تحقیق استیفاء در قانون مدنی

تحقیق استیفاء در قانون مدنی

بخشی از چکیده:
استیفاء مصدر باب استفعال از فعل وفی است که برای درخواست کردن و طلب کردن بکار می رود و فعل «وفی» را به باب استفعال برده‌اند تا انجام عملی را خواستار گردند، اما در اصطلاح حقوق عبارتست از بهره‌مند شدن کسی از عمل یا منفعت مال غیر بر حسب اذن قبلی که داده شده است  یا در معنی متداول به معنی بهره‌مند شدن از مال یا عمل دیگری در جایی که شخص به هزینه یا کار دیگری بر دارایی خود می افزاید، خواه به صورت تملک باشد یا استفاده از منافع ، و مواد ۳۳۶ و ۳۳۷ قانون مدنی به این مبحث اختصاص دارد. 
ماده ۳۳۶- «هرگاه کسی بر حسب امر دیگری اقدام به عملی نماید که عرفاً برای آن عمل اجرتی بوده یا آن شخص عادتاً مهیای آن عمل باشد عامل مستحق اجرت عمل خود خواهد بود مگر اینکه معلوم شود که قصد تبرع داشته است.»
ماده ۳۳۷- «هرگاه کسی بر حسب اذن صریح یا ضمنی از مال غیر استیفاء منفعت کند صاحب مال مستحق اجرت المثل خواهد بود مگر اینکه معلوم شود که اذن در انتفاع مجانی بوده است.»
این مواد قانونی که از منابع فقهی گرفته شده در فقه گسترده‌ای وسیع تر از مواد پیش بینی شده در قانون دارد و با عناوینی نظیر منع اکل مال به باطل، ضمان ید، ضمان امر، امر معاملی، ضمان مقبوض به عقد فاسد، قاعده احترام مورد بحث قرار گرفته است. 
در حقوق رم و غرب استیفاء را تحت عنوان دارا شدن غیر عادلانه طبقه بندی نموده‌اند و گفته‌اند:«این طبیعتاً غیر منصفانه است که کسی از طریق زیان دیگری دارا شود.»  بنابراین تعریف عناوین فرعی دیگر مثل «ایفای ناروا» و «اداره مال غیر» و «استفاده بلا‌جهت» را نیز شامل می شود. 
از نظر حقوقی مبنای واقعی استیفاء اجرای عدالت و احترام به عرف و نیازهای عمومی است یعنی در هرجا که شخصی از مال دیگری یا از کار دیگری استفاده می کند و قراردادی باعث ایجاد دینی برای استفاده کننده نمی شود و کار او زیر عنوان غصب و اتلاف و تسبیب قرار نمی گیرد قانون گذار استفاده کننده را ملزم به پرداخت اجرت المثل می کند. ….

فهرست مطالب:
مقدمه   
چکیده کار تحقیقی     
پیشینه تاریخی     
نتیجه     
فصل اول: استیفاء از عمل شخص     
بخش نخست: کلیات     
گفتار اول- تعاریف و تهدید موضوع     
گفتار دوم- ماهیت استیفاء     
گفتار سوم- مبانی فقهی و قانونی     
نتیجه     
بخش دوم: شرایط و آثار     
گفتار اول- روابط معرفین     
گفتار دوم- شرایط مربوط به امر و عمل     
فصل دوم: استیفاء از سال غیر     
بخش نخست: کلیات     
گفتار اول- تعاریف     
گفتار دوم- کلیات     
بخش دوم: مبانی فقهی و قانونی     
گفتار اول- مبانی فقهی     
گفتار دوم- مبانی قانونی     
بخش سوم: شرایط و احکام و آثار     
گفتار اول- شرایط تحقق استیفاء از اموال دیگری     
گفتار دوم- احکام استیفاء در اموال دیگری      
گفتار سوم- آثار استیفاء از اموال دیگری      
گفتار چهارم- فروض قابل بررسی در استیفاء      
گفتار پنجم- نحوه اثبات حق و صدور حکم          
منابع و مآخذ   

 

مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته حقوق
در قالب فایل word و قابل ویرایش


فرمت فایل: doc

تعداد صفحات: 172

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط