صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی  »  تحقیق تـوریسم مــذهبـی در استان ایلام

تحقیق تـوریسم مــذهبـی در استان ایلام

Religious tourism Research in Ilam

دانلود تحقیق تـوریسم مــذهبـی در استان ایلام

تـوریسم مــذهبـی در استان ایلام
توریسم مذهبی با خصوصیات و شاخصه های مهم خود یکی از مهمترین شاخه های توریسم به حساب آمده و می توان با برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت ها از این مهم بهره کافی را برد. توجه به این امر هم از بعد مسائل جهانگردی و هم به لحاظ تاکید بر مفاهیم مذهبی می تواند راهگشای حل این موضوع باشد. چرا که حرکت در جهت جذب جهانگرد مذهبی نخست نیازمند درک مفاهیم و اصول مذاهب و احترام به آنها و سپس تلاش در جهت تسهیل ارائه خدمات به زائرین این اماکن مقدسه می باشد.این امر هم از نظر جنبه های اقتصادی جذب جهانگرد و هم از لحاظ اثرات تبلیغی و بازتاب گسترده بین المللی می تواند نتایج بسیار مثبتی برای کشور میزبان در بر داشته باشد.در استان ایلام بقعه های امام زادگان و نوادگان آنها  و اماکن مذهبی زیادی وجود دارد که هر ساله پذیرای خیل عظیم مشتاقان و دوستداران اهل بیت می باشند که می توان با برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت ها در جوار این اماکن ، باعث افزایش سهم گردشگران مذهبی به استان بود.
– توریسم: توریسم معادل واژه جهانگردی وگردشگری در زبان فارسی است و از کلمه (tour) به معنای گشتن و از ریشه یونانی (touronois) گرفته شده است و به کلیه فعالیت های یک دیدار کننده از زمانی که تصمیم به سفر می گیرد تا خاتمه سفر، اطلاق می گردد.
– توریست: به دیدار کننده ای اطلاق می شود که حداقل یک شب را در اقامتگاه های خصوصی یا عمومی کشور میزبان بگذراند.
همه مخلوقات الهی در سیر وسفر از مکانی به مکان دیگر و از زمانی به زمان دیگر، در جهت کمال حرکت می کنند. قرآن که برای هدایت بشر نازل شده است، در آیه های بسیاری بر سیر و سفر تأکید داشته و در خطاب های مختلف از انسان دعوت می کند به مسافرت و زمین گردی بپردازند.(رحیم پور- سیمای جهانگردی اسلامی)
– انواع توریسم : ۱٫ توریسم فرهنگی۲٫ توریسم طبیعی۳٫ توریسم تجاری۴٫ توریسم مذهبی ۵٫ توریسم ورزشی
بر این اساس یکی از شاخصه های مهم توریسم که سهم قابل توجهی از فعالیت های جهانگردی را به خود اختصاص می دهد توریسم مذهبی است.با توجه به مقاصد افراد، اشکال مختلفی از جهانگردی مذهبی شکل می گیرد. در کشور ما نیز با توجه به حضور ادیان مختلف توحیدی و با توجه به وجود پیروان و معتقدان زیاد آنها، انواع مختلفی از توریسم مذهبی می تواند ایجاد گردد. در مجموع همه این پتانسیل های بالقوه لزوم ایجاد برنامه ریزی دقیق و مهمتر از همه اجرای بلافصل این برنامه ها را می طلبد.در ایران از دیر باز علاقه خاص به خاندان اهل بیت (علیه السلام) وجود داشته است. بدین لحاظ اماکن متبرکه متعددی در گوشه و کنار این مرز و بوم  پدید آمده است و به دنبال آن همین امر به نحوی قابلیت ایجاد مراکز و قطب های گردشگری مذهبی را بوجود آورده است.
– تعریف توریسم مذهبی: عبارتند از بازدید گردشگران (با تعریف ویژه جهانگردی) از اماکن مقدس نظیر زیارتگاه ها ؛ مقابر امامزاده ها و نظایر آنها .
– توریست مذهبی: گردشگرانی فرهنگی هستند که برای زیارت اماکن، آثار، یادمان های مذهبی، انجام اعمال مذهبی و دینی، ترویج و آموزش و گذران اوقات فراغت در مکان ها و مراکز مذهبی جهان سفر می کنند.در اینجا با دو دسته مختلف از جهانگردان روبرو می شویم ،دسته اول کسانی که از اماکن مقدسه در دین خود بازدید می نمایند و گروه دوم کسانی که از اماکن مقدسه سایر ادیان دیدن می کنند. (دکتر علی رحیم پور)
– خصوصیات توریست های مذهبی:به عنوان اولین شاخه از توریست های آرام و بی آزار به حساب می آیند و تلاش می کنند از امکانات طبیعی موجود صرفه جویی کنند. هم چنین بیشترین هزینه را در رسیدن به اهداف خود  می کنند. و……….

توریسم
– توریست
انواع توریسم
تعریف توریسم مذهبی
توریست مذهبی
– خصوصیات توریست های مذهبی
گذری بر تاریخ ایلام
امامزاده و اماکن متبرک در استان ایلام به تفکیک شهرستانها
نتیجه گیری:


تعداد صفحات : 20 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود