تحقیق اقتصاد ایران در دوران جنگ

دانلود تحقیق و مقالات رشته اقتصاد با عنوان دانلود تحقیق اقتصاد ایران در دوران جنگ در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۱۸ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

تحقیق اقتصاد ایران در دوران جنگ

فراز و فرود اقتصاد جنگ
جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران، از وقایع بسیار مهم در تاریخ معاصر ایران و رخدادی مهم در تاریخ منطقه و جهان محسوب می شود و یادآور تحمل سختی ها و دلاوری های ملت بزرگ ایران و از طرفی بیان کننده آسیب ها و خسارات اقتصادی وارده بر پیکره اقتصاد ایران است. اگرچه ممکن است پرداختن به اوضاع اقتصادی و اجتماعی ایران در آن دوران به لحاظ تاریخی حائزاهمیت باشد ولی چون اثرات مثبت و منفی آن واقعه در تمامی ابعاد اقتصادی و اجتماعی کشور حتی تا به امروز ظهور و بروز دارد لذا شناخت بیشتر و تمرکز بر اوضاع اقتصاد ایران سیاست های اقتصادی متخذه در آن برهه و تاثیر سیاست های اقتصادی، رخدادها و وقایع جنگ تحمیلی بر اقتصاد کشور، برای محققان و علاقه مندان دانشگاهی و نخبگان نسل امروز و آینده امری ضروری و مفید است. به این منظور مرکز اسناد دفاع مقدس (مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ) بر آن شد تا با همکاری و مساعدت برخی صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی، کتابی با همین عنوان منتشر کند. «اقتصاد ایران در دوران جنگ تحمیلی» کتابی است نوشته فرهاد دژپسند و حمیدرضا رئوفی که مرکز اسناد دفاع مقدس (مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ) در نیمه دوم دی ماه ۱۳۸۷ آن را به چاپ رسانده است. همانگونه که از نام آن مشخص است، این کتاب ضمن بیان ادبیات موضوع جنگ به طور عام و تحلیل اجمالی شیوه مدیریت اقتصادی برخی کشورهای درگیر جنگ تمام عیار از جمله عراق (در جنگ با ایران)، اروپا، آمریکا و ژاپن (در جنگ جهانی دوم)، به بررسی و تحلیل وضعیت اقتصاد ایران در دوران جنگ و مقایسه برخی شاخص های کلان اقتصادی با دوران قبل و پس از آن می کند. در اینجا ضمن معرفی کتاب، به طور اجمالی قسمت هایی از آن را برای معرفی و شناخت بیشتر از موضوعات آن ارائه می دهیم.

اوضاع اقتصادی ایران در دوران جنگ تحمیلی
جنگ تحمیلی در شرایطی آغاز شد که اقتصاد ایران که تا پیش از انقلاب به شدت متکی بر درآمدهای نفتی بود، در آستانه اجرای برنامه ها و اقداماتی در جهت خودکفایی و نیز کاهش وابستگی به نفت برای ایجاد تحول در اقتصاد کشور قرار داشت، جنگ موجب شد بخشی از بودجه کشور به امور دفاعی تخصیص یافته و بخش زیادی از سرمایه های انسانی و سایر منابع در امور جنگ اختصاص یابد و نیز اشغال بخشی از اراضی حاصلخیز و نیز واحدهای اقتصادی کشور، نابسامانی های ناشی از مهاجرت ها و به طور کلی مشکلات یک اقتصاد درگیر جنگ را به دنبال داشت که این همه موجب شد تا اصلاح ساختار اقتصاد و بهبود مدیریت اقتصاد کشور با مشکلات بسیار روبه رو شود و کماکان درآمدهای نفتی که در آغاز انقلاب به خاطر کاهش قابل توجه و برنامه ریزی شده صدور نفت کاهش یافته بود، مجدداً نقش موثر و عمده ای را در اقتصاد ایران ایفا کند. بررسی و مطالعه اوضاع اقتصادی کشور در ادوار مختلف نشان می دهد اقتصاد ایران شدیداً تحت تاثیر تکانه های نفتی قرار گرفته است. «فعالیت های اقتصادی کشور پس از اولین تکانه نفتی سال ۱۳۵۳ وارد نوسانات شدید شد. هر چند که پس از این دوره، عمق نوسانات اقتصادی حتی کمتر از دوره مشابه قبل از تکانه های نفتی می شود ولی نقش تکانه های نفتی در ایجاد نوسانات اقتصادی کماکان پابرجاست به هر حال دوره های رونق اقتصادی عموماً همزمان با دوره هایی است که قیمت نفت و به تبع آن درآمدهای نفتی در مقایسه با دوره های قبل و بعد از آن در حداکثر بوده است و در واقع گویای این واقعیت است که نفت در ایجاد رونق و رکود اقتصادی ایران نقش تعیین کننده ای داشته است. با وجود این نباید نقش سیاست های اقتصادی به ویژه سیاست های پولی و مالی را در ایجاد رونق و رکود از طریق تبدیل منابع ارزی به ریالی جهت هزینه کردن در داخل کشور که منجر به انبساط مالی در کشور می شده است را کم اهمیت جلوه داد.» مقایسه شاخص های اقتصادی و سایر وقایع و رویدادها نسبت به دوران قبل و پس از جنگ تحمیلی، حاکی از آن است که تاثیر مشکلات ناشی از جنگ بر اوضاع اقتصادی کشور در سه سال پایانی جنگ کاملاً مشهود و محسوس بوده است. بررسی اوضاع اقتصادی ایران در طول جنگ حکایت از آن دارد که شرایط و اوضاع کشور به لحاظ رکود و رونق اقتصادی در طول جنگ یکنواخت و یکسان نبوده است. در حقیقت در مدت هشت سال جنگ، اقتصاد ایران سه دوره مجزا را به لحاظ رکود و رونق اقتصادی تجربه کرد که عوامل خارجی و نیز مسائل و روابط منطقه ای و بین المللی بر آن تاثیرگذار بوده است.

فهرست مطالب
فراز و فرود اقتصاد جنگ
اوضاع اقتصادی ایران در دوران جنگ تحمیلی
دوره اول: رکود اقتصادی (۱۳۶۰-۱۳۵۹)
دوره دوم: رونق اقتصادی (۱۳۶۴-۱۳۶۱)
دوره سوم: رکود اقتصادی (۱۳۶۷-۱۳۶۵)
دولت دفاع مقدس
دولت جنگ و شرایط مدیریت بحران
کاهش مداخله دولت در کل اقتصاد
رکوردها در دوره ی نخست وزیری میرحسین
امور زیر بنایی و کاهش شدید استضعاف
بهره وری در شرایط جنگی
مدیریت و اتمام جنگ با بدهی خارجی صفر
اصلاح مبتنی بر اصول
اتهام اقتصاد کوپنی
برنامه ی ملی مبارزه با فساد
مقاومت دولت دوران جنگ در برابر زیاده‌خواهی‌های سوداگران و وارداتچی‌ها
استعفا در شرایط سال ۶۸
منابع و مآخذ


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 18

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط