صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی  »  بررسی رابطه بین ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان راهنمایی

بررسی رابطه بین ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان راهنمایی

Examines the relationship between student achievement and evaluation guidance

دانلود مقاله بررسی رابطه بین ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان راهنمایی

چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان راهنمایی بر روی ۶۴ ‏دانش آموز و ۶۴ معلم انجام گرفته است.‏
جهت گردآوری داده ها، ۲ عدد پرسشنامه شامل سئوالات محقق ساخته، یکی ویژه دانش آموزان با تعداد ۱۰ ‏سئوال و دیگری ویژه معلم با تعداد ۲۰ سئوال تهیه و اجرا شد، که بعد از تجزیه و تحلیل داده ها نتایج حاصل به ‏شرح زیر می باشد:‏
اکثر دانش آموزان و معلّمان دوست دارند امتحانات به صورت کتبی برگزار شود زیرا این روش اضطراب دانش ‏آموز را کاهش داده و نمره گذاری برای معلم را راحت تر می کند.‏
آنها معتقدند که ارزشیابی به شیوه ی کیفی و توصیفی بهتر است و برگزاری روش عملی و شفاهی ارزشیابی با ‏مشکلاتی مواجه است. اکثر معلّمان از وضع موجود ارزشیابی راضی هستند که دلایل متفاوتی را برای آن می ‏توان بیان کرد. ارزشیابی به صورت عملی و شفاهی در تشخیص مشکلات یادگیری فراگیران و رفع ابهامات ‏جزئی آنها می تواند بسیار مؤثر باشد.‏

بیان مسئله ‏
هدف اساسی تعلیم و تربیت را می توان ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار دانش آموزان دانست و آموزش و ‏پرورش از سه مرحله اساسی تشکیل شده است عبارتند از:‏
۱٫ تهیه و تدوین اهداف  ‏۲٫ آموزشی  ‏۳٫ ارزشیابی
آنچه مسلم است یکی از مهمترین عوامل احراز موفقیت در اصلاح نظام آموزشی شناخت فرآیند یادگیری ‏یاددهی و نظام ارزشیابی و همسو نبودن آنها در راستای اهداف آموزش و پرورش است. امروزه ارزشیابی ‏یادگیری های دانش آموزان یکی از مهمترین و در عین حال پیچیده ترین ارکان نظام تعلیم و تربیت است. چرا ‏که ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نه تنها به عنوان ارزشیابی از برنامه ها و محتوای کتاب های درسی و تعیین میزان ‏تحقیق اهداف آموزشی امکان می رود بلکه به عنوان ابزاری مهم و اساسی جهت ارتقا دانش آموزان به پایه ‏تحصیلی بالاتر به کار می رود. ارزشیابی به طور ساده به تعیین ارزشیابی برای هر چیزی یا داوری کردن ارزشها ‏است.‏
چندین تعریف برای ارزشیابی آموزشی وجود دارد. تعریفی نسبتاً کاملتر را کرانباخ ارائه داده است، او ارزشیابی ‏را «جمع آوری و کاربرد اطلاعات به منظور تصمیم گیری درباره یک برنامه آموزشی» تعریف کرده است ‏‏(کرانباخ، ۱۹۶۳)‏ ‏. منظور کرانباخ از «برنامه آموزشی» طیفی وسیع است که از مجموعه ای از مواد و فعالیت ‏های آموزشی توزیع شده در سطح کشور تا تجارب آموزشی یک دانش آموز واحد را در بر گیرد.‏
گفته های کرانباخ، به قصد بالا بردن کیفیت آموزشی و یادگیری موضوعات مختلف درسی تهیه شده است.‏
کرانباخ به آزمایش و اصلاح دوره های درسی جدید توجه داشت که از مطالعه مختلف و آزمایش های آموزشی ‏به وجود آمده بودند. کرانباخ باور داشت که فقط از طریق فعالیت های وسیع جمع آوری اطلاعات در موقعیت ‏های واقعی کلاس درس می توان تعیین کرد که در کجا و چه اندازه موفق و یا ناموفق اند.‏
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی عبارتند از: «فرآیند منظم برای تعیین و تشخیص میزان پیشرفت یادگیرندگان در ‏رسیدن به هدف های آموزشی» (گران لاندل، ۱۹۷۱، ص۸)‏
به ویژه در مدارس راهنمایی از شیوه های ارزشیابی تنها در ارزشیابی شفاهی- کتبی، کمی استفاده می شود.‏
بیش از این فعالیت های معلمان اغلب در جهت تعیین میزان موفقیت دانش آموزان در یادگیری مطالب درسی ‏بوده است. در حالی که به شیوه های ارزشیابی به صورت مداوم در طول سال تحصیلی برای هر دانش آموز ‏تأکید می شود.‏
به گفته ی بسیاری از صاحب نظران، اجرای ارزشیابی تکوینی وسیله ی مهمی برای سنجش چنین سطح انتظاری ‏در آموزش و پرورش هرگز از طریق برگزاری امتحانات چند نوبتی کتبی در طول سال تحصیلی مقدور نیست و ‏اجرای انواع ارزش یابی متناسب با هر درس در جریان یاددهی و یادگیری می توان پاسخ گوی این سطح انتظار ‏باشد. لذا این تحقیق برآن است که نگرش معلمان و دانش آموزان به شیوه های ارزشیابی در مدراس راهنمایی ‏چیست؟
فهرست مطالب
عنوان ‏صفحه
چکیده ‏ ‏۱‏
فصل اول : بیان مسئله ‏
‏ بیان مسئله ‏ ‏ ۲ ‏
اهداف تحقیق ‏ ‏۳‏
اهمیت و ضرورت ‏۴‏
سوالات پژوهشی ‏ ‏۵‏
فصل دوم : پیشینه تحقیق
پیشینه تحقیق ‏ ‏۶‏
فصل سوم : روش تحقیق ‏
روش تحقیق ‏۸‏
فصل چهارم : یافته های تحقیق ‏
پاسخ به سوالات پژوهشی ‏ ‏۹‏
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات ‏
نتیجه گیری و بحث ‏ ‏۱۴‏
پیشنهادات ‏ ‏۱۸‏
یادداشت ها ‏ ‏۱۹‏
منابع مورد استفاده ‏ ‏۲۰‏
پیوست ‏ ‏۲۱‏

فهرست جداول ‏
جدول ۱-۴‏ ‏۹‏
جدول ۲-۴ ‏ ‏۱۰‏
جدول ۳-۴‏ ‏۱۱‏
جدول ۴-۴ ‏ ‏۱۱‏
جدول۵-۴‏ ‏۱۲‏
جدول ۶-۴‏ ‏۱۲‏


تعداد صفحات : 25 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود





هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,