اثرات استراتژی های تامین مالی بر سودآوری شرکت های بورس اوراق بهادار

دانلود مقاله رشته حسابداری اثرات استراتژی های تامین مالی بر سودآوری شرکت های بورس اوراق بهادار تحقیق استراتژی تامین مالی بلند مدت شرکتها استراتژی مالی شرکت مقاله استراتژی مالی استراتژی های زنجیره تامین استراتژی سازمان تامین اجتماعی استراتژی تامین اجتماعی دانلود مقالات رشته حسابداری دانلود جدیدترین مقالات رشته حسابداری دانلود مقالات لاتین رشته حسابداری

Financing strategies of the firms on the stock exchange

 

(پروپوزال روش تحقیق)

بیان مساله:
مؤسسات و بنگاه های اقتصادی به ویژه فعالان در بخش صنعت، برای ادامه‌ی حیات و فعالیت‌های تولیدی خود و همچنین توسعه‌ی فعالیتها، به سرمایه‌های کلان نیاز دارند. همچنین، این مؤسسات و بنگاه‌های اقتصادی برای تأمین سرمایه‌ی مورد نیاز خود وابستگی شدیدی به تامین مالی دارند. از نکات اساسی مورد توجه مدیران مالی بنگاه‌های اقتصادی، استراتژی‌ها و میزان تامین مالی و اثرات آن بر سودآوری شرکت است. انواع منابع تأمین مالی در کشور به دو دسته‌ی منابع مالی بدون هزینه و منابع مالی با هزینه تقسیم‌بندی می‌شود. منابع مالی بدون هزینه شامل پیش‌دریافت از مشتریان، بستانکاران تجاری، سود سهام پرداختنی و هزینه‌های پرداختنی است. منابع مالی با هزینه به دو دسته‌ی منابع داخلی (سود انباشته) و منابع خارجی (تسهیلات کوتاه مدت و بلندمدت و انتشار سهام جدید) تقسیم می‌شود. انتشار سهام عادی و دریافت وام های بانکی به خصوص وام های بلندمدت، به دلیل توانایی جذب مبالغ بالا و نیز به خاطر بلندمدت بودن سررسید مالی و باز پرداخت تعهدات وامها و نامحدود بودن سررسید سهام عادی مورد استقبال شرکتها واقع شده است . تعیین آثار انجام فعالیت‌های تأمین مالی بر سودآوری شرکت ها می تواند سرمایه گذاران، مدیران و دیگر استفاده کنندگان را جهت اخذ تصمیمات مناسب یاری رساند . بنابراین، شناسایی اولویت استراتژی‌های تأمین مالی و عوامل تأثیرگذار بر آن‌ها و انتخاب روش‌های مناسب در راستای به حداکثر رسانیدن سودآوری شرکت ها از اهمیت زیادی برخوردار است در این تحقیق پس از تقسیم بندی استراتژی های تامین مالی و معرفی روشهای مختلف تامین مالی آن‌ها، نحوه‌ی تأمین مالی بنگاه‌ها و شرکت ها و اثرات استراتژی های تامین مالی بر سودآوری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار خواهد گرفت. یکی از اهداف مهم مدیریت مالی حداکثر نمودن ثروت سهامداران است. به این منظور، هدف مدیران مالی یافتن استراتژی‌های مناسب تامین منابع مالی برای رسیدن به این هدف است. در این تحقیق استراتژی‌های تأمین مالی شرکت‌هاو اثرات آن بر سودآوری شرکت ها بررسی می‌شود تا با اولویت‌بندی استراتژی‌های تأمین مالی، عوامل تأثیرگذار بر انتخاب استراتژی‌های تأمین مالی برای سودآوری شرکت ها شناخته شود. -وظایف اصلی مدیریت مالی، تصمیمگیری در ارتباط با تأمین مالی، سرمایه‌گذاری و تقسیم سود است. هر یک از این تصمیمات در رابطه‌ی با هدف شرکت است و تصمیم گیری در زمینه‌ی ترکیب مطلوب این سه مورد، حداکثر کننده‌ی ارزش شرکت برای سهامداران است (ون هورن،.(۱۳۷۱
استراتژی از زمان مطرح شدن آن برای اولین بار در ادبیات مدیریت به صورت یک اصطلاح عام ومعروف درآمده است. این اصطلاح غالباَ به جای دو مفهوم سیاست و برنامه ریزی به کار می رود. استراتژی باید تصویری از آنچه که واحد تجاری می خواهد در آینده به آن برسد را فراهم کند. معمولا مدیران موقعی که درباره یک استراتژی مالی صحبت می کنند، منظورشان برنامه ای برای تخصیص منابع مالی است. چنین استراتژی هایی در حقیقت برنامه های عملیاتی برای رسیدن به اهداف مالی شرکت می باشند. برای ما استراتژی مالی یک معنای دقیق دارد: استراتژی مالی چارچوبی برای هدایت تصمیماتی است که ماهیت و جهت امور مالی سازمان را تعیین می کنند. بنابراین استراتژی مالی یک مجموعه پویا و مرتبط با هم از واکنش ها و پاسخ هایی است که براساس شرایط مختلف محیطی و عکس العمل های سایر سازمان های موجود در آن محیط ها اتخاذ می شوند. هدف استراتژی مالی افزایش سودآوری با کمترین هزینه است که این کار به نوبه خود باعث افزایش ارزش مورد نظر سهامداران می شود. قبل از هرگونه برنامه ریزی به منظور تجهیز منابع مالی می بایست به نوع تأمین منابع مالی و به تبع آن چگونگی جذب منابع و قابلیت‌ها و توانمندی های شرکت اندیشید.
روش‌های تامین مالی در دو گروه تامین مالی کوتاه مدت و بلند مدت مورد مطاله قرار می‌گیرد.
تامین مالی کوتاه مدت
برای پشتیبانی سرمایه گذاری موقت در دارایی های جاری مورد استفاده قرار میگیرد معمولا ” مدیر مالی پس از برنامه ریزی سرمایه گذاری در دارایی های جاری و پیش بینی منابع مورد نیاز واحد اقتصادی در سال آینده باید به فکر تامین مالی برنامه خود باشد و در مورد شیوه تامین مالی تصمیم گیری کند. معمولا برای سرمایه گذاری موقت در داراییهای جاری از وام کوتاه مدت استفاده می شود
انواع روش‌های تامین مالی داخلی
روش‌های تامین مالی داخلی در دو گروه تامین مالی کوتاه‌مدت و بلند‌مدت مورد مطالعه قرار می‌گیرد. تامین مالی کوتاه مدت برای پشتیبانی سرمایه‌گذاری موقت در دارایی‌های جاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 روش‌های تامین منابع مالی کوتاه مدت
اعتبار تجاری: دریافت کالا و پرداخت وجه آن با فاصله زمان
وام‌های بانکی: دریافت وجوه مورد نیاز از بانک‌ها
وام‌های موسسات مالی تجاری: دریافت وجوه مورد نیاز از موسسات مالی
صدور اسناد تجاری: اوراق بهادار قابل مبادله که توسط واحدهای اقتصادی به سایر واحدها، بانک ها یا موسسات مالی فروخته می‌شود.
ابزارهای ویژه تامین مالی بلندمدت
ابزارهای ویژه تامین مالی تامین مالی بلندمدت عبارت است از:
الف- سهام عادی: دارایی مالی است که بیانگر مالکیت در یک شرکت است
ب- سهام ممتاز: اوراق بهادار دارای سود ثابت و معین
ج- اوراق قرضه: اخذ وام در قبال صدور اوراق بهادار با نرخ بهره مشخص
د- اوراق مشارکت
ه- اوراق بهادار قابل تبدیل به اوراق مشارکت یا اوراق قرضه
تئوری سلسله ی مراتبی روش های تأمین مالی:
نظریه ی سلسله مراتبی الگوهای تامین مالی برای اولین بار توسط مایرز به صورت زیر عنوان شده است.
۱- شرکتها منابع تامین مالی داخلی را ترجیح می‌دهند.
۲- یک نسبت تقسیم سود هدف با توجه به موقعیت‌های سرمایه گذاری انتخاب شده و از تغییرات یکباره در سود تقسیمی اجتناب می‌شود.
۳- برقراری سیاست تقسیم سود ثابت همراه با تغییرات غیر منتظره در سودآوری و موقعیتهای سرمایه گذاری، بدان معنی که گاهی اوقات جریانات نقدی ایجاد شده‌ی داخلی بیشتر و گاهی اوقات کمتر از هزینه‌های سرمایه‌ای است. اگر جریانات نقدی بیشتر از هزینه‌های سرمایه‌ای باشد، شرکت بدهی‌های خود را باز پرداخت می‌کند. اگر جریانات نقدی کمتر از هزینه‌های سرمایه‌ای باشد، شرکت از مانده‌ی حساب‌های بانکی خود استفاده می‌کند و یا به فروش اوراق بهادار قابل فروش (کوتاه مدت) خود مبادرت می‌ورزد.
۴- در صورت نیاز منابع تامین مالی خارجی، شرکتها ابتدا مطمئن‌ترین اوراق بهادار را انتشار می‌دهند. بر این اساس شرکتها ابتدا از بدهی، سپس در صورت امکان از اوراق قابل تبدیل و یا از سهام عادی برای تامین مالی استفاده می‌کنند (بریلی و مایرز،۲۰۰۰).
شناسایی اولویت استراتژی‌های تأمین مالی و عوامل تأثیرگذار بر آنها و انتخاب استراتژی های مناسب در راستای به حداکثر رسانیدن ثروت سهامداران از اهمیت زیادی برخوردار است. نوع استراتژی‌های تأمین مالی انتخاب شده در شرکت‌ها یکی از عوامل مهم در تعیین سودآوری شرکت و ثروت سهامداران است. بر این اساس، شناسایی اولویت استراتژی‌های تأمین مالی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، شناسایی رابطه‌ی بین نحوه‌ی تأمین مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و سودآوری آنها، شناسایی رابطه‌ی بین نحوه‌ی تأمین مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و میزان دارایی‌های ثابت آنها و شناسایی رابطه‌ی بین نحوه‌ی تأمین مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و ظرفیت سودآوری آنها از اهداف این تحقیق است.


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 20

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط