تحقیق هدف از نقشه کشی

تحقیق هدف از نقشه کشی

بخشی از متن:
به طور کلی نقشه های مورد نیاز اجزای کی ساختمان را میتوان به سه دسته تقسیم کرد: 
۱- طراحی ساختمان: این نقشه ها را مهندسین آرشیتکت تهیه می نمایند
۲- نقشه های اجرایی: مانند پلانهای مختلف، برشها،‌ دتایلاه، نماها و غیره
۳- نقشه های تاسیسات: مانند نقشه های برق، آبرسانی،‌ فاضلاب،‌ تهویه

اهمیت نقشه کشی در ساختمان:‌
نقشه کشی در ساختمان یکی از مهمترین دروس فنی است. نقشه ، زبان افراد فنی است. برای یک فرد فنی بسیار مهم است که این زبان را بشناسد و رموز آن را بداند. بدین معنی که بتواند نقشه ای را درست و خوب ترسیم کند و قادر به درک و خواندن آن باشد. نقشه کشی در رشته ساختمان هم کاری است فنی و هم هنری، یعنی یک نقشه را هم باید از نظر رعایت نکات فنی درست کشید و هم باید خوب و زیبا کشید.
آنچه به قسمت فنی مربوط است تسوط هنر آموز در کلاس بیان خواهد شد و شما فرا خواهید گرفت ولی قسمت دوم یعنی زیبا کشیدن را باید با تمرین و کوشش مداوم به دست آورد تا هم درست و هم زیبا ترسیم کنید. 

وسایل نقشه کشی: 
۱ – تخته رسم و میز نقشه کشی. ۲ – خط کشی T . 3 – خط کش اشل (مقیاس). ۴- گونیاهای نقشه کی ۳۰ ، ۴۵ و ۶۰ درجه.  ۵ – مداد پاک کن.   ۶ – برس نقشه کشی . ۷- مدادهای نقشه کشی.  ۸ – مداد تراش.  ۹ – نوارچسب کاغذی.  ۱۰ – دستگاه نقشه کشی (درافتینک).  ۱۱ – چراغ میز نقشه کشی.   ۱۲- صندلی های نقشه کشی.  ۱۳- جعبه پرگار. ۱۴- پرگار کشویی.  ۱۵- گونیای متحرک.  ۱۶- کاغذهای نقشه کشی.  ۱۷- کاتر یا برش دهنده.  ۱۸- خط کش فلزی.   ۱۹- نقاله.  ۲۰- شابلونها (اشکال هندسی، مبلمان ،‌تاسیسات، حروف و اعداد، شابلن خطط منحنی (پیستوله).  ۲۱- راپید شابلن نویسی.  ۲۲- راودیس  ۲۳- گرافوس. ۲۴- راپید وگراف.  ۲۵- مرکب.   ۲۶- خط کش معمولی.  ۲۷- لتراست و زیباتون.  ۲۸- نوار دور نقشه.  ۲۹- دستگاه نوگیر یا نوارزن.

۱ – تخته رسم (میز نقشه کشی):
تخته رسم را معمولا” از چوب درخت کاج و یا گردو می سازند تا در مقال عوامل جوی مثل گرما، سرما،‌ رطوبت مقاومت داشته باشند. معمولا” در طرفین تخته رسمها باریکه ای از چوب سخت تعبیه می کنند. تخته رسمها یا روی دو پایه شیب دار ثابت قرار می گیرند و یا اینکه روی دو پایه بلند که تخته رسم قابل بالا و پائین رفتن است نصب می شود. در این حالت میتوان شیب تخته رسم را به دلخواه تنظیم کرد. 
تخته رسمهایی که روی پایه های متحرک نصب می شوند، میز نقشه کشی نامیده می شوند و اندازه تخته رسم ها استاندارد شده است و در مقابل جدول زیر می باشد،‌ اما در بازار تخته رسمهایی غیر از اندازه های استاندارد شده نیز یافت می شود.

 

مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته عمران، معماری و رشته های مرتبط
حاوی فایل ورد قابل ویرایش


فرمت فایل: doc

تعداد صفحات: 150

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط