آزمایش و محاسبه ارزش ماسه (SE)

دانلود تحقیق و مقالات با عنوان دانلود آزمایش و محاسبه ارزش ماسه (SE) در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۱۱ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

آزمایش و محاسبه ارزش ماسه (SE)

فهرست
آزمایش ۱ : محاسبه ارزش ماسه ( SE )
آزمایش ۲ : محاسبه مقاومت فشاری آجر
آزمایش ۳ : محاسبه درصد جذب آب آجر
آزمایش ۴ : اندازه گیری جرم حجمی سیمان
موضوع آزمایش : محاسبه ارزش ماسه ( SE ) که هدف آن تعیین مرغوبیت و کیفیت ماسه است .
وسایل :
۱٫ استوانه پلاستیکی مدرج که دو نمونه داریم ( ۱ تا ۳۸۰ میلی متر – ۰ تا ۱۵ اینچ ) .
۲٫ میله وزنه دار که دارای سر فلزی – وزنه و نشانه پلاستیکی است .
۳٫ درپوش پلاستیکی .
۴٫ مایه استوکس .
۵٫ مخزن حاوی استوکس .
۶٫ ماسه .
۷٫ سیفون .
۸٫ پیمانه ماسه که ظرفیت آن ۱۰۰ گرم باشد .
محلول استوکس :
مواد مورد نیاز برای ساختن محلول :
۱٫ استوکس : کلرورکلسیم به میزان ۴۵ گرم
۲٫ گلیسیرین ۲۰۵۰ گرم یا ۱۶۴۰ میلی لیتر
۳٫ آلوئید فرمیک ۴۷GR یا ۴۵ M میلی لیتر ( با ۴۰% حجمی )
۴٫ آب مقطر
روش ساخت :
کلرور کلسیم خشک را در ۲/۱ گالن ( ۷۹/۳ =۱ گالن ) آب مقطر حل می کنیم . ( واکنش این دو گرماده است ) پس از سرد شدن محلول آنرا از کاغذ صافی یا گاز وایتمن رد می کنیم سپس آن را درون ظرفی ریخته و گلیسیرین و آلوئید فرمیک را به آن اضافه می کنیم .سپس به وسیله اضافه کردن آب مقطر حجم محلول را به یک گالن ( ۷۹/۳ لیتر ) افزایش می دهیم .
محلول بدست آمده پس از افزایش حجم محلول استوکس غلیظ می باشد . برای این
آزمایش حدود ۸۰ تا ۹۰ میلی لیتر از این محلول را به یک گالن آب مقطر اضافه می
کنیم . به دلیل اینکه محلول استوکس چسبندگی ذرات رس را از بین می برد و سرعت ته نشین شدن مواد در داخل این محلول کم است از آن در این آزمایش استفاده می کنیم .
استوانه پلاستیکی :
از ۰ تا MM380 مدرج شده است و دارای یک درپوش پلاستیکی است .
ماسه :
– ماسه استاندارد ماسه ای است که از الک شماره ۴ # عبور کند اما از الک شماره ۲۰۰ # عبور نکند .
– مهمترین آلودگی ( فیلتر ) ماسه لای و رس است که باعث کاهش مقاومت ماسه می شوند .
– برای بتن فیلتر باید به صفر برسد . و برای این منظور باید ماسه را روی الک شماره روی الک شماره ۲۰۰ # شست .
سیفون :
روش سیفون کردن :
بعد از اینکه مخزن محلول استوکس را در ارتفاعی به اندازه ۱ تا ۲۰/۱ متر بالاتر از استوانه قرار دادیم هوا را با فشار از طریق لوله مشخص شده وارد مخزن می کنیم که به دنبال آن محلول از لوله دیگر خارج می شود . برای قطع کردن جریان محلول باید مخزن را از ارتفاع گفته شده پایین آورد .
میله وزنه دار :
شرح آزمایش :
ماسه خشک را درون پیمانه ای به ظرفیت ۱۰۰ گرم می ریزیم و سطح آنرا صاف می کنیم . محلول استوکس را به روش سیفون کردن تا ارتفاع ۴ اینچ یا ۱۰۲ میلی گرم درون استوانه می ریزیم و سپس بوسیله قیف ماسه را از درون پیمانه در استوانه می ریزیم و بعد استوانه را به مدت ۱۰ دقیقه کنار گذاشته تا ماسه دورن استوکس خوب خیس بخورد . پس از این زمان درپوش پلاستیکی استوانه را گذاشته و دوبار آنرا واژگون می کنیم تا ماسه خوب روان شود . سپس استوانه را در بین دو کف دست قرار داده و در مدت S30 به تعداد ۹۰ بار حرکت رفت و برگشتی انجام می دهیم تا نیروی چسبندگی ذرات از بین برود . سپس درپوش را برداشته و از طریق سیفون کردن ارتفاع محلول استوکس دورن استوانه تا ۳۸۰ MM افزایش می دهیم . به این شکل که نوک میله فلزی سیفون را تا انتهای استوانه وارد کرده و همزمان با خروج محلول آنرا خوب به هم میزنیم سپس درپوش را گذاشته و سپس استوانه را به مدت ۲۰ دقیقه در سطح بدون لغزشی قرار می دهیم .
بعد از این زمان بالاترین ارتفاع مصالح دورن استوانه را می خوانیم . ( عدد رس = M ) . سپس درپوش را برداشته و میله وزنه دار را طوری وارد استوانه می کنیم که نه با حالت ضربه باشد و نه با حالت فشار . بدین طریق سر فلزی میله وزنه دار روی مصالح ته استوانه می ایستد که از نشانه پلاستیکی تا سر فلزی اندازه آنرا با N نشان می دهیم و از نشانه فلزی تا ته استوانه اندازه آنرا با K نشان می دهیم . تفاضل عدد N از K عدد ماسه است . ( K-N ) .
با قرار دادن K , N , M در فرمولهای زیر درصد SE ( ارزش ماسه یی ) محاسبه می شود .
آزمایش دوم : محاسبه مقاومت فشاری آجر
وسایل :
۱٫ جک مقاومت فشار آجر با ظرفیت ۱۲۰ تن
۲٫ ماله ( کمچه )
۳٫ کولیس
۴٫ آجر
جک فشاری :
آجر :
آجر نصفه :
شرح آزمایش :
چون قطر فکهای جک مقاومت فشاری ۱۵ CM بوده که از طول آجر کمتر می باشد باید از نیم آجر استفاده کرد . بدین شکل که آجر را از وسط دو نیم کرده و سطح مقطع مؤثر در برابر نیرو را اندازه گیری می کنیم .
روش اندازه گیری سطح مقطع مؤثر :
با استفاده از کولیس از L3 , L2 , L1 قطر سوراخ ها را که با D4 , D3 , D2 , D1 نشان داده ایم اندازه می گیریم . سپس میانگینD های بدست آمده را که D5 می نامیم محاسبه می کنیم .
سپس LM را که متوسط ( L )ها می باشد را بدین صورت حساب می کنیم .
سپس مساحت کل سطح آجر بدون کسر مساحت سوراخها که با A نشان داده ایم حساب می کنیم .
سپس سطح مقطع مؤثر را که با AN نشان می دهیم بدین صورت حساب می کنیم .
که در این آزمایش چون نصف آجر ۴ سوراخ کامل و دو نصفه سوراخ دارد که جمعاً ۵ سوراخ می شود . پس سطح مقطع سوراخ عبارت است از :
عملیات محاسبه سطح مقطع مؤثر :
A =A-5()
A =106/ 664-5 ()
A =106/664-46/7173125=59/9476875CM
A=59/9476875CM = سطح مقطع مؤثر
بعد از محاسبه سطح مقطع مؤثر نمونه را زیر جک مقاومت فشاری که ظرفیت آن ۱۲۰ تن است قرار داده و تا حدی اعمال نیرو می کنیم که شکسته شود . بعد از شکسته شدن عدد بدست آمده را از دستگاه گیج قرائت کرده ( ۲۷۵۰۰ TON ) و با قرار دادن این عدد و عدد سطح مقطع مؤثر در فرمول زیر مقاومت فشار آجر را محاسبه می کنیم
حال با توجه به اندازه های زیر نوع آجر را می توان مشخص کرد .
مرغوبیت آجر ماشینی و سفالی بر این اساس تعیین می گردد .
الف ) درجه ۱ : دارای مقاومت kg = krs = n 300 است .
cm2 m2
ب ) درجه ۲ : دارای مقاومت kg = krs = n 250 است .
cm2 m2
ج )درجه ۳ : دارای مقاومت kg = krs = n 150 تا ۱۰۰ است .
cm2 m2
موضوع آزمایش :محاسبه درصد جذب آب آجر
وسایل :
۱٫ گرم خانه ( oven )
۲٫ ترازو با دقت %۱ gr
۳٫ تشت آب
۴٫ دستمال نخی تمیز
۵٫ آجر

شرح :
در این آزمایش می خواهیم ببینیم یک آجر حداکثر چه آبی را می تواند جذب کند . به همین دلیل آجر را به مدت ۲۴ ساعت درون تشت آب قرار می دهیم .پس از این زمان آجر را اشباع از آب فرض می کنیم . سپس آجر را از آب خارج کرده و آب سطحی آنرا با یک دستمال نخی تمیز خشک کرده بصورتی که زمانی که آجر را در دست می گیریم دست ما مرطوب نشود .
سپس آجر اشباع با سطح خشک ( s.s.d ) را وزن کرده ( W1 = ) به این وزن وزن در حالت اشباع گفته می شود . سپس آجر را به مدت ساعت درون OVEN به دمای ۱۵۰C قرار می دهیم و پس از این زمان آجر را خارج کرده و وزن می کنیم . ( W2 =) با قرار دادن اعداد حاصل در فرمول زیر درصد جذب اب آجر را محاسبه می کنیم …


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 11

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط