صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » دانلود رایگان  »  بیماری آنفولانزای معده را با این علائم بشناسید

بیماری آنفولانزای معده را با این علائم بشناسید


بیماری آنفولانزای معده را با این علائم بشناسید

آنفولانزای معده یک بیماری ویروسیست که از طریق تغذیه آلوده و یا محیط آلوده وارد بدن می شود و با اسهال شدید و سردرد و تب خود را نشان می دهد.

هر آنچه باید از بیماری آنفولانزای معده در کودکان و بزرگسالان بدانید
معده درد بیماری است که هر علتی می تواند داشته باشد اما بیماری آنفلوآنزای معده که دردناک هم می باشد به دلایل باکتریایی، ویروسی و یا مسمومیت ایجاد می شود .این بیماری التهاب معده هم نامیده می شود.

آنفولانزای معده که بعنوان گاستروانتریت نیز شناخته میشود، یک نوع عفونت روده ای است که علائم آن اسهال آبدار، گرفتگی شکمی، تهوع یا استفراغ و گاهی تب است.شایع ترین و معمول ترین راه انتقال این ویروس – از طریق تماس با یک فرد آلوده یا مصرف خوراکی یا آب آلوده است.
اگر فرد سالمی هستید، به احتمال زیاد بدون عوارض و در مدت زمان کوتاهی بهبود می یابید. اما در نوزادان، افراد مسن و افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف، گاستروانتریت ویروسی میتواند کشنده باشد.
هیچ درمان مؤثری برای گاستروانتریت وجود ندارد، بنابراین پیشگیری مهم تر است و در این مورد علاوه بر اجتناب از غذا و آبی که ممکن است آلوده باشد، شستشوی کامل و مکرر دست ها بهترین دفاع و پیشگیری شما است.

آنفولانزای معده چگونه است؟ علتش چیست؟
علائم آنفولانزای معده:
گرچه این بیماری معمولا آنفولانزای معده نامیده می شود، اما در کل مشابه آنفلوانزا نیست. چنانچه در این بخش از سلامت نمناک میخوانید آنفولانزای واقعی (آنفلوانزا) تنها بر سیستم تنفسی، بینی، گلو و ریه ها تاثیر میگذارد از سوی دیگر، گاستروانتریت، روده ها را تحریک می کند و علائم و نشانه هایی را ایجاد می کند، که عبارتند از:
اسهال شدید، معمولا اسهال غیر خونریزی – اسهال خونین معمولا به این معنی است که شما یک عفونت دیگر و شدیدتر دارید.
گرفتگی شکمی و درد
تهوع، استفراغ یا هر دو
گاه به گاه درد یا سردرد
تب کم درجه
بسته به علت، علائم ویروس گاستروانتریت ممکن است در عرض یک تا سه روز پس از آلوده شدن ظاهر شود و از خفیف تا شدید متغیر باشد. علائم معمولا یک یا دو روز طول می کشد، اما گاهی اوقات ممکن است تا 10 روز باقی بمانند.

نشانه های رایج بیماری آنفولانزای معده
اگر بزرگسال هستید، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید:
به مدت 24 ساعت قادر به نگهداری آب در بدنتان نیستید
بیش از دو روز استفراغ کردن
مشاهده خون در استفراغ
از دست دادن آب بدن – علائم کم آبی بدن شامل تشنگی بیش از حد، خشکی دهان، ادرار زرد، کم شدن ادرار
ضعف شدید، سرگیجه
وجود خون در حرکات روده
تب بالای 40 درجه

تب از علائم خطر آنفولانزای معده
در مورد کودکان چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد:
تب بالای 38 درجه
اسهال خونین
تحریک پذیری و گاهی متورم شدن بدن
احساس ناراحتی یا درد
کم آب شدن بدنشان که با مقایسه میزان آبی که می نوشد، و ادراری که میکند، قابل فهم است.

آنفولانزای معده در کودکان خرد سال
اگر نوزاد دارید، به یاد داشته باشید که در صورت شیر بالا آوردن های پی در پی نیاز به مراقبت های فوری دارد.
در مورد نوزادان چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد:
استفراغی که بیش از چند ساعت طول می کشد
پوشک مرطوبی در بیش تر از شش ساعت وجود ندارد
مدفوع خونی یا اسهال شدید
دارای یک نقطه نرم (فانتانتل) در بالای سر
دهان خشک یا گریه بدون اشک
خواب آلودگی های غیرمعمول یا عدم پاسخگویی و عکس العمل های به موقع

آنفولانزای معده در نوزادان
علل ابتلا به بیماری آنفولانزای معده :
چنانچه در ادامه بخش سلامت نمناک توضیح خواهیم داد شما بیشتر زمانی به گاستروانتریت ویروسی مبتلا میشوید، که غذا یا آب آلوده می خورید یا می نوشیدید، یا اگر با یک فرد آلوده ، حوله یا غذا به اشتراک بگذارید.تعدادی از ویروس ها می توانند گاستروانتریت ایجاد کنند، از جمله:
نوروویروس ها:
هم کودکان و هم بزرگسالان تحت تاثیر نوروویروس ها، شایع ترین علت بیماری های غذایی در سراسر جهان است. عفونت نوروویروس می تواند از طریق خانواده ها و جوامع منتقل شود.
به احتمال زیاد در میان فضاهای محدود در میان مردم پخش می شود.در بیشتر موارد، ویروس را از مواد غذایی یا آب آلوده منتقل می کند، هر چند انتقال فرد به فرد نیز امکان پذیر است.

نقش تغذیه در آنفولانزای معده
بررسی دلایل اصلی آنفولانزای معده
روتا ویروس:
در سراسر جهان، این شایع ترین علت گاستروانتریت ویروسی در کودکان است که معمولا زمانی که انگشتان خود و یا سایر اشیاء آلوده به ویروس را به دهان وارد می کنند، آلوده میشوند. این عفونت در نوزادان و کودکان بسیار شدید است.
بزرگسالان مبتلا به روتاویروس ممکن است علائم نداشته باشند، اما هنوز هم می توانند بیماری را گسترش و انتقال دهند – نگرانی خاصی در تنظیمات سازمانی وجود دارد؛ چرا که بزرگسالان آلوده به طور ناخودآگاه می توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند.
واکسن مربوط به گاستروانتریت، در برخی از کشورها از جمله ایالات متحده موجود است و به نظر می رسد در جلوگیری از عفونت موثر باشد.
بعضی از ماهی ها، به خصوص خام ، می توانند باعث بیمار شدن شما شوند.اگر چه آب آشامیدنی آلوده ، علت ویروس است، اما در بسیاری از موارد ویروس از طریق مسیر فک و خوراکی منتقل می شود – یعنی کسی که با ویروس، بدون شستن دستان خود پس از استفاده از توالت غذا می خورد.

چه چیزی باعث آنفولانزای معده می شود؟
عوامل خطر آنفولانزای معده:
گاستروانتریت در سراسر جهان رخ می دهد، که بر افراد در هر سنی، نژاد و قومیت تأثیر می گذارد.افرادی که ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به گاستروانتریت داشته باشند، عبارتند از:
کودکان مدرسه ای:
کودکان در مراکز مهدکودک ها یا مدارس ابتدایی ممکن است به خصوص در معرض آسیب پذیری قرار گیرند، زیرا زمان تقویت سیستم ایمنی کودک در آن زمان شکل میگیرد.
سالمندان:
در سنین پیری نیز سیستم ایمنی ضعیف می شود. احتمال بروز این بیماری در بین افراد مسنی که در سالمندان هستند نیز بالا است و آن ها در تماس نزدیک با دیگران که ممکن است درمعرض میکروب ها باشند، زندگی می کنند.

عوامل موثر در بوجود آمدن آنفولانزای معده
چه چیزی باعث بوجود آمدن آنفولانزای معده می شود؟
بچه های مدرسه ی شبانه و یا ساکنان خوابگاه:
هر جایی که گروه هایی از افراد در مناطق نزدیک به هم گرد هم می آیند، می تواند محیطی برای عفونت روده ای باشد.
هر کسی که سیستم ایمنی ضعیف داشته باشد:
اگر مقاومت شما نسبت به عفونت کم است، اگر سیستم ایمنی شما با اچ آی وی / ایدز، شیمی درمانی و یا شرایط پزشکی دیگر به خطر بیفتد – ممکن است در معرض خطر باشید.
هر ویروس معده و روده ای یک فصل دارد که بیش ترین فعالیت را دارد. برای مثال اگر شما در نیم کره شمالی زندگی می کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که بین اکتبر و آوریل عفونت های روتاویروس و یا نوروویروس داشته باشید.

عوامل خطر بیماری آنفولانزای معده
مشکلات و عوارض آنفولانزای معده:
مشکل اصلی بیماری های ویروسی معده و روده، کمبود شدید آب و مواد معدنی ضروری است.اگر سالم باشید و به اندازه کافی نوشیدنی بنوشید تا مایعات را عوض کنید، استفراغ و اسهال و از دست دادن آب بدن نباید برایتان مشکل باشد.
خردسالان، بزرگسالان مسن و افراد با سیستم های ایمنی سرکوب شده ممکن است به شدت کم آب شوند وقتی که مایعات بیشتری نسبت به جایگزین شدن آن ها از دست می دهند.
بستری شدن ممکن است مورد نیاز باشد، به گونه ای که مایعات از دست رفته بتواند به صورت داخل وریدی جایگزین شوند. کم آبی می تواند مهلک باشد، اما به ندرت اتفاق می افتد.

اهمیت آب در پدید آمدن آنفولانزای معده
پیش گیری از آنفولانزای معده:
بهترین راه برای جلوگیری از گسترش عفونت روده ای این است که از این اقدامات احتیاطی استفاده کنید:
کودک خود را واکسینه کنید. در برخی کشورها از جمله ایالات متحده، واکسنی برای بیماری های گوارشی موجود است.
دست هایت را به طور کامل بشویید. و مطمئن شوید که بچه های شما هم این کار را می کنند. بهتر است که از آب گرم و صابون استفاده کنید و حداقل به مدت 20 ثانیه دست ها را به شدت مالش دهید،
و به یاد داشته باشید که اطراف خود را تمیز کنید، زیر ناخن ها و در چین های دست ها.سپس با آب بشویید. پاک کننده های ضد عفونی را بردارید و برای زمان هایی که صابون و آب در دسترس نیستند ،ضد عفونی کننده دست بزنید.

چگونه از آنفولانزای معده جلوگیری کنیم؟
راه مبتلا نشدن به آنفولانزای معده چیست؟
از لوازم و آیتم های شخصی جداگانه ای در اطراف خانه خود استفاده کنید. از خوردن لوازم غذاخوری، لیوان های نوشیدنی و بشقاب هم اجتناب کنید. از حوله های جداگانه در حمام استفاده کنید.
فاصله را حفظ کنید. در صورت امکان با هر کسی که ویروس دارد، از تماس نزدیک با او اجتناب کنید.
ضد عفونی کردن سطوح سخت :اگر کسی در خانه شما التهاب ویروسی دارد، ضد عفونی کردن سطوح سخت مانند کانتر، شیرهای آب و دستگیره ها را با ترکیبی از 2 فنجان سفید کننده به یک گالن (3.8 لیتر) آب.

راه های پیشگیری از بیماری آنفولانزای معده
مراقبت های لازم در مورد پیشگیری از آنفولانزای معده
مرکز مراقبت از فرزندتان را چک کنید. دقت کنید که این مرکز اتاق های جداگانه برای تعویض پوشک و آماده کردن یا خدمت به غذا داشته باشد.
زمانی که به کشورهای دیگر سفر می کنید، می توانید از غذا یا آب آلوده بیمار شوید. ممکن است با پیروی از این نکات ریسک خود را کاهش دهید:
تنها آب معدنی و یا آب کربناته را به همراه داشته باشید.
از مصرف یخ اجتناب کنید، چون ممکن است از آب آلوده ساخته شوند.

از آنفولانزای معده جلوگیری کنید
نکات مهم برای جلوگیری از آنفولانزای معده
از آب بطری برای مسواک زدن دندان استفاده کنید.
از غذاهای خام استفاده نکنید شامل میوه های پوست کنده، سبزیجات خام و سالاد که توسط دستان انسان لمس شده است.
از گوشت نپخته و خام اجتناب کنید.

آنفولانزای معده چگونه پدید می آید؟
تشخیص آنفولانزای معده:
پزشک احتمالاً بیماری های گوارشی را براساس علایم، یک تست فیزیکی و گاهی اوقات در حضور موارد مشابه در جامعه تشخیص می دهد.
یک آزمون چهارپایه سریع می تواند روتاویروس یا نوروویروس را تشخیص دهد، اما هیچ آزمایش سریعی برای ویروس های دیگری که باعث التهاب معده و روده می شوند وجود ندارد.
در برخی موارد، پزشک ممکن است یک نمونه چهار پایه را برای مشخص کردن عفونت باکتریایی یا انگل بدهد.