صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم پایه » فیزیک  »  تحقیق انرژی هسته ای و کاربرد صلح آمیز آن

تحقیق انرژی هسته ای و کاربرد صلح آمیز آن

دانلود تحقیق و مقالات رشته فیزیک با عنوان تحقیق انرژی هسته ای و کاربرد صلح آمیز آن در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۱۲۰ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

تحقیق انرژی هسته ای و کاربرد صلح آمیز آن

 مقـدمه
در این فصل شما را از هدف و اهمیت و ضرورت تحقیقمان آگاه خواهیم کرد و در آخر این که، ارکان اساسی تحقیقمان را توضیح خواهیم داد تا ابهامات برطرف شود و با دیدی بازتر تحقیق را دنبال کنیم.
درخت دانش زیر شما را در دنبال کردن این فصل کمک خواهد کرد:

بیان مسئله
باتوجه به اینکه اسلام مکتبی است که مشوق انسانها در رشد و شکوفائی استعدادهاست . راه مستقیم است و امت اسلامی امتی پرتلاش و پوینده و باتوجه به نیاز جامعه به شناخت علوم و فنون مختلف که باعث پیشرفت کشور عزیزمان می گردد بر آن شدیم تا تحقیقی پیرامون یکی از موضوعات مطرح شده توسط ستاد محترم شاهد و ایثارگر در رابطه با شناخت انرژی هسته ای و کاربردهای آن تهیه کنیم . امیدواریم قدم کوچکی باشد در راه شناخت و معرفی این علم و گسترش فرهنگ تحقیق در جامعه ی اسلامی ایران.

انرژی هسته ای و کاربرد های صلح آمیز آن
اما باید دانست منظور از انرژی هسته ای چیست و چه کاربردهایی دارد که در فصل های آتی به این مسئله خواهیم پرداخت.

اهداف تحقیق :
هدف از این تحقیق دست یابی به آگاهی در زمینه ی انرژی هسته ای و بررسی روش های صلح آمیز استفاده از آن است. در زمانی که کشورهای قدرت طلب استفاده از انرژی هسته ای را حق خود می دانند لازم است که ما در این زمینه اطلاعات کسب کنیم و گامی در جهت این مهم برداریم تا کشور ما به عنوان یک کشور اسلامی در حال توسعه مطرح شود. با توجه به این که کشور ما به عنوان یک کشور اسلامی باید اطلاعاتی در زمینه ی تمام علوم داشته باشد پس لازم است جوانان و نوجوانان ما نیز از این انرژی و کاربرد آن در تمام زمینه ها از جمله: کشاورزی، صنعت و پزشکی اطلاعاتی داشته باشند. ما نیز بر خود دانستیم تا ذره ای از این علم که مانند دریایی است را گرد آوریم و در اختیار هم نوعانمان قرار دهیم.

اهمیت و ضرورت تحقیق
در جهانی که روز به روز پیشرفته تر و ماشینی تر می شود دانستن علم روز دنیا موضوعی بس حیاتی است چرا که اگر اندکی کوتاهی کنیم از قافله جا مانده ایم و هیچ وقت بدان
نمی رسیم پس باید وقت را غنیمت شمرد و همگام بود با گذشت زمان و پیشرفت های روز دنیا. بنابراین به عنوان نسل جوان کشوری در حال پیشرفت بر خودمان لازم دانستیم تا اطلاعاتی درباره جدیدترین علم دنیا در کشورمان یعنی فناوری هسته ای اطلاعاتی کسب کنیم و در این راه قدم نهیم و با توکل بر خدای متعال فعالیت در این زمینه را آغاز کنیم تا بتوانیم به عنوان آیندگان کشور باعث پیشرفت کشورمان ایران شویم.

فرضیات تحقیق
۱- کاربرد انرژی هسته ای در پزشکی
۲- کاربرد انرژی هسته ای درکشاورزی و رشته های وابسته
۳- کاربرد انرژی هسته ای در صنعت

تعریف واژگان اساسی
الف: اتم atom
کوچکترین بخش یک عنصر که بتواند به عنوان یک ذره ی پایدار وجود داشته باشد.

ب: هسته ی اتم ncleus,atomic
هسته ی یک اتم توده ی کوچک، ولی سنگین داخلی اتم است که وزن و بار مثبت را متمرکز ساخته است. وزن و هر یک از خواص پرتوزایی اتم به هسته مربوط می شود، در حالی که خواص شیمیایی و طیف های تابش فرابنفش (U.V.) و مرئی به الکترون های مداری بستگی دارند. هسته از ذرات ریز اتمی تشکیل شده است.

پ: شکافت Fission
ت: فرآورده های شکافت Fission procucts

فرآورده های شکافت، هسته های سنگین هستند. شکافت به طور کلی فرآیندی بی تقارن است. بازده بیشتر به جرم ۹۰ ~ و جرم ۱۴۰ ~ مربوط می شود؛ توزیع فرآورده ها به انرژی ذره ی بمباران کننده بستگی دارد. فرآورده های شکافت، معمولاً به شدت پرتوزا هستند.

ج: کوری Curie
واحد استاندارد پرتوزایی برابر ۱۰۱۰× ۶/۳ = ۱Ci فروپاشی در ثانیه است. شمار فروپاشی های انجام گرفته به وسیله ی یک گرم رادیم است.

والیم Valium
دیازپام diazepam، به عنوان داروی خواب آور مصرف می شود.

نیمه عمر half- life: half – value period

زمان لازم برای این که غلظت یک ماده به نصف مقدار اولیه اش برسد، برای عناصر پرتوزایی نیمه عمر × ۶۹/۰ است که ثابت تباهی decay constant است. این اصطلاح برای اجزای ناپایدار و گذرا یا واکنش های شیمیایی مرتبه ی اول به کار می رود.

ایزوتوپ isotope
عناصر یا اتم های با عدد اتمی برابر و، بنابراین، خواص شیمیایی یکسان، اما وزن های اتمی متفاوت هستند، نظیر O و O. افزون بر ایزوتوپ های پایدار، ایزوتوپ های رادیواکتیو عناصر شناخته شده اند. گرچه ایزوتوپ ها خواص شیمیایی یکسان دارند، تفاوت جزئی آن ها در جرم منجر به پدید آمدن تفاوت های جزئی در خواص فیزیکی می شود. با

راکتور، واکنشگاه reactor
فرآیندهای شیمیایی، در مقیاس بالا، در محیط های گوناگونی، معمولاً در مخزن ها، لوله ها، برج ها یا بسترهای سیال fluidized beds انجام می شوند. این محیط ها را معمولاً راکتورهای شیمیایی می نامند و قلب فرآیند شیمیایی را تشکیل می دهند.

مقدمه
در قسمت بیان مسئله گفته شد باید بدانیم انرژی هسته ای چیست اما برای دانستن این موضوع ابتدا باید تاریخچه و زمان کشف این انرژی عظیم و مهم را بدانیم.
در این فصل به بیان مختصری از تاریخچه و تلاشهای دانشمندان پیشین پرداخته ایم تا با دیدی بازتر با انرژی هسته ای آشنا شوید.

پیشینیـه ی تحقیق :
الف :یشینه ی عملی
در سال ۱۸۹۷هنری بکرل قطعه ای از سنگ یکی از ترکیبات طبیعی اورانیوم را به طور اتفاقی در کشوی میز خود قرار داد بی اطلاع یک فیلم حساس عکاسی نیز در کشوی میز وی قرار داشت پس از مدتی بکرل متوجه شد که فیلم عکاسی نسبت به سنگ طبیعی اورانیوم حساسیت نشان داده به طوری که بر اثر اشعه های این سنگ فیلم عکاسی که به نور حساس است خراب شده و غیرقابل استفاده است.

پس از او خانم ماری کوری و همسرش پیرکوری در فرانسه تحقیقات گسترده ای به روی سنگهای دارای اورانیوم انجام دادند و موفق به کشف عناصر رادیوم و پلونیوم شدند که به مراتب خاصیت تشعشعی آن بیشتر از اورانیوم بود.

از طرفی چند دانشمند هسته ای فرانسوی به دلیل اشغال کشورشان توسط کشور آلمان به انگلستان رفتند و همراه خود اسناد و مدارک مهم آزمایشگاه های هسته ای فرانسه و اروپا را به آنجا انتقال دادند در سال ۱۹۴۱ در انگلستان ۵ دانشمند فرانسوی با سرعت بخشیدن به تحقیقات خود روز به روز به ساخت بمب هسته ای نزدیکتر شدند بالاخره این گروه از دانشمندان با ترغیب دولت آمریکا به سرعت به آنجا رفتند و در اوایل سال ۱۹۴۳ این دانشمندان به گروهی دیگر از دانشمندان هسته ای آمریکا و غیرآمریکایی که مشغول به تحقیق بر روی ساخت سلاح هسته ای بودند ملحق شدند.

ب:پیشینه نظری
به علت محدود بودن کتاب درباره این موضوعواز طرفی نا مفهوم بودن مطالب آن، تشخیص نقص مشکل بود دلایل زیر حاکی از وجود همین اشکالات است
۱- اطلاعات ما به حد کافی نبود
۲- تعداد کتاب هایی که مطالعه کردیم خیلی محدود بود که در این کتاب ها به موضوع خاص ونا مشابه (متضاد با نظریه ها ) وجود نداشته است
۳- به علت محدود بودن زمان نتوانستیم به موضوعات مختلف و بحث وتحقیق راجعبه نظریه های گذشته بپردازیم و مشکلات آنها را پیدا کنیم
۴- چون کتاب هایی که ما مطالعه می کردیم همه در محدوده زمانی خاصی چاپ شده بودندکه مانتوانستیم به نکات جدید و نظریه های مخالف با نظریه های گذشته پی ببریم
۵- موضوع گسترده ، تخصصی و پیچیده است و خیلی کم میتوان اشکالات آن را یافت
بنا براین در این زمینه به نقصی نرسیدیم

مقـدمه
هر کاری راه و روش مخصوص به خود را دارد. تحقیق هم از این قاعده مستثنی نیست. این کار روش های مخصوصی دارد که در این فصل به بیان آنها پرداخته ایم. روش های مورد استفاده ما هم در این فصل بیان شده است تا خواننده با فکری روشن تر خواندن خود را ادامه دهد.

روشهای مورد استفاده در تحقیق
روشهای کلی و عمومی تحقیق عبارتند از:
الف: تجربه و آزمایش ب: مشاهده ج: پرس و جو د: مطالعه.
ممکن است در تحقیق از یک یا دو یا هر چهار روش متناسب با موضوع تحقیق استفاده شود.

الف) تجربه و آزمایش بیشتر در موضوعاتی که مربوط به رشته ی تجربی است مورد استفاده قرار می گیرد.
ب) مورد دوم یعنی مشاهده به طور مستقیم جمع آوری می شود. مثلاً در مورد تحقیق درباره ی یک بنای تاریخی، مکان جغرافیایی می توان از این روش استفاده نمود. ما از این روش به دلیل محدود بودن امکانات و عدم وقت کافی استفاده نکردیم.
ج) پرس و جو که خود به دو بخش مصاحبه و پرسش نامه تقسیم می شود. در روش اول باید سؤالات از قبل آماده باشد و از شخص مصاحبه شوند، وقت بگیریم و هدف مصاحبه را برای او مشخص کنیم. که ما از این روش برای مصاحبه با اساتید مختلف مربوط به موضوع تحقیق خود استفاده کردیم.
روش دوم بیشتر در مواردی استفاده می گردد که بخواهیم با افراد زیادی مصاحبه کنیم و برای بهینه سازی وقت از پرسش نامه استفاد می کنیم. ما این روش را متناسب با تحقیق خود ندیدیم و از آن استفاده نکردیم.

د) مطالعه، پژوهشگر موضوع خود را انتخاب می کند و به جستجو در منابع مختلف
می پردازد که این جستجو ممکن است کتابخانه ای باشد.

در روش کتابخانه ای (که بسته به هر کتابخانه شیوه ی جستجو متفاوت است) با پژوهش در کتب، منابع علمی و دیگر مآخذ در محدوده ی کتاب و کتابخانه و آن چه به این فضا مربوط است و (مانند استفاده از ابزارهای نوین اطلاع رسانی) به بررسی موضوع تحقیق پرداخته می شود. ما بیش از نیمی از تحقیق خود را از روش فوق در کتابخانه های مختلف بهره بردیم.

فهرست مطالب
فصل اول – کلیات تحقیق
۱-۱- مقدمه ۱
۲-۱- بیان مسئله ۳
۳-۱- هدف پژوهش  ۴
۴-۱- اهمیت تحقیق ۵
۵-۱- ضرورت تحقیق ۶
۶-۱- فرضیات تحقیق ۷
۷-۱- تعریف وا‍ ژه گان اساسی تحقیق ۸
فصل دوم
۱-۲- پیشینه پژوهش ۱۰
فصل سوم – روش پژوهش
۱-۳- طرح پژوهش ۱۱
۲-۳- روش های مورد استفاده در تحقیق ۱۲
۳-۳- جامعه آماری ۱۳
۴-۳- هدف های کلی ۱۴
۵-۳- طرح پرسش ها بر اساس اهداف ۱۵
فصل چهارم- یافته های پژوهش
۱- ۴- مقدمه ۱۸
۲-۴- ساختمان اتم ۱۹
۳-۴- اجزاء اتم ۲۱
۴-۴- پرتو زایی ۲۴
۵-۴- تاریخچه انرژی هسته ای ۲۵
۶-۴- ایزوتوپ ۲۹
۷-۴- عنصر رادیو اکتیو ۳۰
۸-۴- روش های آزاد شدن انرژی هسته ای ۳۳
۹-۴- فعل وانفعال زنجیری ۳۵
۱۰- ۴- نیم عمر ۳۶
۱۱-۴- چگونه انرژی هسته ای مهار می شود ۳۸
۱۲- ۴- گداخت هسته ای ۳۹
۱۳-۴- کیک زرد ۴۰
۱۴-۴- غنی سازی اورانیوم ۴۲
۱۵- ۴- ضرورت استفاده صلح آمیز ازانرژی هسته ای ۴۳
۱۶- ۴- کاربرد های صلح آمیز انرژی هسته ای ۴۴
۱۷-۴- باکاربردهای پزشکی انرژی هسته ای بیشتر آشنا شویم ۵۳
۱۸-۴- ایزوتوپ های رادیو اکتیو برای تشخیص ودرمان امراض  ۵۵
۱۹-۴- پزشکی هسته ای  ۵۷
۲۰- ۴- ترکیبات نشاندار ۵۹
۲۱-۴- ایزو توپ های رادیو اکتیو چشم های بینای پزشکی هسته ای ۶۰
۲۲-۴- تشخیص بیماری غده تیروئید ۶۱
۲۳-۴- تشخیص غده در مغز ۶۲
۲۴-۴- تشخیص کم خونی مزمن ۶۳
۲۵-۴- تشخیص بیماری دیابت ۶۵
۲۶-۴- درمان بیماری ها بوسیله مواد رادیو اکتیو ۶۶
۲۷-۴- نمودارها ۷۰
۲۸-۴ – بررسی میزان شناخت افراد جامعه از انرژی هسته ای ۹۰
۲۹-۴-بررسی نقش انرژی هسته ایدر پیشزفت زندگی انسان ها ۹۱
۳۰-۴- بررسی تاثیر انرژی هسته ای در بالابردن امنیت اجتماعی ۹۲
۳۱-۴- بررسی کاربرد انرژی هسته ای درپزشکی ۹۳
۳۲-۴- نتیجه گیری کلی نمودارها ۹۴
۳۳-۴- دیدگاه قرآن کریم وائمه اطهار (ع ۹۵

فصل پنجم – بحث ونتیجه گیری
۱-۵- نتایج اخذ شده از تحقیق ۱۰۱
۲-۵- محدودیت های تحقیق ۱۰۲
۳-۵- پیشنهادات ۱۰۳
۴-۵- خلاصه تحقیق ۱۰۴
منابع وماخذ ۱۰۵
پیوست ها ۱۰۶تا۱۱۷

منابع و مأخذ
۱) آینی نو – کارل ، سی ینو – برندا (فیزیک در خدمت علم بهداشت) ترجمه علی اصغر تک الو ناشر : معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی ، چاپ اول ۱۳۷۲٫
۲) اسوت – رابرت، اسمیت – ریچارد ، پرایس – جک (شیمی عمومی با نگرش کاربردی) جلد ۱ ترجمه علی سیدی، مرتضی خلیلی . ناشر : مؤسسه فرهنگی فاطمی چاپ چهارم ۱۳۸۴٫
۳) بهورز – محمد علی (مقدمه ای بر فیزیک پزشکی) ناشر معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی ، چاپ اول
۴) عزیزی – ذبیح الله (اشعه x و رادیو اکتیو) ناشر : شرکت سهامی مرداد ۱۳۶۴
۵) قریب – احمد (پیدایش و کاربردهیا علوم و فناوری هسته ای) ناشر : سازمان انرژی اتمی ایران، چاپ اول ، زمستان ۱۳۸۴٫
۶) نیلوفری-قدسی،نیلوفری-پرویز (اتم در خدمت کشاورزی ومنابع ایران)ناشر :انتشارات واحد فوق برنامه بخش فرهنگی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی چاپ اول۱۳۶۳
۷) وایت – رزنفلدوا (مروری بر تکنولوژی پزشکی هسته ای ) ترجمه حسین مزدارانی ناشر : انتشارات واحد فوق برنامه بخش فرهنگی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی چاپ اول ۱۳۸۴
۸) هریس – راندی ( فیزیک نوین) ترجمه سید هاشم تقوی رضوی زاده؛ دکتر محمد حسین طیرانی، ناشر : دانشگاه امام رضا مشهد ، چاپ اول ، ۱۳۸۴٫
۹) مکاتبه واندیشه


تعداد صفحات : 120 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود