صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » دانلود رایگان  »  آثار وجود انگل در دستگاه گوارش‏

آثار وجود انگل در دستگاه گوارش‏


آثار وجود انگل در دستگاه گوارش‏

۱- وجود انگل در دستگاه گوارش باعث ترشح بزاق بخصوص در شبها می شود
۲- شخص دارای انگل معمولا بیحال و کم حوصله و گاهى غمگین و بد اخلاق مى ‏باشد.
۳- در عالم خواب دندانها را روى هم مى‏ ساید
۴- افراد دارای انگل معمولا حال تهوع دارد.
۵- بعضی از افرادى که در بدن انگل دارند بى‏ اشتها مى ‏شوند و بعضی دیگر اشتهاى زیادتر از حال طبیعى دارند.
۶- گاهى انگل‏ها از روده به معده مى ‏آیند و چون محیط معده اسیدى است نمى‏ توانند در معده بمانند از راه مرى بالا آمده و از دهان بیرون مى‏ آیند. (آسکاریس)
۷- عرق بیمار سرد و بدبو مى‏ شود.
۸- معمولا افرادى که انگل دارند کم خون مى‏ باشند.

از میان انگلهاى گوارشى کرم کدو یا تنیا آزاردهنده‏ تر بوده به حدى که گاه افراد مبتلا به کرم کدو به حالتى شبیه به بیمارى که حمله صرعى او را گرفته باشد مى ‏افتد. امّا افرادى که به کرمچه مبتلا مى ‏باشند این انگلها چند سانتیمتر بالاتر از مخرج زندگى مى‏ کنند و هنگام تخم‏ریزى بپایین مى ‏آیند و در لابه ‏لاى چین‏ هاى انتهاى راست روده تخم‏ ریزى مى‏ کنند و قدرى خون مى‏ خورند و در آنجا ایجاد خارش مى‏ نمایند وجود این انگلها در بچه ‏ها بیشتر مى‏ باشند و اطفالى که به کرمجه یا اسکیور مبتلا هستند رشد آنان کند مى ‏شود و اعصاب آنان ناراحت مى‏ گردد، براى از بین بردن این انگل لازم نیست از داروهاى خوراکى استفاده شود بهتر است از داروهاى گیاهى بصورت تنقیه یا شیاف استفاده کنند ما در اینجا چند نمونه از این داروها را معرفى خواهیم کرد.

درمان خوراکی انگل روده :
– مصرف یک قاشق غذاخوری بذر زنیان قبل از صبحانه به مدت ۷ روز
– مصرف یک قاشق چای خوری بذر اسپند قبل از صبحانه به مدت ۵ روز
– مصرف یک قاشق پودر تخم کدو حلوایی با پوست قبل از خواب و قبل از صبحانه

داروهاى گیاهى بصورت تنقیه یا شیاف برای درمان انگل :
۱- مقدارى صبر زرد را در سرکه بجوشانند تا حل شود و با تنقیه یا پوآر براى بیمار حقنه کنند (تنقیه نمایند) این دارو انگلها را کشته و از بین خواهد برد گاهى کرمجه‏ها کیسه کیسه مى‏باشند و تعداد آنها زیاد است و بسادگى از بین نمى‏روند در این حالت مى‏توان شحم حنظل را جوشانیده و از آب صاف شده براى بیمار تنقیه بریزند این دارو قوى و سمى است باید محلولى که براى تنقیه بکار برده مى‏شود رقیق باشد تا براى بیمار سبب خونریزى در مقعد نگردد. اما براى اطفال که به کرمچه مبتلا مى‏باشند بهتر است که شحم حنظل را در روغن زیتون یا روغن کرچک یا روغن کنجد بجوشانند صاف کنند از روغن صاف شده مى‏توان به پنبه یا پارچه‏اى آغشته کرده داخل مقعد بگذارند و این عمل را چند روز صبح و شب ادامه دهند و یا مقدارى از این روغن را در مقعد فرد مبتلا به کرمچه تنقیه نمایند.

چند نمونه از داروهاى گیاهى کشنده انگلهاى گوارشى‏
خاراگوش، الوا، سرخس، ورس، تانبول، برگ درخت هلو، افشره خرنوب مصرى، پوست درخت انار و پوست ریشه انار، ریشه کاسنى تلخ، کاهوى تلخ، مریم نخودى، روغن هسته تلخ زردآلو و شحم حنظل (معمولا این داروها مقدارى سمى هستند و لازم است در مقدار خوراک آنها دقت شود و یا بصورت تنقیه بکار برند)

 

منبع:
خسروى، سید مهدى، طب سنتى خسروى: درمان بیماریهاى مختلف با گیاهان دارویى و مواد طبیعى، ۱جلد، برکت کوثر – همدان، چاپ: اول، ۱۳۸۸ ه.ش.