دانلود تحقیق عدالت محوری
صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » معارف اسلامی  »  دانلود تحقیق عدالت محوری

دانلود تحقیق عدالت محوری

دانلود تحقیق عدالت محوری

دانلود تحقیق عدالت محوری

عدل چیست؟ نگرشی دوباره بر عدل
اولین مساله ای که باید روشن شود این است که عدل چیست ؟ ظلم چیست؟ تا مفهوم اصلی و دقیق عدل روشن نشود هر کوششی بیهوده است و از اشتباهات مصون نخواهیم ماند. مجموعا چهار معنی برای این کلمه هست :
الف : موزون بودن : اگر مجموعه ای را در نظر بگیریم که در آن اجزاء و ابعاض مختلفی به کار رفته است و هدف خاصی از آن منظور است باید شرایط معینی در آن از حیث مقدار لازم هر جزء و از لحاظ کیفیت ارتباط اجزاء با یکدیگر رعایت شود و تنها در این صورت است که آن مجموعه می تواند باقی بماند و اثر مطلوب خود را بدهدو نقش منظور را ایفا نماید .
جهان، موزون و متعادل است . اگر موزون ومتعادل نبود برپا نبود نظم و حساب و جریان معین و مشخصی نبود . در قرآن کریم آمده است :
والسماء رفعها و وضع المیزان ( الر حمن / ۷ )
همان طور که مفسران گفته اند مقصود این است که در ساختمان جهان ، رعایت تعادل شده است در هر چیز از هر ماده ای به قدر لازم استفاده شده است فاصله ها اندازه گیری شده است . در حدیث نبوی آمده است :
بالعدل قامت السموات و الارض ( تفسیر صا فی )
” همانا آسمان و زمین به موجب عدل بر پاست .”
عدل به معنی تناسب و توازن از شوون حکیم بودن و علیم بودن خداوند است .
ب : معنی دوم عدل ، تساوی و نفی هرگونه تبعیض است : گاهی که می گویند : فلانی عادل است منظور این است که هیچ گونه تفاوتی میان افراد قایل
نمی شود . بنابراین عدل یعنی مساوات .اگر مقصود این باشد که عدالت ایجاب می کند که هیچگونه استحقاقی رعایت نگردد و با همه چیز و همه کس به یک چشم نظر شود این عدالت عین ظلم است اما اگر مقصود این باشد که عدالت یعنی رعایت تساوی در زمینه ی استحقاقهای متساوی البته معنی درستی است عدل ایجاب می کند این چنین مساواتی را و این مساوات از لوازم عدل است .
ج : رعایت حقوق افراد و عطا کردن به هر ذی حق ، حق او را : و ظلم عبارت است از پا مال کردن حقوق و تجاوز و تصرف در حقوق دیگران معنی حقیقی عالت اجتماعی بشری ، یعنی عدالتی که در قانون بشری باید رعایت شود و افراد بشر باید آن را محترم بشمارند همین معنی است .این عدالت متکی بر دو چیز است : یکی حقوق و اولویتها ، یعنی افراد بشر نسبت به یکدیگر و در مقایسه با یکدیگر نوعی حقوق و اولویت پیدا می کنند . یکی دیگر خصوصیت ذاتی بشر است که طوری آفریده شده است که در کارهای خود الزاما نوعی اندیشه آنهارا اندیشه ی اعتباری می نامیم استخدام می کند و به مقاصد طبیعی خود نائل می گردد.
د : رعایت استحقاقها در افاضه ی وجود و امتناع نکردن از افاضه و رحمت به آنچهامکان وجود یا کمال وجود دارد : ذات مقدس حق که کمال مطلق و فیاض علی الاطلاق است به هر موجودی آنچه را که برای او ممکن است از وجود ، اعطا می کند و امساک نمی نماید و هر موجودی هر درجه از وجود و کمال وجود که استحقاق و امکان آن را دارد دریافت می کند

عدالت علی (ع) یعنی عدالت قرآنی
اگر ما مسلمانان و دنیای اسلام احساس می کنیم که با عدالت طلبی و علی وار بودن و تمامی خصوصیات امام علی (ع) فاصله داریم باید گفت که با قرآن فاصله داریم چون هر چه از قرآن دورتر باشیم بی عدالتی در جامعه بیشتر می شود و در یک کلام قانون اساسی عدالت محوری و علی وار بودن در قرآن موجود است حتی در روایتهای مختلف داریم آن مدینه ی فاضله که عدالت محوری کامل در آن وجود دارد ، حکومت امام زمان است که اساسنامه و قانون اساسی آن حضرت هم قرآن است و اگر ما بر این اساس عمل کنیم می توانیم عدالت محوری و آرمان های عدالت خواهی را برقرار نماییم .
آنچه که الان مسلم است این است که باید تمام کسانی که برای ملت و نظام آرزوی ارتقاء و شان ، هویت ، توسعه ، رفاه ، اقتدار و عظمت و شکوفایی دارند همراه و همگام تمام تلاش های نظری و عملی خود را برای گفتمان سازی و جریان سازی موثر و کارآمد دولت و نظام جمهوری اسلامی و برای تحقق آرمانهای انقلاب که عدالت در همه ی ابعاد و عرصه ها یکی از محورهای آن بوده تلاش کنند و اهتمام لازم را به عمل آورند و از سطحی نگری ، شعارگرایی و بخشی نگری پرهیز کنند و به صورت عمیق و همه جانبه و با عقلانیت ، تعهد و منطق برنامه ریزی های محکمی داشته و گام های موثری را بردارند .


قیمت فایل : 2000 تومان | تعداد صفحات : 13 | فرمت فایل : WORD

[ بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود ]