دهند، آنچه به يقين مي‌توان گفت اين است كه چنانچه كشوري به هر علت نتواند به اين موج شتابان و فراگير بپيوندد، در آينده‌اي نه چندان دور در صحنه رقابت بين المللي به حاشيه رانده خواهد شد و بسياري از فرصتهاي كسب و كار را به سود ديگران از دست خواهد داد.

بدون ترديد در كشور ما كه تجارت خارجي به ويژه در راستاي جهش در صادرات كالاهاي غير نفتي، ابزار دستيابي به رشد بالاتر اقتصادي و كمك به توسعه پايدار به شمار مي‌آيد، بهره‌گيري خردمندانه از فن‌آوري تجارت الكترونيكي مي‌تواند ما را در بهبود كارايي تجاري و حضور فعالتر در عرصه تجارت بين المللي ياري داده و به تقويت جايگاه جمهوري اسلامي ايران در بازارهاي منطقه‌اي و جهاني كمك كند.

فــصــل دوم

آشنايي با Dreamweaver 4.0 :

1- مقدمه :
قبل از شروع كار توليد صفحات وب، بايد ايده‌هايي را در مورد مندرجات صفحات توليدي خود در ذهن داشته باشيد.

ابتدا بايد يك تصور كلي از صفحات وبي كه توليد خواهيد نمود، در ذهن خود بپرورانيد و از خودتان و از مشتريهايي كه با آنها سر و كار داريد سوال كنيد كه : چرا به اين وب سايت نياز داريد؟ در اين وب سايت در مورد كدام مطلب مي‌خواهيد گفتگو كنيد؟ ملاقات كنندگان بالقوه صفحات اين سايت چه كساني هستند؟ مواردي كه مي‌خواهيد ملاقات كنندگان از آنها دور باشند، كدامند؟

همچنين در مورد مرورگرهايي كه كاربران وب سايت شما از آنها استفاده خواهند نمود، بررسيهايي را به عمل آوريد. آيا اين احتمال وجود دارد كه ملاقات كنندگان از آخرين نسخه مرورگرها به همراه تمامي برنامه‌هاي جانبي مربوط استفاده كنند؟ آيا اين احتمال وجود دارد كه ملاقات كنندگان از كامپيوترها و مرورگرهاي قديمي استفاده كنند؟ سوال مربوط به مرورگر ممكن است اين باشد كه : آيا مي‌توانيد از برگه‌هاي سبك يا لايه‌هاي موجود در صفحات استفاده نماييد؟

به علاوه، لازم است خط سيري كلي سايت را تهيه كنيد. حركت به قسمتهاي مختلف وب سايتي كه ساختار فايلي آن نا مرغوب است، خسته كننده و مشكل است. يك وب سايت خوب بايد قابل درك بوده و كاربر را به قسمتهاي مختلف خود رهنمون گردد. براي ايجاد چنين سايتي بايد قبل از ساخت اسناد HTML مورد نياز، ساختار آن را طراحي كنيد. با ايجاد خط سير كلي يا فهرست مندرجات سايت مي‌توانيد يك ايده كلي در مورد هدف طرح خود به دست آوريد. اگر براي شروع كار، ايده و خط سير كلي سايت را به دست آوريد، در حقيقت اولين گام را در منظم ساختن ساختار مورد نياز خود برداشته‌ايد.

در نهايت، قبل از شروع كار توليد وب سايت بايد متون و تصاوير مورد نياز براي ايجاد صفحات وب را جمع‌آوري كنيد. بعد از جمع‌آوري مواد اوليه مورد نياز، آمده خواهيد بود كه وب سايت خود را با استفاده از Dreamweaver توليد كنيد.

DREAMWEAVER چيست ؟

برنامه Dreamweaver 4 يك ويرايشگر HTML (Hypertxet Markup Language) است كه محيط گرافيكي ويرايش و قابليتهاي مربوطه را به همراه قابليت كار مستقيم بر روي كدها تركيب نموده و در اختيارتان قرار مي‌دهد. اين برنامه زمان توليد وب سايتها را تسريع نموده و ابزارهايي را براي مديريت و نگهداري سايتهاي توليد شده، در اختيارتان قرار مي‌دهد.

مروري بر ابزارها :

هنگامي كه برنامه Dreamweaver را باز مي‌كنيد، متوجه پنجره سند يا محلي خواهيد شد كه صفحه خود را در آن طراحي مي‌كنيد. همچنين ممكن است چندين پانل را مشاهده كنيد كه از آنها براي افزودن يا تغيير متون و موضوعات ديگر موجود در صفحه استفاده مي‌شود. پانلهايي كه در صفحه نمايش خود مشاهده مي‌كنيد، عبارتند از : پانل Objects، بررسي كننده خصوصيات، پانل HTML Styles و پانل Reference. از طريق منوي Window مي‌توانيد به هر يك از اين پانلها و پانلهاي ديگر موجود در برنامه دسترسي پيدا كنيد. اگر قبلا برنامه Dreamweaver را باز كرده باشيد، اين برنامه پانلهاي موجود را درست در همان محلي قرار مي‌دهد كه قبل از آخرين باري كه از اين برنامه خارج شده‌ايد، پانلهاي مزبور را در آن محل قرار داده‌ايم. علامت چك ماركي كه بعد از هر يك از برخي گزينه‌هاي موجود در منوي Window وجود دارد، مشخص مي‌كند كه پانلهاي مربوط به اين گزينه‌ها در صفحه نمايش وجود دارند.

اشاره گر ماوس را روي پنجره سند حركت دهيد و چند لحظه آن را بدون حركت روي يكي از دكمه‌ها نگه داريد تا نام آن دكمه نمايش داده شود.

با استفاده از انتخابگر برچسب مي‌توانيد با به كارگيري برچسبهاي HTML عناصر و موضوعات موجود در صفحه خود را يافته و انتخاب كنيد. اين ابزار امكان حركت سريع به قسمتهاي مختلف صفحه را براي مشاهده عناصري كه مي‌خواهيد روي آنها كار كنيد و انتخاب سريع اين عناصر، در اختيارتان قرار مي‌دهد. از آنجا كه انتخابگر برچسب براي كار با جداول بسيار مفيد و ضروري است. (انتخابگر برچسب هميشه با لغت body شروع مي‌شود. يك نوار مرور مينياتوري در گوشه پايين ـ سمت راست پنجره سند قابل مشاهده است و امكان دسترسي سريع به پانلهاي مختلف برنامه را در اختيارتان قرار مي‌دهد و از لحاظ فضاي صفحه نمايش، حداقل فضا را اشغال مي‌كند.

اشاره گر ماوس را روي پانل Objects قرار دهيد و چند لحظه آن را بدون حركت روي يكي از دكمه‌ها نگه داريد تا نام دكمه مزبور نمايش داده شود.

پانل Objects حاوي موضوعات يا عناصر فراواني از جمله تصاوير، جداول، كاراكترهاي ويژه، فرمها و قابها است كه مي‌توانيد آنها را به صفحه خود اضافه كنيد.از آن جمله‌اند. براي درج يك موضوع، كافي است آيكن مربوطه را از پانل Objects به محل مورد نظر در پنجره سند درج نماييد. همچنين مي‌توانيد نقطه درج را در محلي از سند كه مي‌خواهيد موضوع در آنجا درج شود، قرار داده و در پانل Objects روي آيكن موضوع مورد نظر كليك كنيد. هنگامي كه روي آيكني كليك مي‌كنيد، موضوع مربوطه در محل نقطه درج، ظاهر مي‌گردد.
از طريق منوي بازشوي طبقه‌بندي كه در بالاي پانل Objects قرار دارد مي‌توانيد به پانل‌هاي ديگري نيز دسترسي پيدا كنيد. موضوعاتي كه نياز به توليد آنها داريد در پانلي با همان نام قرار خواهند داشت. به عنوان مثال، اگر قصد توليد يك فرم را داشته باشيد، مي‌توانيد از طريق پانل Form Objects به موضوعاتي با ماهيت فرم دسترسي پيدا كنيد. همچنين از طريق منوي Insert نيز مي‌توانيد به موضوعات و عناصر مورد نظر خود دسترسي پيدا كنيد.
بسته به عنصري كه انتخاب مي‌كنيد، كادر محاوره‌اي ظاهر مي‌شود و گزينه‌هايي را براي تنظيم خصوصيات آن عنصر در اختيارتان قرار مي‌دهد. البته مي‌توانيد بيشتر اين كادرهاي محاوره ميان‌بر زده و در عوض يك موضوع جانگهدار را در صفحه خود در ج نماييد.

اشاره‌گر ماوس را روي بررسي كننده خصوصيات قرار داده و چند لحظه آن را بدون حركت روي يكي از دكمه‌ها نگه داريد تا نام آن دكمه نمايش داده شود.

با استفاده از بررسي كننده خصوصيات مي‌توانيد خصوصيات متن يا موضوع انتخابي موجود در صفحه را مشاهده نموده و در صورت لزوم، تغيير دهيد. بررسي كننده خصوصيات نسبت به موضوع انتخابي حساس است و بسته به عنصري كه در پنجره سند انتخاب كرده‌ايد، تغيير مي‌نمايد. بسته به موضوعي كه انتخاب كرده‌ايد، خصوصيات ديگري ممكن است در بررسي كننده خصوصيات قابل دسترسي بوده ولي قابل مشاهده نباشند. براي مشاهده تمامي خصوصيات موضوع انتخابي، كافي است روي پيكان گسترش دهنده‌اي كه در گوشه پايين سمت راست پنجره بررسي كننده خصوصيات قرار دارد، كليك كنيد.

كار با پانل‌ها :

بيشتر پانلهاي موجود در Dreamweaver را مي‌توان به صورت ثابت در صفحه نمايش ظاهر نمود. با ثابت نگاه داشتن پانل‌ها مي‌توانيد فضاي كاري خود را به حداكثر برسانيد و در عين حال به راحتي بتوانيد به پانل‌هاي مورد نياز خود دسترسي پيدا كنيد.

1- روي پانل Reference كليك كنيد تا فعال شود. چنانچه اين پانل را در صفحه نمايش مشاهده نمي‌كنيد، گزينه‌هاي Reference ›Window را از نوارمنو انتخاب كنيد.
پانل Reference منبع جديدي است‌كه در 4Dreamweaver گنجانده شده است و در حين كار در نماي كد، دسترسي سريع به اطلاعات مربوط به برچسبهاي ويژه، موضوعات و يا سبكها را در اختيارتان قرار مي‌دهد.

2- زبانه Assets ( كه در قسمت سمت راست زبانه Reference قابل مشاهده است ) را به خارج پنجره درگ كنيد.
اكنون پانل Assets پنجره جداگانه‌اي را به خود اختصاص داده است. با درگ نموده زبانه هر يك از پانل‌ها به خارج پانل‌هاي ثابت، مي‌توانيد پانل مورد نظر را از حالت ثابت خارج كنيد.

3- پانل Assets را به سمت پانل Reference درگ نماييد.
توجه داشته باشيد كه پانل Assets به سري پانل‌هاي ثابت، مي‌چسبد. پنجره سند و پانل‌ها به موازات يكديگر قرار مي‌گيرند. اين روش مرتب سازي در مديريت بهتر فضاي كاري به شما كمك مي‌كند.

4- پانل Assets را بر روي پانل Reference درگ نموده و زماني كه مرز پانل Reference منور شد، اشاره‌گر ماوس را رها كنيد.
اكنون اين دو پانل به يك سري پانل ثابت تبديل مي‌گردند. در برنامه Dreamweaver مي‌توانيد براي سفارشي كردن فضاي كاري خود، پانل‌هاي موجود را با يكديگر تركيب نموده و يا آنها را از هم جدا كنيد.
كاربران ويندوز مي‌توانند تمامي اسناد و پانل‌هاي باز را با انتخاب گزينه‌هاي Minimize All ‹ Window به صورت Minimize نمايش دهند.همچنين اگرحداقل يك پنجره باز داشته باشيد مي‌توانيد با انتخاب گزينه‌هاي Restore All ‹ Window تمامي پنجره‌هاي Minimize شده را به اندازه قبلي خود بازگردانيد.

فــصــل ســوم :

مراحل طراحي سايت :

1- طرح بندي صفحه :

1-1 ايجاد يك جدول براي طرح بندي صفحه :

اگر كدهاي HTML يك جدول را ديده باشيد، حتما مي‌دانيد كه ايجاد آنها چقدر مشكل و خسته‌كننده است. براي ساده‌سازي ساخت يك جدول، برنامه Dreamweaver 4 گزينه‌هايي را براي ساخت و ويرايش جداول در نماي Layout و يا در نماي Standard در اختيارتان قرار مي‌دهد. در نماي Layout فقط خانه‌هايي (كادرهايي) را كه در مندرجات جدول را نگهداري مي‌كنند، مشاهده مي‌نماييد ولي در نماي Standard تمامي سطرها و ستونهاي جدول را مي‌توانيد مشاهده كنيد.

1- سند جديدي را ايجاد نموده و آن را با نام layout.htm ذخيره كنيد و عنوان Rafting Tours را براي اين سند در نظر بگيريد.
در اين سند جدولي را با دنبال نمودن مراحل زير ايجاد خواهيد نمود.

2- گزينه‌هاي Layout View ‹ Table View ‹ View را انتخاب كنيد.
به نماي Layout سوئيچ مي‌كنيد. در اين نما به راحتي مي‌توانيد اجزاي صفحه را درج نماييد. ممكن است كادر Layout ViewGetting Started in را مشاهده نماييد. اين كادر به طور مختصر ابزارها را تشريح مي‌نمايد. در نماي Layout برنامه Dreamweaver شبيه برنامه‌هاي طرح‌بندي صفحه‌اي عمل مي‌كند كه در آنها بايد كادرهايي را در صفحه ترسيم نموده و سپس اين كادرها را متن و تصوير پر كنيد. مي‌توانيد اين كادرها را تغيير اندازه داده و كادرها را در محلهاي مختلف صفحه قرار دهيد.
همچنين هنگامي كه مشغول كار در نماي Layout هستيد، مي‌توانيد خانه‌هايي را به جدول طرح خود را اضافه كنيد يا جدولي را به صفحه وب خود اضافه نماييد.

1-2 تغيير طرح بندي جداول :

هنگامي كه مشغول طراحي صفحه خود در نماي Layout مي‌باشيد، نياز خواهيد داشت كه خانه‌هايي را تغيير اندازه داده و جا به جا كنيد و يا خانه‌هاي جديد را براي درج مندرجات جديد، به جدول خود اضافه نماييد. يك خانه طرح‌بندي بر روي خانه‌هاي ديگر قرار مي‌گيرد و امكان انتقال آن به خارج طرح‌بندي جدول وجود نخواهد داشت.

1- در سند Layout.htm اشاره‌گر ماوس را روي مرز خانه مورد نظر قرار داده و هنگامي كه رنگ آن به قرمز تغيير نمود، روي آن كليك كنيد.

2- مرز خانه مورد نظر را درگ كنيد تا اندازه آن تغيير كند.

3- مرز خانه انتخابي را به طرف بالاي صفحه درگ نماييد به طوري كه خانه مزبور در وسط بالاترين قسمت صفحه قرار بگيرد.

4- با استفاده از كليدهاي جهت‌دار، خانه را به سمت چپ منتقل كنيد.

5- در اين قسمت خانه‌ها را طوري در كنار هم رسم كنيد كه فاصله اندكي در ميان آنها وجود نداشته باشد.

6- تصاوير لازم را به داخل خانه‌ها قرار دهيد.

7- فايل مورد نظر را باز نموده و تمامي متن موجود در آن را كپي نموده و در جدول بچسبانيد.

1-3 ايجاد يك جدول در نماي Standard :

اگر ساختار اطلاعاتي كه مي‌خواهيد ارائه دهيد به صورت سطري و ستوني است، استفاده از يك جدول استاندارد بسيار ساده‌تر از ترسيم سطرها و ستونهاي مورد نياز مي‌باشد. اغلب اوقات در نماي Standard كنترلهاي بيشتري روي جداول در اختيارتان قرار دارد.

1- سند جديدي را باز كنيد و فايل مربوطه را با نام مورد نظر ذخيره كنيد.

2- در فضاي View از پانل Objects روي دكمه Standard View كليك كنيد.
هنگام ايجاد جداول در اين نما، مرزهاي جدول و تمامي خانه‌هاي موجود در آن را مي‌توانيد مشاهده كنيد. آيكن‌هاي Layout موجود در پانل Objects به صورت خاكستري (غيرفعال) نمايش داده مي‌شوند.

3- گزينه‌هاي Table ‹ Insert را انتخاب كنيد يا در پانل Objects روي دكمه TableInsert كليك نماييد.
كادر محاوره TableInsert در صفحه نمايش ظاهر مي‌شود.
اين كادر محاوره حاوي گزينه‌هايي است كه تنظيمات جدول را انجام مي‌دهند. كادرهاي متني Rows و Columns امكان انتخاب تعداد سطرها و ستونهاي جدول را در اختيارتان قرار مي‌دهند و كادر متني Border پهناي خطوط مرزي جدول و خانه‌هاي آن را مشخص مي‌نمايد.
در كادر متني Width مي‌توانيد پهناي جدول را بر حسب پيكسل يا بر حسب درصدي از پنجره مرورگر مشخص كنيد. جداولي كه پهناي آنها بر حسب پيكسل مشخص مي‌شود، براي متون و تصاوير كوتاه مناسب هستند در حالي كه جداولي كه پهناي آنها بر حسب درصدي از پنجره مرورگر مشخص مي‌شود، در مواردي به كار مي‌روند كه اهميت تناسب ستونها بيشتر از عرض ستونها باشد.

كادر متني Cell padding مقدار فاصله خالي بين مندرجات و ديواره‌هاي خانه‌هاي جدول را مشخص مي‌كند. اگر اين كادر متني را خالي رها كنيد براي اين گزينه به طور پيش فرض عدد 1 در نظر گرفته مي‌شود. اگر به چنين فاصله‌اي نياز نداريد حتما بايد در كادر متني مربوطه عدد 0 را درج نماييد.
كادر متني Cell padding مقدار خالي بين خانه‌هاي جدول را مشخص مي‌كند (مرز بين خانه‌ها در اين كادر متني در نظر گرفته نمي‌شود.) اگر اين كادر متني را خالي رها كنيد براي اين گزينه به طور پيش فرض عدد 1 در نظر گرفته مي‌شود. اگر به چنين فاصله‌اي نياز نداريد حتما بايد در كادر متني مربوطه عدد 0 را درج نماييد.

4- واحد اندازه‌گيري پهنا را به Pixels تغيير دهيد و عدد 500 را در كادر متني Width درج نماييد سپس در كادر متني Border عدد 1 را تايپ كنيد. لازم نيست كه در كادرهاي متني Cell padding وCell Spacing داده‌اي را وارد كنيد. بعد از انجام اين تنظيمات روي دكمه OK كليك كنيد تا كادر محاوره بسته شود.

5- اعداد دلخواه را در كادر متني Row و Columns تايپ كنيد.

1-4 كپي كردن و چسباندن (Copy و Paste كردن ) خانه‌هاي جدول :

1- خانه‌هاي مورد نظر را انتخاب كنيد. بدين منظور، ابتدا روي خانه موجود در گوشه بالا ـ سمت راست جدول كليك كنيد و سپس اشاره‌گر ماوس را تا رسيدن به خانه موجود در گوشه پايين ـ سمت راست جدول، درگ كنيد.
خانه‌هايي كه انتخاب كرده‌ايد به صورت يك بلوك كه توسط مربعهايي كه در مرز خانه‌هاي انتخابي ترسيم مي‌شوند، نمايش داده مي‌شوند.

2- گزينه‌هاي Copy ‹ Edit را انتخاب كنيد. همچنين بدين منظور مي‌توانيد كليدهاي Ctrl + c ( ويندوز ) يا Command + c (Macintosh) را فشار دهيد.
خانه‌هاي انتخابي بايد تشكيل يك مستطيل را بدهند.

3- گزينه‌هاي Past ‹ Edit را از نوار منو انتخاب كنيد. همچنين مي‌توانيد گزينه‌هاي Ctrl + V (ويندوز) يا Command + V (Macintosh) را انتخاب كنيد.
اگر نياز داريد كه فقط مندرجات خانه‌هايي از يك جدول را حذف كنيد (بدون حذف خود اين خانه‌ها) بدين منظور در هنگام انتخاب اين خانه‌ها بايد طوري عمل كنيد كه كل يك سطر يا ستون انتخاب نشود. بعد از انجام انتخاب مورد نياز، گزينه‌هاي Clear ‹ Edit را انتخاب كنيد يا كلمه Delete را فشار دهيد. اگر لازم است كل يك سطر را حذف كنيد، اشاره‌گر ماوس را روي تمامي خانه‌هاي آن سطر درگ كنيد تا اين خانه‌ها انتخاب شوند و سپس كليد Delete را فشار دهيد. با انجام اين كار، سطر انتخابي به همراه تمامي مندرجاتش حذف مي‌گردد.

1-5 انتخاب و تغيير اجزاي جدول :

مي‌توانيد به راحتي سطر، ستون يا تمامي خانه‌هاي جدول را به سادگي انتخاب كنيد. در قسمتهاي قبل خانه‌هاي هم‌جوار (خانه‌هايي كه در كنار يكديگر قرار گرفته‌اند) را انتخاب كرديد. در يك جدول علاوه بر خانه‌هاي هم جوار مي‌توانيد خانه‌هاي غير هم‌جوار را نيز انتخاب نموده و خصوصيات آنها را تغيير دهيد. البته امكان Copy و Paste كردن خانه‌هاي غير هم‌جوار وجود ندارد. شما مي‌توانيد بوسيله‌ گزينه‌هايي كه در روي پانل بررسي كننده وجود دارد اين تغييرات را انجام دهيد. اين پانل در Window گزينه Properties يا Ctrl + F3 وجود دارد.

1- خانه‌هاي مورد نظر را انتخاب كنيد.
2- زمينه خانه‌هاي انتخابي را با استفاده از پانل بررسي كننده خصوصيات به رنگ تغيير دهيد.
مي‌توانيد زمينه هر يك از خانه‌هاي مجزا را تغيير دهيد. رنگ زمينه‌اي كه انتخاب مي‌كنيد به خانه‌هايي كه در حالت انتخاب قرار گرفته‌اند، اعمال مي‌شود. در اين مرحله به طور همزمان رنگ چند خانه را تغيير مي‌دهيد.

3- در پانل بررسي كننده خصوصيات، هم ترازي را نيز مي‌توانيم تغيير دهيم.
پانل بررسي كننده خصوصيات، گزينه‌هاي مختلفي را براي سطرها و ستونها نمايش مي‌دهد. گزينه Horz هم‌ترازي افقي مندرجات خانه‌هاي انتخابي را به هم‌ترازي پيش فرض مرورگر (كه معمولا هم‌ترازي چپ است)، هم‌ترازي چپ، هم‌ترازي راست و هم‌ترازي مركزي تغيير مي‌دهد. گزينه Vert نيز هم‌ترازي مندرجات خانه‌هاي انتخابي را به هم‌ترازي پيش فرض مرورگر (كه معمولا هم‌ترازي وسط Middle است)، هم‌ترازي بالا، هم‌ترازي وسط و هم‌ترازي پايين تغيير مي‌دهد.

كادرهاي متني W و H ارتفاع و پهناي خانه‌هاي انتخابي را بر حسب پيكسل مشخص مي‌كنند.
گزينه No Wrap مشخص كننده هم‌پوشاني متن است. با استفاده از اين گزينه، پهناي خانه‌ها بطوري افزايش مي‌يابد كه متني كه در خانه قرار دارد در يك سطر نمايش داده شود.
گزينه Header موجب مي‌شود خانه‌هاي انتخابي به عنوان سر ستون يا سر سطر جدول در نظر گرفته شوند.
فيلد Bg كه بالاتر قرار گرفته است، امكان تعيين يك تصوير زمينه را براي خانه‌هاي جدول فراهم مي‌آورد.
در نهايت گزينه Brdr رنگ خط مرزي خانه‌ها را مشخص مي‌كند. رنگ خط مرزي زماني نمايش داده مي‌شود كه مقداري بزرگتر از 0 را براي خطوط مرزي خانه‌ها انتخاب كرده باشيد.

2- توليد لايه‌ها :

2-1 لايه چيست ؟

لايه (Layer) ظرفي است كه مندرجات HTML مورد نظر را براي تعيين محل دقيق عناصر در صفحه، نگهداري مي‌كند. عناصر مختلفي از جمله متنها، تصاوير، جداول و حتي لايه‌ها را مي‌توان در لايه‌ها قرار داد. هر عنصري كه بتوان آن را در يك سند HTML قرار داد، در يك لايه قابل درج مي‌باشد. وجود لايه‌ها بخصوص زماني مفيد است كه بخواهيد عناصر را روي يكديگر قرار دهيد يا عناصر مختلف با يكديگر همپوشاني داشته باشند. مرور گرهاي نسخه 0.4 و بالاتر قابليت پشتيباني لايه‌ها را دارند. هنگامي كه لايه‌ها را در تركيب با CSS مورد استفاده قرار مي‌دهيد مي‌توانيد ظاهر و طرح‌بندي آنها را كنترل كنيد و هنگامي كه لايه‌ها را در تركيب با Behaviorها و Timelineها مورد استفاده قرار مي‌دهيد، تعامل‌پذيري با كاربر نيز امكان‌پذير مي‌شود.

2-2 مراحل توليد لايه‌ها :

روشهاي متعددي براي ايجاد لايه‌ها وجود دارد كه بسته به كاربردي كه براي استفاده از لايه‌ها در ذهن داريد و محلي كه مي‌خواهيد لايه‌ها را در آنها درج كنيد، يكي از اين روشها را انتخاب مي‌نماييد.

1- سند جديدي را باز كنيد و آن را با نام layers.htm ذخيره نماييد.

2- در فضاي View از پانل Objects روي دكمه مربوط به نماي Standard كليك كنيد.

3- روي دكمه Draw Layer واقع در طبقه‌بندي Common از پانل Objects كليك كنيد. اشاره‌گر ماوس را روي فضاي پنجره سند قرار دهيد (در اين حالت شكل اشاره‌گر ماوس به يك صليب تغيير مي‌يابد) و سپس با درگ نمودن اشاره‌گر ماوس، لايه جديدي را در صفحه ترسيم كنيد.
هنگامي كه اشاره گر ماوس را روي پنجره سند قرار مي‌دهيد، به صورت علامت صليب (+) تغيير شكل مي‌دهد. در اين لحظه مي‌توانيد درگ نموده و شروع به ترسيم لايه نماييد. بعد از رها كردن دكمه ماوس، لايه جديدي به صورت مستطيل نمايش داده مي‌شود و زبانه‌اي كوچك در گوشه بالا ـ سمت چپ آن ظاهر مي‌گردد. اين زبانه دستگيره انتخاب لايه نام دارد.

4- نقطه درج را در داخل لايه قرار دهيد و پوشه‌هاي مورد نظر را كپي نموده و در سند layer.htm بچسبانيد.
متن كپي شده در محل نقطه درج، چسبانده مي‌شود. لايه نيز در صورت لزوم، براي در بر گرفتن تمام متن، گسترش پيدا مي‌كند. لايه‌ها براي اين كه تمامي مندرجات خود را به شما نمايش دهند، منبسط مي‌شوند مگر اينكه تنظيم overflow را در پانل بررسي كننده خصوصيات، تغيير داده باشيد.

5- نقطه درج را در داخل سند و خارج لايه موجود، قرار داده و با استفاده از دكمه Draw Layer واقع در پانل Objects دومين لايه را در صفحه خود و در سمت راست لايه اول ترسيم كنيد، سپس از پوشه مورد نظر در ليست Favorites واقع در پانل Assets تصوير دلخواه را در داخل لايه درج نماييد.
براي ترسيم چند لايه مي‌توانيد بعد از نگه داشتن كليد Ctrl (ويندوز) يا Command (Macintosh) اولين لايه را با انجام عمل درگ، ترسيم كنيد، سپس بدون اين كه كليد Ctrl يا Command را رها كنيد، لايه دوم و لايه‌هاي بعدي را به ترتيب ترسيم نماييد.

6- نقطه درج را در داخل سند و خارج لايه‌هاي موجود قرار داده و گزينه‌هاي Layer ‹ Insert را انتخاب كنيد.
لايه‌اي با پهنا و ارتفاع مشخص شده توسط ترجيحات لايه، در گوشه بالا ـ سمت چپ پنجره سند ظاهر مي‌شود.
پيش فرض برنامه Dreamweaver براي پهنا و ارتفاع لايه به ترتيب برابر 200 پيكسل و 115 پيكسل مي‌باشد ولي مي‌توانيد اين تنظيمات را در كادر محاوره Preferences تغيير دهيد.
براي باز شدن كادر محاوره مزبور، گزينه‌هاي Preferences ‹ Edit را انتخاب كنيد و سپس طبقه‌بندي Layers را از ليست Category انتخاب كنيد.
همچنين مي‌توانيد براي ترسيم يك لايه، آيكن Draw Layer را از پانل Objects به داخل پنجره سند درگ نماييد. با انجام اين كار لايه‌اي با پهنا و ارتفاع پيش فرض، در گوشه بالا ـ سمت چپ پنجره سند ظاهر مي‌گردد.

7- سند را ذخيره كنيد.

فــصــل چـهـارم

تشريح سايت :

اين سايت جهت آگاهي و اطلاع‌رساني در مورد شركت مكس الكترونيك طوس طراحي شده است. در اين سايت 5 صفحه اصلي شامل : About us، Services، Other links، Other online و Contact us مي‌باشد.
Services نيز داراي چهار صفحه فرعي به نامهاي :
Research، Commerce، Computer و Electronics مي‌باشد.

فــصــل پـنـجـم :

تشريح شركت :

مكث در يك نگاه :

شركت مكث الكترونيك طوس در سال 1379 توسط گروهي از مهندسين و متخصصين الكترونيك و كامپيوتر پايه‌گذاري شد و در تاريخ 12/2/1380 رسما و با مجوز 12075 اداره كل صنايع استان خراسان با شماره 16202 به ثبت رسيد و داراي كد اقتصادي از وزارت دارايي مي‌باشد.

پس از سپري شدن مراحل اوليه و قانوني اين شركت تني چند از مطرحترين چهره‌هاي علمي كه داراي سوابق و تجارب ارزنده‌اي در زمينه طرحهاي الكترونيكي، سيستمهاي Wireless، طراحي سايتهاي اينترنتي و شبكه‌هاي كامپيوتري بودند را دعوت به همكاري كرد و هم‌اكنون مفتخر است كه در سايه همكاريهاي تنگاتنگ اين متخصصين از غني‌ترين پشتوانه علمي در حيطه فعاليتهاي خود برخوردار است.

اين شركت با اتكاء بر كادر فني و با تجربه خود و حمايت و مشاوره جمعي از اساتيد برجسته دانشگاهي و همچنين مراكز تحقيقاتي معتبر در راه نيل به اهداف از پيش تعيين شده خود مي‌باشد.

سرويسهاي ما :

الكترونيك :
الف ـ توسعه و طراحي مدارهاي الكترونيكي
ب ـ اتوماسيون صنعتي
ج ـ طراحي و پياده‌سازي سيستمهاي بي‌سيم شامل :
WLAN ( Wireless local area network) Wireless data transfering
د ـ Monitoring و انتقال تصاوير بدون محدوديت فاصله به روش بي‌سيم
يا با استفاده از خط تلفن و شبكه جهاني اينترنت
ه ـ پياده سازي تكنولوژي Spread Spectrum در كشور

بازرگاني :

الف ـ واردات و صادرات قطعات و تجهيزات مورد نياز
ب ـ تجارت الكترونيكي

تحقيقات :

الف ـ سيستمهاي بي‌سيم
ب ـ تكنيك‌هاي فشردگي تصاوير
ج ـ سيستمهاي حفاظتي

­

مديران شركت :

ـ مهندس عليرضا رباني مديرعامل ـ مدير مقاله‌ها
ـ مهندس ارمغان آستارايي رئيس هيئت مديره ـ مدير اجرائي
ـ مهندس يوسف مروج نايب‌ رئيس هيئت مديره ـ مدير بازرگاني‌ و روابط بين الملل
ـ دكتر هوتن نبوتي مدير تحقيقات

مشاورين :

ـ دكتر واحديان مشاورسيستمهاي بي‌سيم وطرحهاي انتقال تصويرواتوماسيون صنعتي
ـ مهندس سجادي مشاور طرحهاي الكترونيكي و مخابراتي و اتوماسيون صنعتي
ـ مهندس شجاعي مشاور طرحهاي ژئوفيزيك و ژئوتكنيك
فهرست مطالب
پـيـشـگفتـار…………………………………………………………………………….. 1
فـصـــل اول :
مفاهيم پايه‌اي اينترنت و وب
شبكه چيست ؟ ………………………………………………………………………. 2
اينترنت چيست ؟ ……………………………………………………………………… 4
تـاريـخچه اينترنت : ……………………………………………………………………. 5
خـدمـات اينترنـت :…………………………………………………………………….. 8
براي اتصال به اينترنت به چه امكاناتي نيازمند هستيم ؟…………………………. 11
امنيت اطلاعات در اينترنت : ………………………………………………………….. 12
HTTP ( Hyper Text Transfer Protocol )………………………………………….. 14
تجارت الكترونيكي در ايران……………………………………………………………. 15
1- تاريخچه تجارت الكترونيكي در ايران :
2- هدف از توسعه و پيشبرد تجارت الكترونيك در ايران :
3- توجيه اقتصادي راه‌اندازي تجارت الكترونيك در كشور :
الف) منافع :
ب) هزينه :
ج) موانع و چالشها :
د) نتيجه گيري :
فــصــل دوم
آشنايي با Dreamweaver 4.0 :
1- مقدمه : …………………………………………………………………………….. 22
DREAMWEAVER چيست ؟ ………………………………………………………… 24
مروري بر ابزارها :……………………………………………………………………… 25
كار با پانل‌ها :………………………………………………………………………….. 29
فــصــل ســوم :
مراحل طراحي سايت :……………………………………………………………….. 32
1- طرح بندي صفحه :………………………………………………………………… 32
1-1 ايجاد يك جدول براي طرح بندي صفحه :……………………………………….. 32
1-2 تغيير طرح بندي جداول : ………………………………………………………… 34
1-3 ايجاد يك جدول در نماي Standard : …………………………………………… 35
1-4 كپي كردن و چسباندن (Copy و Paste كردن ) خانه‌هاي جدول :………….. 38
1-5 انتخاب و تغيير اجزاي جدول : …………………………………………………… 39
2- توليد لايه‌ها :……………………………………………………………………….. 42
2-1 لايه چيست ؟ …………………………………………………………………….. 42
2-2 مراحل توليد لايه‌ها :……………………………………………………………… 43
فــصــل چـهـارم
تشريح سايت :………………………………………………………………………… 46
فــصــل پـنـجـم :
تشريح شركت : ………………………………………………………………………. 47
مكث در يك نگاه :……………………………………………………………………… 47
سرويسهاي ما : ………………………………………………………………………. 48
الكترونيك :……………………………………………………………………………… 48
بازرگاني : ……………………………………………………………………………… 48
تحقيقات : ……………………………………………………………………………… 49

منابع ماخذ

روانشناسي اينترنت
جستجو در اينترنت
اينترنت به زبان ساده
فهرست مطالب
پـيـشـگفتـار…………………………………………………………………………….. 1
فـصـــل اول :
مفاهيم پايه‌اي اينترنت و وب
شبكه چيست ؟ ………………………………………………………………………. 2
اينترنت چيست ؟ ……………………………………………………………………… 4
تـاريـخچه اينترنت : ……………………………………………………………………. 5
خـدمـات اينترنـت :…………………………………………………………………….. 8
براي اتصال به اينترنت به چه امكاناتي نيازمند هستيم ؟…………………………. 11
امنيت اطلاعات در اينترنت : ………………………………………………………….. 12
HTTP ( Hyper Text Transfer Protocol )………………………………………….. 14
تجارت الكترونيكي در ايران……………………………………………………………. 15
3- تاريخچه تجارت الكترونيكي در ايران :
4- هدف از توسعه و پيشبرد تجارت الكترونيك در ايران :
3- توجيه اقتصادي راه‌اندازي تجارت الكترونيك در كشور :
الف) منافع :
ب) هزينه :
ج) موانع و چالشها :
د) نتيجه گيري :
فــصــل دوم
آشنايي با Dreamweaver 4.0 :
1- مقدمه : …………………………………………………………………………….. 22
DREAMWEAVER چيست ؟ ………………………………………………………… 24
مروري بر ابزارها :……………………………………………………………………… 25
كار با پانل‌ها :………………………………………………………………………….. 29
فــصــل ســوم :
مراحل طراحي سايت :……………………………………………………………….. 32
2- طرح بندي صفحه :………………………………………………………………… 32
1-1 ايجاد يك جدول براي طرح بندي صفحه :……………………………………….. 32
1-2 تغيير طرح بندي جداول : ………………………………………………………… 34
1-3 ايجاد يك جدول در نماي Standard : …………………………………………… 35
1-4 كپي كردن و چسباندن (Copy و Paste كردن ) خانه‌هاي جدول :………….. 38
1-5 انتخاب و تغيير اجزاي جدول : …………………………………………………… 39
2- توليد لايه‌ها :……………………………………………………………………….. 42
2-1 لايه چيست ؟ …………………………………………………………………….. 42
2-2 مراحل توليد لايه‌ها :……………………………………………………………… 43
فــصــل چـهـارم
تشريح سايت :………………………………………………………………………… 46
فــصــل پـنـجـم :
تشريح شركت : ………………………………………………………………………. 47
مكث در يك نگاه :……………………………………………………………………… 47
سرويسهاي ما : ………………………………………………………………………. 48
الكترونيك :……………………………………………………………………………… 48
بازرگاني : ……………………………………………………………………………… 48
تحقيقات : ……………………………………………………………………………… 49