صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی  »  بررسی علل موثردرافت تحصیلی ریاضی ابتدایی

بررسی علل موثردرافت تحصیلی ریاضی ابتدایی

The causes of elementary mathematics education Mvsrdraft

دانلود مقاله بررسی علل موثردرافت تحصیلی ریاضی ابتدایی مقاله مقاله تحقیق

مقدمه
شاید بسیاری از مردم و حتی آموزگاران فکر کنند که ریاضیات هنر محاسبه است و ریاضی دانان باید همه عمر خود را صرف ساختن محاسبات پیچیده ریاضی کند . چنین عقیده ای به حقیقت نزدیک نیست . کار ریاضی دانان استدلال است نه محاسبه .

در حقیقت ما در آموزش مفاهیم مربوط به ریاضی در پی محاسبه کردن نیستیم بلکه پرورش تفکر منطقی در فراگیران یکی از اهداف مهم می باشد . هدف اصلی این مجموعه گسترش دادن و علاقه به ریاضیات و ایجاد انگیزه می نماید .

گروهی تعداد ساعات ریاضی را با کم کردن سایر دروس افزایش می دهند و حال آنکه تجربه بنحوی نشان داده است که این امر به تنهایی در بالا بردن سطح معلومات شاگرد کافی نیست و لذا استفاده از ساعات ورزش ، کاردستی ………. برای جبران عقب افتادگی بچه ها  در درس ریاضی خطائی است فاحش راه حل عاقلانه و عملی این مشکل آن است که بجای کمیت ساعات ریاضی به کیفیت تدریس توجه شود ، یعنی با رعایت مراحل رشد ذهنی کودک و در نظر گرفتن امکانات او از نظر یادگیری در هر یک از این مراحل ویژه عرضه کردن مطالب ریاضی تجدید نظر کند .

روشهای ریاضی در تمام زندگی ما نفوذ کرده است . ریاضیات امروزی ، تنها زمینه ای برای محاسبه نیست . بلکه به صورت سلاحی نیرومند است که برای تحقیق درآمده و بارها و بارها برای تجربه پیشی گرفته است . با وجود این ، جوانان جست و جوگر امروزی ، حداکثر با چنان سطحی از پیشرفت ریاضیات سروکار دارند که در بهترین شرایط ، مربوط به صد سال پیش است . و همین جوانان ، فردا باید بتوانند دانشهای طبیعی ، صنعت و اقتصاد را تکامل دهند . همین جوانان امروزی اند که باید رازهای اندیشه را بگشایند ، به فضای دور دست کیهانی راه یابند ، روندهای صنعتی را ادامه دهند و روشهای موثری برای تشخیص بیماریها و درمان آنها پیدا کنند

ریاضیات چیست ؟
ریاضیات چیزی بیش از محاسبه صرف نیست . ریاضیات مطالعه الگوهاو ارتباطات است . کودکان باید دریابند که چگونه برخی از اندیشه ها تکرار می شوند و از ارتباط میان مفاهیم متفاوت ریاضیات آگاه شوند . این فکر باعث می شود که کودکان تمام دوران تحصیلات را مانند دانه های زنجیر به هم مرتبط ببینند و درک کنند که هر بحث چون ریسمانی درهم تافته ، به مباحث دیگری وابسته است که در یادگیری آن مبحث خاص موثر است .

ریاضیات یک شیوه تفکّر است . ریاضیات ما را به داشتن راهبردی در سازماندهی و تجزیه و ترکیب داده ها آنهم نه منحصرا” در محاسبات ، مجهّز می کند . ریاضیات هنری است که با نظم و سازگاری درونی توصیف می شود . اکثر کودکان ریاضیات را مجموعه درهمی از حقایق و مهارتهای مجزا می دانند ، که باید حفظ شوند .
ریاضیات یک ابزار است و این همان چیزی است که ریاضی دانان و حتی مردم عادی در زندگی روزمره به کار می برند .
ریاضیات زبانی است که در تعریف دقیق اصطلاحات و نمادها به کار می رود و ما را در برقراری ارتباط علمی و سایر ارتباطات در زندگی روزمره توانا می کند .

فهرست مطالب

مقدمه
مسئله چیست ؟
زمان
طرح درس
ارزشیابی
تشخیص
درمان (( جبران عقب ماندگی ))
استفاده از فرصتهای حساس
نقش اجتماعی ریاضیات
پیامدها
امکان بهتر کار کردن برای آموزگار
آموزگار همچون (( قربانی ))
ریاضیات و دشواری
دختران و ریاضیات
چرا ریاضیات را یاد می دهیم
کودکان چگونه ریاضیات می آموزند
عوامل اصلی در برنامه تحصیلی و تکامل آن
ضرورتهای موضوع
اصولی برای تدریس ریاضیات
گواهی به تأثیر تکنولوژی در مدارس
شایعات در زمینه ماشین حساب
نظریاتی در مورد ماشین حساب
سواد کامپیوتری چیست
روشهای صحیح مطالعه
باید به دانش آموزان بیاموزیم که
برنامه ریزی
اساس برنامه ریزی
نظم و ترتیب
اثرات مخرب اضطراب
تفاوت شاگردان با اضطراب و بدون اضطراب
عوامل دیگر مؤثر در مطالعه
تحصیلات
نفوذ رسانه ها
نفوذ کتابخانه ها
نفوذ تجارت کتاب
نفوذ حکومت
روشهای افزایش رفتار
تقویت مثبت
اصل اول – انتخاب تقویت کننده های مناسب
اصل دوم – فوریت تقویت
اصل سوم – مقدار تقویت
اصل چهارم – تازگی موقعیت و تقویت کننده
تقویت منفی
کمبود معلم با صلاحیت و آموزش دیده
مقاومت بعضی معلمان در برابر تفکرات جدید و
روشهای جدید تدریس
بی توجهی والدین نسبت به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان :
نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی بالاخص در درس ریاضیات :
تأثیر تغذیه و بهداشت در یادگیری درس ریاضیات :
تأثیر آموزش پیش دبستانی در پیشگیری از شکست
نمایش تفریقهای با انتقال
اثرات مثبت یک تکلیف شب ایده آل ریاضی
اثرات منفی یک تکلیف شب نا مناسب ریاضی
مفهوم وسایل کمک آموزشی
اهمیت وسایل کمک آموزشی
فواید استفاده ازوسایل کمک آموزشی
افت در دروس دیگر و تأثیر آن بر ریاضیات
انواع فراموشی
علل فراموشی
تشکیل صورتهای ذهنی
حافظه به تداعی بستگی دارد
تداعی در موارد زیر به وجود می آید
عوامل روانی
کمرویی و گوشه گیری
راههای مبارزه با کمرویی
راههای مقابله با آن و مداوای آن
عوامل خانوادگی و اجتماعی
شرایط اجتماعی و اقتصادی
تحصیلات  و سطح فرهنگ خانواده
تعداد اعضای خانواده
ارتباط بین اولیا ومربیان
عوامل آموزشگاهی
روابط معلم و دانش آموز
اجتناب از تنبیه شدید مکرر
پرهیز از پیش داوریهای غیر منصفانه
ثبات داشتن و بخشنده بودن
اجتناب از روابط وابستگی زا
مهارت معلمان
تسط بر درس
دارا بودن طرح و برنامه درسی
ایجاد انگیزه درسی
شرایط آموزشی و امکانات مطلوب تحصیلی
ارزشیابی
کتابهای درسی و مواد آموزشی
ناهماهنگی برنامه ها و روشهای آموزشی
آماده کردن درس و نمره
تقویم و ساعات آموزشی
فضای کلاس و تسهیلات مدرسه
انتظارات مدرسه از دانش آموزان
تعویض مکرر معلمان
دوری راه مدرسه
صفات معلمان خوب
عوامل فردی
عزت نفس
انگیزه
اضطراب
روشهای پیشگیری از اضطراب امتحان
پیشنهادهای هنگام مطالعه
پایداری هوش
نتایج مهم
چرا کودکان در ریاضیات مردود می شوند
نرخ یادگیری
درک
گرایش
تعریف عملیاتی واژه ها
سهم ریاضیات در آموزش
ریاضیات چیست
جایگاه ویژه ریاضیات در برنامه درسی


تعداد صفحات : 92 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود





هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,