اطلاعات کامل منطقه ۲ تهران

دانلود تحقیق و مقالات رشته جغرافیا با عنوان اطلاعات کامل منطقه ۲ تهران در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۲۰ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

اطلاعات کامل منطقه 2 تهران

مقدمه
مشخصه های کالبدی به عنوان چشم گیر ترین مشخصه در شناخت و قایل شدن تمایز میان ساختار منطقه یا شهر با سایر بخشها مطرح هستند . عوامل کالبدی با پیوستگی یا گسستگی خود انسجام یا آشفتگی نظام های عملکردی و ساختاری شهری و منطقه ای را موجب می شوند . عناصر کالبدی با تعریف نقاط عطف امکان درک ساختار را موجب می شوند . عناصر کالبدی تعریف فعالیت ها و راهها را بر عهده دارند و انسجام دهنده این دو می باشند . اجزا و عناصر کالبدی در کنار هم اشکال مختلف بافت را ایجاد می کنند ، که هرکدام تاثیرات مختلفی در تعریف ساختار دارند . اتصال پیوستگی بافتها و همگونی اجزا و عناصر کالبدی آنها در انسجام فعالیت ها و خوانایی آنها نقش دارند . تنوع عناصر کالبدی در کنار هماهنگی آنها تحت سلسله مراتب عامل در کارایی و مطلوبیت فعالیتها و عملکردها می باشد.
عناصرکالبدی زمانیکه با فعالیت های جاری در خود متناسب باشند ، موفق خواهند بود . از اینرو نوع کاربری ها تاثیر فراوانی در همجواری عناصر کالبدی و ایفای نقش مطلوبتر انها خواهند داشت . بررسی الگوی کاربریها در ارتباط با یکدیگر تصور روشنی از نحوه استقرار عناصر کالبدی و نحوه تعامل انها با هم در ساختار منطقه را بیان می نماید.
سه کاربری که بیشترین تعداد اجزا و عناصر کالبدی را در منطقه به خود اختصاص داده اند : عبارتند از کاربری مسکونی ، تجاری و فضای سبز شناسایی رابطه این سه کاربری و اجزا آنها در حوزه ها و نواحی مختلف تصویر واضحتری از نقش بافت بر ساختار را ارائه می دهد .
نکته مهم در بررسی کالبدی توجه به فضای باز می باشد که در کنار فضای پر (ساختمان ها ) شکل و فرم بافت را تعیین می کنند . فضاهای بازاغلب به صورت فضای سبز در سطح منطقه مطرح هستند و در پیوستگی فعالیت ها و وضوح انها موثرند .
با توجه به مطالب فوق روند شناسایی عوامل کالبدی بدین ترتیب می باشد که ابتدا عوامل کالبدی به دو دسته عناصر کالبدی طبیعی و عناصر کالبدی مصنوعی تقسیم شده و مورد شناسایی قرار می گیرند . در بررسی عوامل کالبدی مصنوعی موضوعات مورد بررسی عبارتند از :
عناصرمصنوعی کلان و بافت کالبدی حوزه های مختلف منطقه.

عناصر کالبدی
ویژگی های کالبدی _فیزیکی به دو عناصر و ساختارهای طبیعی و عناصر و عوامل مصنوعی (انسان ساز) تقسیم می شوند

ساختارها و عناصر طبیعی
در منطقه دو شهرداری تهران ،دامنه های جنوبی البرز، شامل دره ها و تپه ها ، دو مسیل _ دره اصلی اوین _ درکه و فرحزاد مهمترین ساختار و عناصر طبیعی تعیین کننده بشمار می روند.
رشته کوه البرز ، در منتهی الیه شمالی منطقه ، بعنوان یک لبه و نشانه محدود کننده مرز شمالی منطقه و صحنه آرای تقریبا تمامی چشم انداز های منطقه بسوی شمال می باشد . شکل زمین شیب و پستی و بلندیهای این دامنه محدودیت بسیاری را برای انجام ساخت و ساز توسعه شهر و زیر ساختهای مورد نیاز ایجاد نموده است. اگر چه با پیشرفت تکنولوژی ساخت و افزایش قیمت زمین این لبه و مرز شهری بتدریج عقب نشانده شده است ولی با اتخاذ تصمیمات مقتضی در طرح جامع شهر ، این مرزدر تراز ۱۸۰۰، فعلا نثبیت شده است . احداث فضای سبز بعنوان اقدام حفاظتی جلوگیری از ساخت و ساز ،نثبیت لبه شهری و هم به ارزش بصری و زیست محیطی منطقه . در برخی از این لبه ها افزوده است بطور کلی ، دامنه های شمالی ، بخشی از هویت شهری (طبیعی) منطقه ۲ را تشکیل داده است .

فهرست مطالب
مقدمه ۴
عناصر کالبدی ۵
ساختارها و عناصر طبیعی ۵
باغ های (طرشت . باغ فیض . فرحزاد . اوین) ۶
ساختارها و عناصر مصنوعی ۶
عناصر تاثیر گذار بر بافت یا عناصر ساختاری ۶
موقعیت جغرافیایی ۸
سیمای طبیعی ۸
سیمای تاریخی ۸
نقشه ۹
مشخصات کلی منطقه ۱۰
ویژگیهای اقتصادی ۱۰
پتانسیل های اقتصادی ۱۱
پارک ها ۱۳
مترو ۱۴
اتوبوسرانی ۱۵
فرهنگسرا ۱۶
مساجد ۱۶
کتابخانه ها ۱۷
امامزاده ها ۱۸
بیمارستان ها ۱۸
منبع ۲۰


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 20

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط