صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » حقوق  »  تحقیق تعدیل مهریه

تحقیق تعدیل مهریه

دانلود تحقیق تعدیل مهریه مقاله نمونه دادخواست تعدیل مهریه مقاله تعدیل اقساط مهریه دادخواست تعدیل مهریه تعدیل تقسیط مهریه دادخواست تعدیل اقساط مهریه نمونه دادخواست تعدیل تقسیط مهریه مقاله در مورد مهریه مقاله مهریه در اسلام مقاله مهریه سنگین مقاله مهریه عندالاستطاعه مقاله حقوقی مهریه مقاله در خصوص مهریه مقاله راجع به مهریه تحقیق در مورد مطالبه مهریه

 

This adjustment dowry

 

مقدمه:
بی شک نهاد خانواده به عنوان باهویت ترین نهاد اجتماعی، از دیربازـ خصوصاً قرون اخیرـ موقعیت ومقام ممتازی را بین کلیه ی تاسیسات حقوقی نوین وکهن احراز کرده است. خانواده یکی از ارکان اساسی ومهمترین عناصر تشکیل دهنده ی هر اجتماع است. بطوری که اهمیت وارزش هر قوم واجتماع، بسته به اهمیت وارزش والای خانواده است.
با انجام عقد نکاح، بنیان واساس خانواده شکل می گیرد جهت نظم بخشی این نهاد، یک سلسله حقوق و وظایف بر آن بار میشود، که در علم حقوق تحت عنوان«حقوق خانواده» از آن یاد می شود.
حقوق خانواده از مهمترین بخشهای حقوق مدنی است، که تنها حقوق نیست، بلکه آمیزه ای از مسایل اجتماعی، اخلاقی، مذهبی و اقتصادی است وبیشتر قواعد آن مربوط به نظم عمومی و اخلاق است.
از دیر باز حقوق خانواده دارای دو ویژگی متقابل بوده است. از یک طرف خانواده به عنوان اولین کانون همکاری وهمیاری متقابل، زندگی جمعی و تعاون، بر مبنای مهر و محبت ونیازهای متقابل بوده و عاطفه و گذشت و مهرورزی، حاکم اصلی بر تشکیلات خانواده قلمداد شده، از سویی دیگر، این تعاون و همیاری، بنا به عللی به هم می خورد و مسولان نظام اجتماعی و قانونگذاران مجبور به مداخله می شدند.
پر واضح است که از میان مسایل و موضوعات پرشمار این نهاد«مساله ی مهر»، به عنوان یکی از مسایل« روابط مالی زوجین »، مهمترین موضوعی است که همیشه ضمن بیان عقد نکاح متبادر به ذهن است. مضافاً این که در برزخ اختلافات خانوادگی، اولین موضوعی که زن به رخ مرد می کشد، مساله ی مهر و مطالبه ی آن است.
اگرچه عقد نکاح، عقدی است که با ویژگی های خود از سایر عقود و معاملات ممتاز و متمایز است و به لحاظ جنبه های معنوی و فلسفه ی وجودی آن، نمی توان با شائبه های مادی صرف آمیخته دانست، و هر چند که دین مبین اسلام، مسلمانان رابه رعایت جنبه های معنوی در عقودی نظیر نکاح، بیش از جنبه های مادی سفارش کرده، مع الوصف امروزه یکی از مسایل اصلی و اختلاف برانگیز و گاه لاینحل در عقد نکاح، همین موضوع تعیین مهر است.
تاسیس حقوقی مهر دارای یک سابقه ی تاریخی طولانی در حقوق اسلامی و دیگر شرایع و ملل است. این تاسیس در عقد ازدواج، موجبات جلب نظر و موافقیت روحی طرف مقابل را برآورده می کند. سوابق تاریخی حقوق اسلامی نشان می دهد که مهر به عنوان عوض یا یک وجه مالی در عقد ازدواج مطرح نبوده است، بلکه نظر دین اسلام ـ به عنوان یک دین کامل ـ این بوده که با قراردادن موضوع مهر در عقد نکاح، به رابطه ی ایجادی بین زوجین ابعاد عمیق تری ببخشد.
از جمله ی آثار مهر که مجلس پنجم قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران(  ۱۳۷۸ـ ۱۳۷۵ ) جهت حفظ حقوق زنان در قالب« قانون الحاق یک تبصره به ماده ی ۱۰۸۲ قانون مدنی در خصوص مهریه» در تاریخ ۲۹/۴/۱۳۷۶ از تصویب گذراند، موضوع تعدیل ـ محاصبه به نرخ روز ـ مهریه ی وجه رایج است.
امروزه با مراجعه به دادگاههای خانواده، به آسانی در می یابیم که عمده ی دعاوی مطروحه و اختلاف بین زوجین، ناشی از اقامه ی دعوی بر مبنای مطالبه و اجرای مهر است. چه آنکه آن هنگام هم که سخن از طلاق پیش می آید، ناگزیر از تصمیم گیری در مورد مهر و محاسبه ی آن به نرخ روز هستیم.

فهرست مطالب:
مقدمه
بخش نخست: مهر و ماهیت آن   
مبحث نخست: مفهوم مهر
مبحث دوم ـ موضوع و مقدار مهر
مبحث سوم ـ انواع مهر و مقایسه آنها با هم
بخش دوم: تعدیل مهر و محاسبه آن به نرخ روز    
فصل اول: تعدیل و فلسفه آن
مبحث نخست ـ مفهوم تعدیل
مبحث دوم ـ فلسفه تعدیل
فصل دوم: محاسبه مهر به نرخ روز
مبحث نخست ـ  بررسی و تحلیل حقوقی موضوع
مبحث دوم‌ـ بررسی رویه قضایی
نتیجه گیری کلی
پیشنهادها
فهرست منابع و مآخذ


تعداد صفحات : 50 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود