صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » اقتصاد  »  تحقیق اقتصاد ایران

تحقیق اقتصاد ایران

دانلود تحقیق و مقالات رشته اقتصاد با عنوان دانلود تحقیق اقتصاد ایران در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۵۵ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

تحقیق اقتصاد ایران

موضوع تحقیق: نظام اقتصادی ایران

ایران
« ایران کشوری در جنوب غربی آسیا و در منطقهٔ خاورمیانه است. نام رسمی آن جمهوری اسلامی ایران و پایتخت آن تهران است. پهناوری این کشور ۱٬۶۴۸٬۱۹۵ کیلومتر مربع (۱۸ام درجهان) است و بر پایهٔ آمار سال ۱۳۸۵ هجری خورشیدی، ۷۰ میلیون و ۴۷۲ هزار تن جمعیت داشته‌است و هرساله حدود یک میلیون تن به جمعیت این کشور افزوده می‌شود.[۱]
در شمال با جمهوری آذربایجان، ارمنستان، و ترکمنستان؛ در شرق با افغانستان و پاکستان؛ و در غرب با ترکیه و عراق مرز زمینی دارد و همچنین دارای مرز دریایی در شمال با دریای خزر و در جنوب با خلیج فارس و دریای عمان است، که دو منطقهٔ نخست از مناطق مهم استخراج نفت و گاز در جهان هستند.
نظام سیاسی ایران برپایهٔ قانون اساسی مصوب ۱۳۵۸ (بازنگری ۱۳۶۸) پایه‌ریزی شده‌است. بالاترین جایگاه رسمی ایران پس از انقلاب، ولایت فقیه است که اکنون در اختیار سید علی خامنه‌ای است. اسلام دین رسمی، تشیع مذهب رسمی و فارسی زبان رسمی ایران است. ایران به عنوان یک سرزمین و یک ملت دارای تاریخی کهن است و یکی از تاریخی‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌رود.
ایران به واسطه قرار گرفتن در منطقهٔ میانی اوراسیا دارای موقعیتی راهبردی است. این کشور از اعضای سازمان ملل متحد، جنبش عدم تعهد، سازمان کنفرانس اسلامی، اوپک و سازمان اکو است. ایران یک قدرت منطقه‌ای در جنوب غربی آسیا است و جایگاهٔ مهمی را در اقتصاد جهانی به دلیل در اختیار داشتن صنعت نفت، صنعت پتروشیمی و گاز طبیعی برای خود بدست آورده‌است.

وجه تسمیه
واژهٔ ایران در فارسی باستان «آئیریانا» (airya) و در فارسی میانه به شکل «اِران» (erān) بوده، و برگرفته از شکل‌ قدیمی «airya nama» و به معنای «سرزمین مردمان اصیل» است. در کردستان ایران هنوز ایران با همان نام کهن «اِران» تلفظ می‌شود. در اسناد تاریخی کردستان نیز همواره از این نام استفاده‌شده‌است.
واژهٔ «آریا» در زبان‌های اوستایی، فارسی باستان و سنسکریت به ترتیب به شکل‌های «اَیریه» (airya)، «اَریه» (āriya)، «آریه» (arya) به کار رفته‌است. همچنین در زبان سنسکریت «اریه» (ariya) به معنی سَروَر و مهتر و «آریکه» (aryaka) به معنی مَردِ شایستهٔ بزرگداشت و حرمت است و آریایی به‌زبان اوستایی «ائیرین» (airyana) و به زبان پهلوی و فارسی دری «ایر» خوانده می‌شود و ایرج به زبان آریایی “airya” است. ایر در واژه به‌معنی «آزاده» و جمع آن «ایران» به‌معنی «آزادگان» است.
نام ایران در لغت به معنی «سرزمین آریاییان» است و مدت‌ها پیش از اسلام نیز نام بومی آن نیز ایران، اران، یا ایرانشهر بود.[۳]، البته از ۶۰۰ سال پیش از میلاد تا ۱۳۱۴ (۱۹۳۵) در میان اروپاییان با نام «پرشیا» شناخته می‌شد.[۴] که در سال ۱۳۱۴ در شرف تأسیس لیگ ملل با درخواست رسمی رضاشاه پهلوی همان نام بومی کشور (ایران) در عرصهٔ جهانی هم مورد کاربرد قرار گرفت. نام «پرشیا» همچنان برابر نام ایران است و در زبان‌های اروپایی به دلیل سابقه تاریخی – فرهنگی‌اش کاربرد دارد، اما در اخبار سیاسی بیشتر نام ایران به کار برده می‌شود.

فهرست مطالب
ایران
وجه تسمیه
زمین‌شناسی
جغرافیا
استان‌ها
آب و هوا
دین
تاریخ
دودمان‌های دوره پیش از اسلام
دودمان‌های دوره پس از اسلام
پیمان‌نامه‌ها
سیاست
روابط خارجی
منابع و معادن
صنایع
راه‌ها
اقتصاد
چشم‌انداز آینده
رشد اقتصادی
ذخایر ارزی و بدهی خارجی
چشم‌انداز آماری
گردشگری
هنر و فرهنگ
موسیقی کلاسیک ایرانی
ورزش
مقدمه
پیروزی انقلاب اسلامی و دولتی شدن اقتصاد
اقتصاد جنگی تمام عیار
دوران بازسازی و حفظ کنترل دولتی
اقتصاد دولت خاتمی، آغاز اصلاح ساختار اقتصادی
اقتصاد کنونی ایران
آفت های اقتصاد ایران
نظام اقتصادی ایران،بیماری رو به مرگ
باید منتظر یک فروپاشی در نظام اقتصادی ایران باشیم
۳ راهکار پیشنهادی IMF به ایران برای کاهش تورم
بیانیه زیر در پایان این سفر منتشر شده است:
پیش‌بینی شاخص‌های کلان اقتصادی
ایران دومین قدرت بزرگ اقتصادی در منطقه
رشد تولید ناخالص داخلی تغییر نمی‌کند
رشد مثبت بخش نفتی به‌رغم تلاش‌های آمریکا
دومین نرخ بالای تورم به ایران اختصاص دارد
رشد نقدینگی ۵/۴۱‌درصد در ایران برای سال ۲۰۰۸
صادرات ایران از مرز ۱۱۵‌میلیارد دلار می‌گذرد
افزایش ده ‌میلیارد دلاری تراز حساب‌های جاری ایران
گزارش صندوق بین المللی پول از وضعیت اقتصادی ایران و کشورهای خاورمیانه
میانگین رشد اقتصادی در افغانستان ، یمن و سودان بیشتر از ایران است!
تولید ناخالص داخلی نیم تریلیون دلاری ایران
کاهش رشد بخش غیر نفتی به۴/۵درصد در ۲۰۰۹
نرخ تورم ۱۷ درصدی کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی
تشدید ریاضت اقتصادی با کاهش قیمت نفت


تعداد صفحات : 55 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود