صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » اقدام پژوهی  »  اقدام پژوهی چگونه توانستم کلاس تاریخ را با نشاط و جذاب کردم؟

اقدام پژوهی چگونه توانستم کلاس تاریخ را با نشاط و جذاب کردم؟

دانلود اقدام پژوهی چگونه توانستم کلاس تاریخ را با نشاط و جذاب کردم؟

چکیده
از زمانی که به تدریس درس تاریخ پرداختم، متوجه عدم علاقه و توجه برخی از دانش‌آموزان به کلاس شده‌ام؛ که از درس، کتاب و معلم گریزان و بیشتر سعی دارند که خودشان بصورت مستقل و بدون اتکا به معلم درس را فرا بگیرند. این وضعیت چندان برای من و کلاس خوش آیند نبود بنابراین تصمیم گرفتم تا آنجا که می‌توانم وضعیت نامطلوب را دچار تغییر و تحول نموده و کلاسم را از هر لحاظ دارای شور و نشاط کافی نمایم.
نتیجه‌ای که در نهایت پس از به کار بردن راه حل‌های مختلف برای اینجانب عاید شده، شور و نشاط و علاقه به درس، همراه با فعالیت دانش‌آموزان در کلاس بوده است. که این مسئله برایم ارزش زیادی داشته است.
از دیگر مواردی که باید به آن اشاره شود کسب موفقیت دانش‌آموزان در آزمونهای مستمر و پایانی بود.
شرکت همگی دانش‌آموزان به صورت داوطلبانه در پرسش‌های کلاسی، انجام برخی تکالیف محوله و رقابت سالم در بین آن‌ها از دیگر مواردی است که از کنار آن نمی‌توان به سادگی گذشت.
در نشست‌ها و گفتگوهایی که با همکاران مختلف داشته‌ام، در استفاده از راه‌حل‌های مذکور، بیشتر تشویق می‌شدم.

مقدمه:
تاریخ هر ملتی، نمادی از هویت آنان است که در شکل‌گیری شخصیت و هویت جوانانش، نقش اساسی خواهد داشت. تاریخ یکی از مهم‌ترین و بهترین مآخذ تعلیم و تربیت برای انسان‌هاست و همانطور که گفته شده «هیچ قسمتی از فرهنگ یک جامعه به اندازهٔ تاریخ در هویت بخشی مؤثر نیست».۱
این مسئله تنها با آموزش درست تاریخ میسر می‌شود. و در این راه باید دانش‌آموزان را به گونه‌ای جذب درس تاریخ و فلسفهٔ حاکم بر آن کرد که بعد از پایان درس، آنان خود به دنبال چرایی مسائل بروند و به غور و تحقیق در امور بپردازند.
در ارائهٔ درس تاریخ، چه به صورت سنتی و یا شکل نوین آن، باید روحیهٔ کنجکاوی، حقیقت‌جویی و دنبال کردن دلایل، علت‌ها و نتایج تاریخی و نقش آن‌ها را در زندگی حال و آیندهٔ دانش‌آموزان ایجاد کنیم؛ و کاربرد تاریخ برای حال و آینده را واقعاً در روح و جان آن‌ها و کسانیکه تاریخ را تنها حدیث گذشتگان (مردگان) می‌پندارند، به صورت علمی و کاربردی تقویت کنیم.
بقول دکتر زرین‌کوب «آنچه انسان امروز از تاریخ می‌تواند آموخت شناخت خویش است شناخت معنی حیات خویش در واقع…تاریخ تنها محدود به دنیای حاضر- زمان جاری- هم نیست؛ با دنیای گذشته و با آنچه در آینده خواهد بود نیز پیوند اتصال دارد. و …» ۲
درس تاریخ در طی سالهای اخیر شاید برای اولین بار با رویکرد روشمداری و پیوند دادن مباحث تاریخ با زندگی روزمرهٔ دانش‌آموزان، با طرح مباحث متفاوت و متنوع جهت بیان جایگاه و نقش زندگی تاریخی انسان‌ها در رویکرد پژوهش در تاریخ و ارتباط تاریخ با علوم دیگر تدوین و تألیف شده است. که می‌توان این امر را نوید بخش تحولی در چگونگی تنظیم کتب درسی بحساب آورد.
اما علیرغم پروانه‌ات کتاب، به واسطه سابقه ذهنی، که آن هم برخواسته از یکسری عوامل گوناگون می‌باشد، ما شاهد بی‌رمقی و علاقه کم دانش‌آموزان نسبت به این درس هستیم. در صورتیکه اگر درس تاریخ به شیوه‌ای جذاب و اثرگذار ارائه شود، علاوه بر اینکه حس مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان را بر می‌انگیزاند، در شکل‌گیری هویت فرهنگی و اجتماعی نسل جوان و آینده‌ساز این دیار نیز نقش بسزایی خواهد داشت.
آنچه در پی می‌آید تنها شرح برخی از تجربه‌هایی است که در حین تدریس جهت ایجاد علاقه و طراوت بیشتر در کلاس کسب شده است. البته امیدوارم که این تجربیات برای همکارانی که در آغاز راه‌اند مفید فایده باشد.

فهرست مطالب
چگونه توانستم کلاس تاریخ را با نشاط و جذاب کردم؟
چکیده ۱
مقدمه ۲
بیان مساله ۴
تعریف و تبیین واژه‌های کلیدی ۸
روش گردآوری اطلاعات ۹
ارزیابی نتایج ۱۷
بیان محدودیت‌ها ۲۱
ارائه پیشنهادات ۲۲
منابع و پیشینه‌های مورد استفاده ۲۳
چگونه توانستم به دانش آموزم پروانه در زمینه یادگیری درس تاریخ کمک کنم


تعداد صفحات : 29 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود